SPCS API

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zaiman
    Forumvärd
    • 2001-12-06
    • 2439

SPCS API

Någon som har exempelkod för att använda SPCS API i C# ?

Helst någon som gjort anrop på api med orderläggning, bara något enkelt så att jag kommer igång och lär mig.

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum
  • Lasp
    Medlem
    • 2000-07-29
    • 10197

SPCS tar ju ordentligt betalt för att du skall få använda APIét.
    Vi har testat men förkastat deras policy.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Comment

• Zaiman
      Forumvärd
      • 2001-12-06
      • 2439

Vad rekomenderar du för annan lösning då?
      Eftersom du inte besvarar min fråga så kanske du kan visa en anna lösning som besvarar min fråga om jag omformulerar den till:

Någon som har exempelkod för att skapa en order i SPCS Administration utan att använda deras API ?

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Comment

• OveRRidE
        Medlem
        • 2001-02-05
        • 8509

Originally posted by Zaiman
        Vad rekomenderar du för annan lösning då?
        Eftersom du inte besvarar min fråga så kanske du kan visa en anna lösning som besvarar min fråga om jag omformulerar den till:

Någon som har exempelkod för att skapa en order i SPCS Administration utan att använda deras API ?
        Jag håller med lasp om att SPCS API suger, för det gör det verkligen, men att inte använda det om man ska kommunicera med deras system, det är bara korkat. Det finns ingen som rekommenderar att gå förbi ett API in i ett system på det sättet, och såvida jag vet finns det inga andra bra sätt att prata med SPCS (Administration). Det är om man går mot databasfilerna direkt och det är som sagt verkligen inte rekommenderat.

API'et suger, men det gör livet också. Det kostar också (nu vet jag inte hur mycket), men det är ju så saker och ting fungerar. Om du införskaffar API't har säkerligen Visma information hur du sedan kan gå vidare.
        http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• emission
          Medlem
          Kalebass
          • 1999-12-09
          • 6095

Originally posted by OveRRidE
          API'et suger, men det gör livet också. Det kostar också (nu vet jag inte hur mycket), men det är ju så saker och ting fungerar. Om du införskaffar API't har säkerligen Visma information hur du sedan kan gå vidare.

Från 4500:-

Inte särskilt dyrt, om man verkligen vill lösa en SPCS-uppgift. Att försöka hitta kringvägar kostar mycket mer i tid.
          "Leksak ansvarig till vara rensade med vätska de/vi/du/ni är till vara avbröt från omskapare framför rensningen"

Comment

• Zaiman
            Forumvärd
            • 2001-12-06
            • 2439

*suck*

Det är alltså ingen som har ett exempel som jag efterfrågar? Inte vad det kostar, inte att det suger, inte att man inte ska gå direkt mot databasen..

Jag efterfrågar någon kodsnutt som jag kan lära mig av inget annat.

Comment

• OveRRidE
              Medlem
              • 2001-02-05
              • 8509

Det är alltså ingen som har ett exempel som jag efterfrågar? Inte vad det kostar, inte att det suger, inte att man inte ska gå direkt mot databasen..
              Du frågade ju själv;
              Var inte mitt inlägg svar nog på detta?

Jag efterfrågar någon kodsnutt som jag kan lära mig av inget annat.
              Som jag sa; försöka att kontakta Visma.
              http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• P
                Medlem
                • 2001-01-05
                • 2107

Borde inte de som gjort SPCS tillhandahålla lite kodexempel?
                weeii!

Comment

• Lasp
                  Medlem
                  • 2000-07-29
                  • 10197

Kan bara tillägga för att förklara mig lite att vi skulle peta in data i SPCS från mitt biluthyrningssystem. Då skulle alla som körde SPCS ha avtal om API knappt en tusenlapp. Men med hundra ställen blir det många pengar varje år.
                  Livet är kort och Nu!
                  Läs mera!
                  !?

Comment

• Zaiman
                    Forumvärd
                    • 2001-12-06
                    • 2439

Kontaktar VISMA i morgon. Hoppas dem har några exempel att dela med sig av.

