webForumDet fria alternativet

Hype eller Marknadsföring

.NET

36 svar · 622 visningar · startad av petergrennanet · sida 2 av 2

Frågan, av petergrennanet

Att .NET är en marknadsförd hype och att idean eller koding inte är nått nytt vet väl till och med M$ blinda ASP nybörjare. Det som lockar en skeptiker lite är att man kan använda samma kod för internet mötande funktion som för rena windows apps. Dock kan jag inte tänka mig ett exempel där detta kan behövas och vad man ska ha det till. Jag har mina ekonomikalkyler som windows applikationer som j

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2001329 inlägg

petergrennanet:
Oj Ursäkta

------------------
//Grynet

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Jag är ingen expert, varken på asp eller nya asp.net. Men så mycket vet jag att det är betydligt lättare att bygga en webapp med asp.net än gamla asp.net. Och vill du utveckla winapps så har du ingen nytta alls av gamla asp. Om vi fokuserar på ms-plattformen så har åtminstone MICROSOFT tagit ett stort steg framåt i och med .NET.

Sedan säger jag inte att .NET är guds gåva till mänskligheten, det finns med all säkerhet en rad andra plattformar (exempelvis java) som är mycket kompetenta nu och i framtiden. Men när du slänger med .NET är skit och COM är "koolt" så är det svårt att ta dig på allvar.

Det finns otroligt mycket nytt och BRA i .NET, det är inte gammal skåpmat i ny förpackning.

------------------
Jag vill inte ha någon signatur.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag vet men min fråga inriktade sig mer på varför använda sig av 5 olika programspråk istället för ett

Ok, ja det har du rätt i. Om det finns möjlighet att använda ett och samma språk i alla lager så är ju det att föredra, något som Sun förstod fem år tidigare än Microsoft :).

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Jag vet men min fråga inriktade sig mer på varför använda sig av 5 olika programspråk istället för ett

Du kan göra allt i ett enda språk, men det dröjer betydligt längre än att använda flera olika språk.

Säg att du ska generera en PNG-bild och visa den i en tabell tillsammans med lite utvalda värden inlästa från en stor textfil. Skriver du PNG-skapandet i ASP så har processorn fullt upp i några sekunder, medans det går äckligt fort i C++. Att läsa in en textfil, dela upp innehållet i segment och välja ut data är en plågsam manöver i flera språk, medans det är snabbt fixat i Perl. För att hålla ihop dessa delar använder du ett tredje lager, ASP/PHP/JSP.

På samma sätt skriver digitala klockor "22:53" istället för "tjugotvå och femtiotre" eftersom det är klumpigt att använda svenska här - även om resultatet blir detsamma.

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Ang. användning av t.ex. C++ för att göra en viss grej, och sedan ASP för annat, är inte det vad ASP.NET gör? Skriver man sina applikationer i C# och i komponenter borde väl det fungera lika bra, right?

Så att använda flera språk istället för ett, är onödigt när man har t.ex. Java eller ASP.NET.

sgtpepper t.ex., hur ofta skriver du dina applikationer i flera språk, och inte endast i Java? Eftersom Java är "heltäckande", dvs. täcker upp såväl webinterface och codebehind känns det onödigt. Eller har jag fel?

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- They pretend to pay me, I pretend to work --

sgtpepper t.ex., hur ofta skriver du dina applikationer i flera språk, och inte endast i Java? Eftersom Java är "heltäckande", dvs. täcker upp såväl webinterface och codebehind känns det onödigt. Eller har jag fel?

Nästan aldrig, eller har jag sagt något annat :q

Det är ju just det som är fördelen med Java och för den delen även Dotnet om man ser till att använda C# överallt, att jag kan använda samma språk i alla lager.

------------------

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Hm, fast nu proggar du väl mest för "pervasive computing" som ni kallar det för ...eler hur? ;)

------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

Hm, fast nu proggar du väl mest för "pervasive computing" som ni kallar det för ...eler hur?

Nja, inte bara. Men egentligen så spelar det inte så stor roll till vilken klientplattform man utvecklar, även om man antagligen helst skriver PalmOS-program i C++.

------------------

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Nästan aldrig, eller har jag sagt något annat

Nej nej, jag bara tog dej som ett exempel... Du snackar alltid bara om Java, Java o Java... ;)
Därför :D

Men du snackar om lager, och olika lager hoppas jag att du använder? Alltså ett lager med HTML, ett med t.ex. JSP och ett med komponenterna, t.ex. Java Entersprise Beans?

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- They pretend to pay me, I pretend to work --

Nej nej, jag bara tog dej som ett exempel... Du snackar alltid bara om Java, Java o Java...

Hehe, på det viset :) Och ja, jag är en Java-missionär, här för att frälsa er alla :e

Men du snackar om lager, och olika lager hoppas jag att du använder? Alltså ett lager med HTML, ett med t.ex. JSP och ett med komponenterna, t.ex. Java Entersprise Beans?

Självklart, men JSP och HTML är inte två lager. JSP är tekniken man använder för att skapa presentationslagret, dvs. (oftast) HTML.

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 07 jun 2001]

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det här var ett inlägg jag inte väntade mig att höra i debatten:

varför använda sig av 5 olika programspråk istället för ett

Är det inte det som är hela poängen med DOTNOT och COM? Jag tycker mig ha hört flera Windowsentusiaster som slår sig för bröstet och menar att deras teknik är så bra för att man bortett från C++, VB, C#, Perl och Python även kan använda sig av Eiffel, SmallTalk och åttiofjorton andra språk.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

vet ej hur det är med ex Php om denna ligger öppen på servern?

