tackar för alla svar :)
1500 låter dyrt i fall man skulle misslyckas mot förmodan. =)
Hur går testen till väga?
Certifiering
28 svar · 675 visningar · startad av renholm · sida 2 av 2
Man sitter framför en dator i ett övervakat rum, och svarar på olika typer av frågor. Det är ikryssningsfrågor. När testet är klart, så får man direkt upp resultatet.
Kan tilläggas att man som certifierad får tillgång till en speciell webbplats hos Microsoft. Man får även ett "diplom" över kursen och ett plastkort att ha i plånboken...
Fast i ärlighetens namn så är inte testen speciellt enkla, inte ens om man tror man kan, och man läst på ordentligt. Jag vet massor som "flunkat" första testet. Jag har för mig att 35% inte klarar första testet....
Jag har klarat alla jag gjort direkt :)
/T
Ungefär som att ta bilkörkort då :stud
hehe, någon minimum ålder för certifiering?
Jag vetefan hur pass väsentliga certifieringar verkligen är, särskilt inom systemvetenskap, ett certfieringsprov kan knappast ge en korrekt uppfattning om hur stabil utvecklaren är, snarare bara en liten fingervisning.
Jag har tagit ett par certifieringar på arbetsgivarens bekostnad och det är ju trevligt, men jag skulle nog knappast gjort det om jag hade fått pynta själv, så enormt imponerande är inte certifieringar i ens CV, då är det nog intressantare att se på vilka projekt personen deltagit i.
Certifiering av programmeringskunskaper är nog inte så "viktiga" som certifieringar av befintliga programvaror.
Speciellt nätverkscertifieringar väger ganska tungt. MCSE är ju nästan en standardcertifiering för administratörer och annat "datafolk", och den bör alla ha som arbetar med Microsofts operativsystem och tilläggsprogramvara. Har man den inte, så brukar arbetsgivarna ofta skicka en dit...
/T
Jag tycker nog att en certifiering ändå ger lite mer än en fingervisning om kunskapsnivån inom det aktuella området. Hur hhögt arbetsgivaren värderar en certifiering vågar jag inte uttala mig om, men jag vet att det finns STORA önskemål på oss vad gäller en certifiering... största argumentet är att vi kan ta mer betalt för våra tjänster.
Certifiering av programmeringskunskaper är nog inte så "viktiga" som certifieringar av befintliga programvaror.
Jepp, jag håller med, jag skrev "systemvetenskap" men menade självklar "systemutveckling".
För systemadministratörer och liknande är det nog som sagt mer väsentligt med certifieringar på de system dom jobbar inom.