PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg hej.
har några frågor om java-script, som jag hemskt gärna skulle vilja få svar på.
1. kan man md hjälp av java-script skicka något till urklippshanteraren?.
2. kan man med hjälp av javascript markera någon text som står inne i ett formulär?.
3. kan man med hjälp av javascript spara något i en textfil? eller en annan typ av fil?.
4. hur sätter man en cookie i javascript?.
5. hur får man fram en typ av confirm ruta, (vet inte rätta namnet), men en ruta där jag kan skriva in ett värde. kan man få upp en sådan ruta där man kan skriva in flera värden också?.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg 1. Har varit uppe flera gånger tidigare, sök på ex *clipboard* här i forumet.
2. Sökning på detta ger många irrelevanta resultat så jag letade fram denna tråd åt dig som sköter det. Du får ändra på var win=this; till var win=objektnamnet_på_rutan_som_skall_sökas samt ändra txt = win.document.body.createTextRange(); till txt = win.createTextRange();
3. Det korta svaret är nej - inget som du har nytta av. Men du kan faktiskt spara saker till disk (på klientsidan), men det kommer att generera en varning på klienten om att ditt script håller på med något mycket farligt, och det låter ju inte så seriöst kanske och något man vill ha med på sin sida. (Varningsrutan visas eftersom det naturligtvis är en säkerhetsrisk att låta anonyma script få skriva på din hårddisk).
4. Ta en titt på Spangos Cookiebibliotek här på forumet för förenklad hantering av cookies.
5. prompt("Skriv något tack","fördefinierat värde")
Vill du ha en popup med fler rutor får du göra en sida med ett formulär som du öppnar i en popup.