Det är som asp, det blir vad man gör det till. Man kan skriva förbannat kass php-kod, precis som man kan skriva förbannat kass asp-kod (även om det senare tycks vara mer frekvent, sannolikt pga programmerarna).
Man kan använda [D]COM-objekt (och i framtiden DOTNET-klasser) i php , samt skriva in sina egna förändringar i kjellkoden och kompilera om hela scriptmotorn, eller skriva egna moduler (dll:er/so-bibliotek) som man laddar in i koden. Som i all scripting, man skriver det trista i ett trevligt språk (php) och allt det roliga i ett effektivt språk (C eller C++, förslagsvis).
Sen har Zend en massa prestandahöjande grejer, som cachning och sånt...

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Medlem sedan dec. 1999258 inlägg

Nog sagt som flera språk för samma produkt.

Det är bra att ha flera språk för alla språk är bäst på i sitt egna revir.

Amazon.com hajjade ju inte det där. Dom har alla koola db-apps och andra tunga grejer som C eller C++ men tokstollarna har även alla templates under kompilering och nu förlorar dom tusentals dollar bara för en web designe r vill ändra en giff eller en användarvänlighets expert vill ta bort en knapp.

Precis samma sak gäller med en bil! Att göra allt med ett och samma språk är som att köra bil med bara 3'ans växel som alternativ.

------------------
¬ peterbe.com¬

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Precis samma sak gäller med en bil! Att göra allt med ett och samma språk är som att köra bil med bara 3'ans växel som alternativ.

Jag skulle tvärtom vilja jämföra det med att köra en automatväxlad bil... väldigt trevligt i stadstrafik...

Sedan finns det väl inget som hindrar dig från att skriva delar i c++ om du anser det vara ett bättre alternativ i en given situation, och använda vb.net till något annat. STRUKTUREN där du presenterar resultat från dina funktioner via asp.net är ju densamma oavsett vilket programspråk du använder (om vi nu ska hålla oss kvar vid asp.net).

------------------
Jag vill inte ha någon signatur.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Arbetar man med komponentbaserade flerlagerssystem så har programmeringsspråket i sig ingen betydelse. Det är det som är poängen med lager, komponenter och "BlackBoxes". Skapar man hela system, så är ju ändå slutprodukten i nästan alla fall olika körbara koder, ibland direktexekverande, och i webbsammanhang ofta interpreterande och realtidsexekverande. Detta spelar heller ingen roll (med tanke från systemeringen), utan är bara en rent teknisk lösning, som inte på något sätt begränsar (inte heller får begränsa) komponenttänkandet och lagerstrukturer.

Fördelen med .Net i detta sammanhang är att du oavsett programmeringsspråk, och oavsett programtyp (webb,Windowsapplikation,WAP,Handheld osv.) alltid har samma fundament, och applikationerna kan kommunicera sömlöst. Man kan i de flesta fall inte jämföra med dagens befintliga tekniker/programspråk, eftersom de helt enkelt inte finns.

När det gäller trådens riktiga mening, hype eller marknadsföring, så är det så att Microsoft står för marknadsföringen, och hitills har den varit ganska blygsam, troligtvis pga. att produkten inte är färdig än.

All HYPE däremot, kommer nog nästan till 100% från de prssoner som på något sätt testat/provat/utvärderat Visual Studio.Net

Men, som alltid, ny teknik kräver nya verktyg, och Microsoft är ju kända för att vara komersiella...

/T

------------------
This is what the KLF is about

Medlem sedan dec. 1999258 inlägg

Tonster:

och oavsett programtyp (webb,Windowsapplikation,WAP,Handheld osv.) alltid har samma fundament, och applikationerna kan kommunicera sömlöst

Öhhh. Hajjar inte.
I dina exemplar är det ju redan uppenbart att man måste ha samma fundament. Allt som inte är klientspecifikt är ju samma för alla olika klienter (eller sluttampar).
Så det är ju ganska basic (i dom stora elefanternas värld).

Men det finns ju nybörjar stadiet med, som jag har tillhört länge, men börjar lämna.
I PHP kunde man skriva:
if displayWAP() { $sql="SELECT...."; echo "<card>"}
elseif displayXML() {$sql="UPDATE..."; echo "<node>" }
etc.

Jag måste fan ta och testa det där punktnät och se om det är bättre av dom verktyg jag har idag.
Men jag tror fortfarande stenhårt på vad jag skrivit innan, att detta är inget nytt men har fått uppmärksamhet av kommerciella skäl mer än tekniska.

Var laddar man ner det? microsoft.com är stort.

------------------
¬ peterbe.com¬

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Visst, är det värt att pröva...

Fast det är en komplicerad och oerhört massa information som man måste greppa.

Till din glädje så finns nog snart även en PHP modul att ladda in.

Det jag menade med mitt sista inlägg var att .Net oavsett applikationstyp, har stöd för "datautbyte" utan hänsyn till applikationstyp och typ av data. Detta är något man arbetar med i utvecklingsfasen, speciellt i "logik skiktet" med de API'er som finns, och inte i "runtime" fasen som du visade med i PHP exemplet.

För att lära sig mer om tekniken .Net så är det "bara" att läsa på, bla. på http://msdn.microsoft.com/

Vill du ladda ner:
http://msdn.microsoft.com/downloads/

/T

------------------
WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);

[Redigerat av Toonster den 08 jun 2001]

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)