trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Jag försöker med följande kod
string strConnection = "user id=sa;password;";
strConnection += "initial catalog=Test1;data source=(local);";
strConnection += "Connection Timeout = 30";
data_src.Text = strConnection;
SqlConnection objConnection = new SqlConnection(strConnection);
try
{
objConnection.Open();
...
men får
Inloggningen misslyckades för användare 'sa'. Skäl: Ej associerad med en betrodd SQL Server-anslutning. at System.Data.SqlClient.ConnectionPool.GetConnection(Boolean& isInTransaction) at System.Data.SqlClient.SqlConnectionPoolManager.GetPooledConnection(SqlConnectionString options, Boolean& isInTransaction) at System.Data.SqlClient.SqlConnection.Open() at ASP.test_aspx.Page_Load()
Antingen är någonting fel i koden, i så fall vad, eller har jag fel användarnamn/lösenord. Och i så fall, var ändrar jag detta. :q
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Använder denna enkla:
server=localhost;uid=grr;pwd=grr;database=grr
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Dino:
Jag får samma felmeddelande med
string strConnection = "server=localhost;uid=grr;pwd=grr;database=grr;";
strConnection += "Connection Timeout = 30";
Fungerar denna varianten i "skarp" miljö, med localhost och så menar jag...
r) Och jag har lagt int egna parametrar i stället för grr. ;)
:)
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Nej, det bli bannemej inte rätt.
string strConnection = "Server=(local);Database=Test1;User ID=sa;Password=;Trusted_Connection=False";
Felet måste väl nästan bero på att jag har fel pass/id? SÅ var ändrar jag det?
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Security --> Logins(högerklicka) --> New login
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg I SqlServer 2000. Finns ju en mapp med databaserna och längre ner en mapp som heter Security
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Problemet är bara att lösenordet ställer tillbaka sig när jag ändrar.
http://member.webforum.nu/3319/sql.png
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Skapa ett nytt login till din specifika databas.
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Nu har jag gjort det.. valde 'Administrator' i listan. Men fortfarande är det samma sak; lösenordet skrivs över med ett annat som ajg inte känner till. :\
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Eftersom lösenorden inte skall vara synliga så skrivs de ut med 10 stjärnor så det är fortfarande ditt lösenord som gäller.
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Då är det underligt att det inte fungerar. :(
"Server=(local);Database=testdatabas;User ID=Administrator;Password=***;Trusted_Connection=false";
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Ganske något i skapandet av loginen. Så här gör jag:
Under Gereral
Name: hitta-på-något-ord (detta ord är uid)
SQL Server Authentication: hitta-på-något-ord (detta ord är pwd)
Database: Välj din databas
Under Database Access
Kryssa för databasen som loginen skall gälla för.
Och då är stringen:
server=localhost/eller ip;uid=grr;pwd=grr;database=grr
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Det går inte att skicka en SQL-server-databas? För något uppenbart fel måste ju ligga och lura någonstans...
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Det beror högst sannolikt på att du kör Windows authentication. Du måste köra "mixed mode" om du ska kunna logga in från en webbapplikation el. dyl.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/howtosql/ht_6_secrty_2dh5.asp
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Det är mycket möjligt att du har rätt Skarre. Jag ändrade så som MS föreskrivit men nu går det inte längre att starta SQL servern. hehe
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Det står 'Please verify' that SQL Server is running och lite annat. var ser jag det? Var hittar jag på-knappen för sqlservern. ;)
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Hur menar du att den inte går att starta? Kör "Service Manager" och tryck på knappen med den gröna pilen. Har du ingen genväg kan du köra "sqlmangr.exe" via "Kör" i startmenyn.