webForumDet fria alternativet

Multipel upload?

26 svar · 498 visningar · startad av GrodanBoll

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

Hej hej

Kan absolut inget om Net men har tänkt lära mig så småningom. :)

Jag har bara en fråga som kanske gör att jag får påskynda detta helt enkelt...

Går det att ha 'multipel upload's i net?
Jag vill att användaren ska kunna via en inputknapp i ett formulär kunna bläddra o markera flera filer samtidigt. Dessa filer samt informationen om dem vill jag sedan kunna ta in och behandla för att dsedan lagra på filserver och i db.

Går det?

/G :)

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Nej, åtminstone inte om du menar över webben. Det verkar fortfarande vara den gamla <input type="file"> som används. Men .net är ju inte begränsad till webbsidor och du kan naturligtvis bygga en egen .net-baserad ftp om du vill (och kan).

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Begränsningen ligger väl i webläsarn som bara klarar av att välja en fil, eller i HTML standarden. Du får nog ha flera <input type="file"> t.ex 10 st som du sedan behandlar separat, men en och samma "Upload knapp".

Ok, tackar för svaren även om de var negativa ;)

Systemet jag tänkte bygga skulle vara webbaserat, så en webbläsare e ett måste.

Men kan man kanske gör en lite applikation inom webbläsaren som kanske typ en javaapplet?
Eller e det då kanske bättre med java?

tror det är en begränsning i Java som gör så att den inte kan komma åt lokala filer... tyvärr

Men funkar det i Net-miljön då? :q

/G

vad jag vet så har .NET miljön inget med java applets att göra, men jag kanske missförtod din fråga

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

renholm skrev:

tror det är en begränsning i Java som gör så att den inte kan komma åt lokala filer... tyvärr

"Begränsning" är lite fel ord, det är en säkerhetsinställning. Det går att få webbläsaren att lita på Java, dock.

Äh, jag kanske inte e så pedagogisk :)

Jag har lite funderingar på att skriva ihop ett enkelt men smidigt dokumenthanteringssytem.
En vital funktion blir då att kopiera över (ladda upp) filer från klientdatorn via dokumenthanteringssytemet till en filtjänst där dessa filer lagras och markeras på olika sätt.

För att denna 'registrering' av filer ska bli smidig -> lättanvänt -> lättare att implementera ´till användarna, så skulle jag vilja att man kunde registrera flera filer samtidigt. Efter vad jag har förstått av era tidigare inlägg så finns det begränsningar i webbläsaren som gör att man bara kan markera en fil åt gången. Då tänkte jag att det kanske finns någon lösning typ javaapplet eller .Nets motsvariget (om det nu finns någon)?

Det är oxå tvunget att systemet är webbaserat, då de som ska använda det är utspridda.

Såja, nu har jag förklarat lite mera vad jag vill åt... hoppas att det gör det lättare att svara mig då. ;)

spango skrev:

"Begränsning" är lite fel ord, det är en säkerhetsinställning. Det går att få webbläsaren att lita på Java, dock.

ok, hade för mig att Java inte hade något stöd alls för att hämta lokala filer, det är ialla fall det jag läst, men kanske var en dålig bok :)

när det gäller det denna tråd handlar om så skulle det kanske fungera att göra någon form av Java baserad ftp. Eller så laddar man upp en .zip fil som man sedan unzipar på servern, har ingen lösning på hur man unzipar den men det måste gå på något sätt. för om du laddar upp allt i en .zip fil så slipper du sitta och välja en fil i taget.

dubbel post, sorry

GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg

Istället för java baserad ftp kan du ju använda inbyggd ftp i browsern. ftp://myuser:mypassword@mysite.com. Funkar nog brae.

Nej nej nej, det ska vara användarvänligt. :)
He he, det inga vana datoranvändare som ska använda det.

Ibland så ska användaren registrera typ 50 filer på en gång. Dessa filer ska in i projekt i dokumenthanteringssystemet, där läggs attribut (dels som hämtas från fil och dels som skrivs in av användaren) på varje fil.
Sedan döps varje fil om och läggs på en filserver och attributen läggs i databasen.

Så det funkar nog inte att använda ftp eller zip.

Man tycker ju att det borde funka på någe sätt? :q

/G :bire

Du får göra en användarvänlig ftp helt enkelt. :) Att browsa på hårddisken har ju egentligen inget med .net eller något annat serversidespråk att göra, utan det är en windowskomponent som anropas. Det enda möjliga anropet för att öppna en hd-browse från internet är via en input type=file" (som ju körs på klienten) och jag tror att denna sedan använder http för att skicka över filen vilket förmodligen är anledningen till att du bara kan skicka upp en fil i taget (eller flera filer endast om du använder flera samtidiga http-strömmar genom att använda flera file-inputs men det är ju inte precis smidigt det heller eftersom du ändå måste välja varje fil separat).

Att göra egna program som från webben kan bolla med filer på användarnas hårddisk är inte möjligt, det skulle vara svårt att göra detta på ett säkert sätt. Kanske går det att öppna en tunnel (trust) mellan klienten och servern och därigenom få tillåtelse att skicka filer men då måste det ju ändå bli något ftp-liknande som används.

Men gör en lättanvänd sida som dynamiskt öppnar rätt ftp-fönster för rätt användare i exempelvis en iframe. Gör enkla steg för steganvisningar hur de ska använda ftp-fönstret. Det behöver ju inte vara så svårt, samma dra och släpp som i vilken filhanterare som helst!

För övrigt så har jag gjort en enkel web just för filhantering, där jag dynamisk skapar kataloger för respektive användare vilka sedan kan skicka upp filer. Tyvärr då med den här en-fil-i-taget-begränsningen. Vill du titta på programmet så kan jag skicka koden.

men är det verkligen nödvändigt att ladda upp flera samtidigt, brukar inte göra så mycket för

GrodanBoll skrev:

He he, det inga vana datoranvändare som ska använda det.

att det tar tid att välja en i taget, eftersom att välja en i taget kommer bli mest användarvänligt.

Men han skrev 50 filer på en gång... nej, då vill man inte ta en fil i taget. :)

ok då :)
men det är mycket konstigt att det inte finns något stöd för flera filer samtidigt i webläsarna, något för w3c att införa som standard eftersom det är en användbar funktion.

men har funderat mer på att zippa ihop allt till en fil, några steg:
1. Laddar upp zipfilen
2. unzipar den till en temporär katalog, winrar kan göra det med ett enkelt kommando
3. ett ASP script läser av den tempoärara katalogen och läser in filerna i databasen.
4. sedan skriver användarna in yterligare information

detta bör väl fungera?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Men egentligen så kan det väl inte bli enklare än ftp://myuser:mypassword@mysite.com

det blir ju total windows miljö "nästan", om dom nu har
någon av de nyare explorer versionerna?

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)