webForumDet fria alternativet

Databas - Som backup eller scriptfil

4 svar · 1 803 visningar · startad av mxan

mxanMedlem sedan dec. 20106 inlägg

Jag läste någonstans följande citat:
"med körklar källkod och tillhörande databas (backup eller scriptfil)"

Kan någon förklara vad som menas med detta, alltså hur ska databasen administreras?

Tack på förhand

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Det är lite svårt att förstå vad du menar eftersom din text är tagen ur sitt sammanhang. Men man brukar kunna ta en backup av en databas antingen i binärt format eller som en script-fil (SQL). Så det är väl en sån backup de menar.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Som om jag hade skrivit det själv! ;-)
Jo man petar ner applikationsbiblioteket och sedan monterar man en SQL databas genom att köra restore från en .bak fil. Eller så scriptar man in de grundläggande fälten och startdata

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

mxan skrev:

Jag läste någonstans följande citat:
"med körklar källkod och tillhörande databas (backup eller scriptfil)"

Kan någon förklara vad som menas med detta, alltså hur ska databasen administreras?

Tack på förhand

Jag tror kanske erciz och Lasp missade själva frågan (som jag fetade i citatet)?

Det beror ju bl.a. på vad det är för databasspråk (olika SQL, XML osv), hur omfattande databasen är, hur skicklig du själv är på att fibbla i själva databasen osv.

Exempel: Jag använder svenska MySQL och administrerar det via ett program som heter phpMyAdmin. Men om databasen är liten går jag in och petar manuellt ibland.

mxanMedlem sedan dec. 20106 inlägg

Tack för hjälpen! Krånglade till det mer än nödvändigt. Märkte att det i SQL Server Managment Studio bara är att Script database as > Create to > File och sedan bara exekvera skriptet för att attacha databasen på nytt

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)