webForumDet fria alternativet

Multipel upload?

26 svar · 498 visningar · startad av GrodanBoll · sida 2 av 2

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

mm.. men filerna ska på något sätt in i en databas också

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Jo, fast DÅ kan du använda .net... gör en service som körs i bakgrunden på den aktuella servern som regelbundet läser av katalogerna och lägger in filtexter (eller vad som nu ska in i db:n) i en databasen. Det går ju att trigga en service, exempelvis att så fort en ny fil skickas upp så ska den köras.

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

:birp för alla svaren :)

Så, jag kan skapa typ en FTP i en iframe dit man kan dra in filer från utforskaren?

Då kan jag ju skapa en temporär mapp på filservern dit filerna kopieras till, sedan när användaren har dragit in alla filer som behövs trycker han/hon på en Ok-knapp. Servern gå då in och läser alla filer som finns i det temporära bibliteket, lägger in filinfon i typ en array som man loopar igenom och bygger ett formulär per fil där användaren kan lägga in nödvändiga attribut.

När användaren trycker ok så läggs filerna in på rätt ställe och informationen (attributen) läggs in i databasen...

Låter det rimligt tycker ni? :q

I vilket språk bör man köra detta i (vet att jag ligger i Nets del av forumet ;))?
- php (kan jag)
- asp (har jag nästan glömt bort)
- aspx/Net (måste jag lära mig)
- ?? någe annat bra

/G :)

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

.NET är ju det nyaste ;)

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Så, jag kan skapa typ en FTP i en iframe dit man kan dra in filer från utforskaren?

Precis. Men varför ska du skapa en temporär mapp för mellanlagring? Är det inte bättre att direkt ge varje användare en egen mapp och låta filerna ligga kvar där, annars kan ju användarna läsa varandras filer så länge dessa ligger i den temporära mappen.

När du väl har filerna på servern så är det inga problem att låta användarna ändra filnamnet, datum, dölja filen etc etc. Lägg filerna i katalogen i en array, kasta ut dem i en datagrid (.net-kontroll) och utgå från denna när du sedan lägger till redigeringsmöjligheterna på filerna i katalogen.

Det går säkert att lösa detta både i gamla asp, php och naturligtvis .net. Men om vi bortser från inlärningströskeln så lovar jag dig att du gör det snabbast med minst kod om du använder .net. Vilket programmeringsspråk du använder är väl en smaksak, själv kämpar jag på med c#.

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

Okej, då kan det kanske vara ett lämpligt projekt att lära sig .Net då? :)

Användarna i samma projekt ska kunna läsa varandras filer, checka ut dem, modifiera dem, skapa ny version o.s.v.

Har ni några schyssta länkar på tutorials och kodexempel kanske, om jag nu får vara så fräck o fråga. ;)

Tackar igen för alla svaren :birp

/G

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

http://samples.gotdotnet.com/quickstart/aspplus/

välj det språket du vill lära dig det i rullningslisten som finns uppe i det högra hörnet

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)