Comment

• Zaiman
                      Forumvärd
                      • 2001-12-06
                      • 2439

Kan meddela att det inte finns några exempel i c# på den skiva jag har från spcs.

Så nu blir det svårt att översätta vb kod till c# och få det fungera.
                      Last edited by Zaiman; 2006-11-08, 13:50.

Comment

• aleborg
                        Medlem
                        • 2001-01-28
                        • 2962

Ska du bara hämta data så gå direkt mot databasfilerna, ska du arbeta aktivt så måste du nog ha APIt. 4500 kr är ingenting, när vi köpte Mamuts API betalade vi 20 000 kr. Det värsta är att de har ändrat så mycket i APIt så att vi inte kan uppgradera utan att omprogrammera allt.
                        Personal sökes: http://www.binero.se/omoss/ledigajobb

Comment

• Zaiman
                          Forumvärd
                          • 2001-12-06
                          • 2439

Njae.. Inte bara hämta. Jag vill ju lära mig hur jag lägger till tex en order på ett "korrekt" sätt. Att bara gå mot databaserna har jag gjort förr för att hämta data. Men tanken är ju att lära mig så att jag kan utveckla program, och med deras api. Det var främst därför jag efterfrågade exempel på implemenation av deras api i c#. Det är ju svårt som nybörjare att dels lära sig programmera och dessutom behöva översätta från ett språk som man inte använt så mycket. (man lär så länge man lever)

Jag är ingen fena på C# och håller på lära mig det. Har kommit så långt att jag kan öppna och stänga med api delen. Så jag har mycket kvar att lära mig. :-) så jag kanske gör många fel i början.

Comment

• aleborg
                            Medlem
                            • 2001-01-28
                            • 2962

Så jag har mycket kvar att lära mig. :-) så jag kanske gör många fel i början.
                            Det är så man lär sig, genom misstag.
                            Tyvärr själv enbart jobbat mot deras databas, inte mot APIt så jag är inte mycket till hjälp på den delen tyvärr.
                            Personal sökes: http://www.binero.se/omoss/ledigajobb

Comment

• Zaiman
                              Forumvärd
                              • 2001-12-06
                              • 2439

Uj ja.. Misstag lär man sig av.

Har klurat ut att jag måste använda unsafe kod för att lösa vissa uppgifter (tror jag i alla fall). Har fått det att fungera med att öppna och stänga med api delen.

Men jag förstår inte hur jag ska få resterande att kommunicera med apit
                              Jag har med störst sannolikhet gjort fel

Har gjort om en del kod, någon som vill rätta och kanske lösa på bättre sätt?
                              [kod]
                              Public Type ADKERROR

lRc As Long
                              lDbTable As Long
                              lField As Long
                              lFunction As Long
                              lProgramPart As Long

End Type[/kod]

översatt till:
                              [kod]
                              struct ADKERROR
                              {
                              public long lRc;
                              public long lDbTable;
                              public long lField;
                              public long lFunction;
                              public long lProgramPart;
                              }[/kod]

Så när jag öppnar anropar jag:
                              [kod]
                              ADKERROR myErr = new ADKERROR();
                              myErr = adk.AdkOpen("C:\\spcskatalogen", "c:\\Ovnbol");[/kod]
                              Där är adk.adkOpen motsvarande kod:
                              [kod]
                              [DllImport("adk.dll", EntryPoint = "_AdkOpen@8")]
                              public static extern ADKERROR AdkOpen(string pszSystemPath, string pszFtgPath);[/kod]

Allt frid och fröjd till jag skickar in felaktiga värden då ska man tydligen kontrollera lRc om den är skiljt från 0 och det vet jag hur jag gör. Men sen har jag en del som är för felhanteringen. Det är här mina problem börjar. Tydligen när jag ska hämta en feltext ska jag skicka med en pekare.. och ett tomt fält som api delen ska skriva till. Här har jag kört fast.

Någon med lite ideér och tips? Mottages tacksamt

Comment

Working...