webForumDet fria alternativet

ModalDialog

22 svar · 616 visningar · startad av Jesper T

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

När jag kör denna funktion så öppnas ett tomt fönster?

<!--
function makeRemote() {
remote = window.open("", "fjarr","resizable=no,status=no,width=300,height=200");
remote.showModalDialog =(_editor_url +"remote_ctrl.html");
if (remote.opener == null) remote.opener = window; 
remote.opener.name = "opener"; 
}
//-->

Eller skall det stå så här?

<!--
function skapaRemote() {
remote = window.showModalDialog("remote.html","dialogHeight: 200px; dialogWidth: 300px; dialogTop: 153px; dialogLeft: 53px; edge: Raised; center: Yes; help: No; resizable: No; status: No;");
}
//-->

Nej, det funkar inte heller.

Nu får jag detta att funka:

<!--
function skapaRemote()
{
remote = window.showModalDialog("fjarr.html",null,"dialogHeight: 200px; dialogWidth: 250px; dialogTop: 250px; dialogLeft: 250px; edge: Raised; center: No; help: No; resizable: No; status: No;");
remote.location.href = "fjarr.html";
}
//-->

Men när jag stänger ner webläsaren och går in på sidan igen(kör funktionen) så står det :'remote.location' är null eller inte ett objekt
Konstigt...

Någon?

Är det verkligen ingen som kan detta?

Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg

Vad vill du egentligen göra?
Det som kommer i remote är strängen som fönstret returnerar.

Jag vill öppna ett förster "showModalDialogfönster" och där ifrån vill jag skicka värden med onclick submit. Det går bra med en vanlig popup(sida) med inte med "sMD".
Detta funkar ju:(vanlig popup)

<!--
function skapaRemote()
{
remote = window.open("", "fjarr", "resizable=no,status=no,width=250,height=200");
}
//-->
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

function skapaRemote()
{
remote = window.showModalDialog("fjarr.html",null,"dialogHeight: 200px; dialogWidth: 250px; dialogTop: 250px; dialogLeft: 250px; edge: Raised; center: No; help: No; resizable: No; status: No;");
}

Förstår inte riktigt vad du vill åstakomma med denna kod. Till skillnad från window.open så "haltas" exekveringen av scriptet när du använder window.showModalDialog tills dess att dialogen stängs. Då kommer du till nästa rad som säger den att du skall ladda en annan sida i ett fönsterobjekt som inte längre finns... Ahhh... du har antagligen använt window.open först och sedan kommit på att du vill ha en dialog-ruta? Stämmer det? Raderna remote.location.href och nedåt kan du kasta. De fyller ingen funktion i sammanhanget.

Titta på denna kod.

alert(remote);

På sidan "fjarr.html" använder du sedan (i ett script-block);

window.returnValue="Tjohopp";

Ahhh... du har antagligen använt window.open först och sedan kommit på att du vill ha en dialog-ruta? Stämmer det?

Helt rätt!
Men det är fortfarande ngt fel som är trasigt. Ett nytt fönster öppnar sig i stället för att koden klistras in där jag vill. x(
Detta har jag bl.a. i "fjarr.html":

<a href="javascript:editor_insertHTML('box2','&reg;');" target="opener" onClick="window.close()" title="Registred Trademark &reg;">&reg;</a>

Och när jag klickar på länken så skall värdet(i detta fall ®) lägga sig i en <textarea> med namnet "box2", samtidigt som att dialogrutan skall stänga sig.

Då får du använda dig av window.returnValue="Tjohopp";.

Var sätter jag det? Det kommer fortfarande upp ett nytt fönster.

Det är inte så att du försöker länka inom samma fönster, eller försöker posta ett formulär inom samma fönster?

För det går inte i modal-fönster. Men det går att gå runt det genom att använda iframes.

medialabsMedlem sedan mars 20022 704 inlägg

Jesper T:

har nu lagt in 13 st nya knappar. Håller på och lägger in ett par till snart.

Det är inte så att du försöker länka inom samma fönster, eller försöker posta ett formulär inom samma fönster?

För det går inte i modal-fönster. Men det går att gå runt det genom att använda iframes.

Nej, det är inte till samma fönster, det är till "grundfönstret"(huvudfönstret)* som jag försöker att länka till.

* Det fönstret som man får upp när man startar webläsaren.

medialabs: kul, skall kolla sen!

Nej, det är inte till samma fönster, det är till "grundfönstret"(huvudfönstret)* som jag försöker att länka till.

Det kan du inte göra när du använder en dialogruta. Du får gå tillbaks och använda ett vanligt fönster.

Ok, vad trist! :( :( :(
Då var det ingen glädje med den sorgen då!
Tack i alla fall!

Det kan du inte göra när du använder en dialogruta. Du får gå tillbaks och använda ett vanligt fönster.

Vad är det som händer här då?
http://www.medialabs.nu/htmlarea/index.html
Klicka på "tavelramen" för att klistra in en bild, där är det ju så,
informationen ifrån dialogrutan läggs in i "huvudfönstret".

Hittar ingen tavelram där. Men det är inte så att sidan under uppdateras samtidigt som modul-fönstret stängs? För det är inga problem.

medialabsMedlem sedan mars 20022 704 inlägg

Jesper T: Kan man få se på din "version" av editorn....

Jojoxx, titta här:http://member.webforum.nu/2843/tavelram.jpg
Du kanske har N.S. då kommer du inte att se ngn tavelram i min länk(alltså den i mitt förra inlägg)
Medialabs, jo när den är klar.

Genererad på 367 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb