webForumDet fria alternativet

Dölj visa Källa i webbläsare

24 svar · 1 096 visningar · startad av Brinck

BrinckMedlem sedan jan. 20036 inlägg

Jag skulle vilja kunna på något sätt dölja "Visa källa" som finns i menyraden i webbläsaren,så att besökare inte kan komma åt html koderan på min webbsida.
Frågan är vad för typ av kod skall till för detta
skulle bli glad om någon kan ge mig detta.

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Hejsan Brinck och välkommen till webForum!

Jag är skeptiskt till att det överhuvudtaget går att lösa,
men jag vet att diskussionen varit uppe tidigare.
Använd gärna sökfunktionen och se om du kan hitta några gamla inlägg som tar upp samma sak.

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Välkomment till Wf!

Ämnet har avhandlats tidigare, testa sök för att finna de trådarna.

Du kan i princip glömma att gömma källan "helt" dock kan du ju försvåra, eller locka kanske... Kika i javascriptsforumet efter funktion som gör att högerklick ej fungerar, dock lär du ju inte få så muntra besökare.

Är det så viktigt att dölja källan?

Ja,jag skulle vilja detta,att kunna dölja källa,de är så att jag har en funktion för ID och lösen,denna är i sig svår att komma igenom eftersom man registrerar sig som användare,men de går att gå runt genom att gå in via visa källa och söka sig fram via webbsidorna så kan man nå till vad själva Id och Lösenord fuktionen går till,detta vill jag få bort med hjälp av kunna dölja visa källa.
Jag har sätt detta på något ställe,men minns inte alls var
men de dyker säkert upp igen,men problemet är att jag inte kan se vad de är för kod till detta.

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Flyttar tråden från Webbläsare ..

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Det finns en variant som gör att du krypterar din källa.. Den gör så att när folk ser i din källkod, så ser de bara en lång rad med siffror.. Sen om du vill dölja visa källa vid högerklick har jag ett javascript som gör att man kan byta ut högerklicksmenyn mot en egen hemmagjord med egna destinationer..

Du skriver att man registrerar sig samt att det sker en koll? Om detta görs eller skulle kunna göras med ett serversidespråk så kan du ju lösa problemet på så sätt.

Det sätt PersianBulldog skriver om försvårar lite, men är tokenkelt att ta sig genom.

Ja,de är troligen någon form av JavaScript som troligen skall till för att dölja " visa källa" webbläsaren.
Nä de sker inte någon koll när man går in via ID och lösenord
men i stället för att registrera sig kan man om man vill jobba sig fram till vart man kommer till för sida med ID och lösenord igenom att leta sig fram via Visa källa och de vill jag inte skall kunna gå genom att kanske kunna dölja "Visa källa"

Snabb titt visade att du har en applet för inloggning, är den så lätt att ta sig genom?

iofs så skriver du ju att det är inte den man tar sig genom utan runt... ?

"Author speaks: I think you are too damn currious if you can read this" :e

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Såg lite snabbt i koden att du hade ett javascript som kopplade vidare när man loggade in.. inte bra.. men den kopplade vidare till ett asp-skript.. varför inte bara andvända asp med sessions?

asp-skript? de har jag ju inget vad jag vet?
Man kan gå runt inloggningen genom att söka via "Visa Källa"
om man nu är bra på detta så,jag är inte någon proffs,men vet hur man gör.Ja jag har applet för inloggningen,just den går det inte att går runt för att finna lösen och ID,men det går att gå runt detta via "Visa källa" och nå det som inloggningen kopplar till.

Du har i din sida en funktion, vad den nu gör? som pekar på en aspsida.

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">

<!--start
  function dubbelLink1() {
  top.meny.location="radiomeny.htm"
  top.box.location="index.asp"
 }
   function dubbelLink2() {
  top.meny.location="settingsmeny.htm"
  top.box.location="installningar.asp"
 }
// end-->
 </SCRIPT>

Jag fattar iofs vad den gör, men jag ser inte att den används.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Har du ASP-stöd är det en bit kaka! ;)

Jag riskerar nu att få tråden flyttad, genom att demonstrera. ;)

<%
if request.form("user") = "stefan" AND request.form("passw") = "hej" then
   response.redirect "hemligsida.asp"
else
   response.redirect "inloggning.asp"
end if
%>

Allvarligt, jag kan banne mig inte se hur man vidare enkelt knäcker det där, inte genom att bara kika i källkoden. :(

ja där ser du,de går så fint att komma åt de som du kallar källkoder,du har ju varit in där och tittat,de är detta kan vill få bort att de inte går att komma åt via tex "Visa källa".
Ja jag såg att jag kopierat av en annan sak jag hade förr
i detta du säger är asp i,detta är nu borttaget och utbytt.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

För att göra en lång historia kort. En webbläsare behöver ha tillgång till en sida för att kunna visa den. Kan webbläsaren komma åt sidan kan även användaren göra det. Sedan må det vara JavaScript, MS-dekrypteringsmoduler eller andra små elakartade tumörliknande applikationer som ligger i vägen.

Står man inte ut med detta får man välja en annan väg att publicera sina alster - potatistryck eller stencilkopierinsapparat kanske :)

Jo... men en applet har väl en något högre säkerhetsgrad, vad som sker inne i den så att säga är väl inte lika lätt att klura ut?
Och i detta fall ligger väl adressen till den "hemliga" sidan inne i appleten? Eller?

Sen måste ju givetvis appleten i så fall skriva ut adressen, men det ska ju bara ske efter att man loggat in och då behöver ju inte adressen vara hemlig längre!?! (Jojoxx?)

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Visst är det så. Jag syftade på att det inte går att plocka bort sidans källa.

Tittar vi sedan på appletet så får man ju passa så att url'en inte ligger rakt upp och ner i koden till appletet, då räcker det med en hex-editor för att söka genom filen. En Java-programmerare borde inte heller ha några problem att dekompilera koden. Men här ligger i alla fall (som du säger) datat mer skyddat än i html-koden.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)