ladda in inlägg utan en siduppdatering ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vagann
    Medlem
    • 2011-07-18
    • 167

ladda in inlägg utan en siduppdatering ?

hej , jag är ganska osäker på var denna inlägg bör postas.. så om detta är på fel plats så kan ni flytta på det ....

men hur somhelst , jag har en sida som innehåller inlägg/kommentarer skrivna av gäster, går man in på inlägg.php så ser man alla inlägg i en enda sida men jag vill att det ska endast visa de tio första inlägg sen under den 10 inlägget ska det stå en länk typ "visa mer" och då man klickar på länken ska det ladda in 10 inlägg till utan en siduppdatering.

är det nån som känner till methoden eller hur det går till ? skulle bli väldigt tacksam om ni hade en sån skript eller om ni kunde länka till en skript som funkar på samma sätt ?
  • voigtann1
    Forumvärd
    • 2001-06-14
    • 8810

Finns ingen färdig metod för något sådant, det måste du ju koda själv, men det är ju AJAX du är ute efter, du få bygga server kod som ge dig tillbaka det du är ute efter så kan du lägga in det i DOM trädet.

Är exakt samma problem/lösning du vill göra på http://www.webforum.nu/showthread.php?t=185354 är ju inte jätte svårt att göra skapa en sida som ge dig den HTML data du vill få presenterad och anropar den med AJAX.

Här är ett exempel på hur man kan göra så enkelt AJAX anrop med jquery:

readmore.php innehåller bara:
    PHP Code:
    <?
    echo 'Hej <strong>' . $_GET['name'] .'</strong>!';
    ?>
    Det är bara att anpassa om det så det passar din kod.

Mitt tips är: få igång funtkionerna utan ajax, bara med din PHP kod (om du nu inte ha bytt språk) och sedan bygg ut det med javascript, känns som du vill göra allt på en gång vilket aldrig är en bra idé
    "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

Comment

• vagann
      Medlem
      • 2011-07-18
      • 167

ohh tack , det va snällt av dig att förklara.. jag ska få se hur långt jag kommer. ja, det stämmer jag är en sån person som vill göra allt på en gång... jag kanske gör som du sa, får igång funktionerna först sen i slutet lägger jag till ajax och JS eftersom jag är väldigt väldigt på ajax och js

Comment

Working...