webForumDet fria alternativet

Konsten att ansluta till en SQL Server

.NET

26 svar · 672 visningar · startad av trexter · sida 2 av 2

Frågan, av trexter

Jag försöker med följande kod string strConnection = "user id=sa;password;"; strConnection += "initial catalog=Test1;data source=(local);"; strConnection += "Connection Timeout = 30"; datasrc.Text = strConnection; SqlConnection objConnection = new SqlConnection(strConnection); try { objConnection.Open(); ... men får Inloggningen misslyck

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Jag hade exakt samma problem. Jag vet inte om det är rätt sätt att lösa det, men det fungerade iallafall. Öppna Enterprise Manager. Expandera trädet så att du kan se din server. Högerklicka på den. Välj egenskaper, fliken Security. Kryssa i Authenitcation: "SQL Server and Windows", Audit Level: "None", Startup: "System account". Då borde användarnamn och lösenord bli sa och "" eller det som du satte när du installerade servern.

Som sagt, det fungerade på min dator. Jag har den inte i ett nätverk och inte kopplad mot nätet. Men är det något som är tokigt ur säkerhetssynpunkt, säg till :)

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Jo... så här ser felmeddelandet ut:

Celia... jag förstår inte hur du kunnat ändra på detta. Jag komer inte åt de inställnignarna utan att först "connecta" vilket ju inte går.

Har det fungerat förut?
Vilka andra verktyg använder du (ex.vis Visual Studio)?

Japp, det har fungerat förut, för jag var ju nyss inne och pillade bland inställningarna du snackade om. ;)

Jag använder Web Matrix.

:)

trexter skrev:

Japp, det har fungerat förut, för jag var ju nyss inne och pillade bland inställningarna du snackade om. ;)

Jag menade om allt fungerade, inklusive databaskopplingen ;)

Jag har inte använt Web Matrix, kör med VS.Net. Det är långsökt, men en grej som orsakade en massa strul var i vilken ordning man installerade programmen. Men om det har fungerat förut så kan det inte vara det som är problemet...

Jaha, men i så fall har det inte fungerat tidigare (har inte provat).
Ska jag testa att installera om matrix då?

Jag har som sagt aldrig använt Web Matrix så det kanske är bäst att vänta på svar från nån som använder det innan du börjar installera om :)

I alla fall, jag installerade i den här ordningen: IIS, FrameWork, VS.NET, MSDE, Client Tools. Av nån skum anledning fungerade det inte om man inte gjorde precis så :l

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)