Hej!
Vet att de snackats om detta flera gånger tidigare men jag hittar inte någon bra lösning.
Jag försöker fixa så att mina "kommentarer" ska uppdateras automatiskt. Har lagt de 10 senaste kommentarerna i en div vid namn Comments.
Har med hjälp av AJAX fått hela diven att uppdateras med tex 20 sekunders mellanrum. Problemet är att man kan kommentera varje inlägg och om man då sitter och skriver så laddas ju diven om, vilket skapar problem.
Hur löser jag det? Helst med ASP och Javascript/AJAX men går det inte så får jag titta på andra lösningar.
Och jag har postat det här inlägget fel så ber jag moderator att flytta det till rätt forum, tack på förhand!
mvh
Andreas
Antar att problemet är att det man skrivit försvinner när sidan laddas om? Kan du plocka det som skrivits och skicka med det till koden som ajax-javascriptet anropar, så kan du direkt skicka tillbaka värdet från koden som anropats. Alternativt lägga kommentarsfältet utanför "omladdnings-diven".
Vore bra att få se lite kod dock.
web00132 skrev:
Antar att problemet är att det man skrivit försvinner när sidan laddas om? Kan du plocka det som skrivits och skicka med det till koden som ajax-javascriptet anropar, så kan du direkt skicka tillbaka värdet från koden som anropats. Alternativt lägga kommentarsfältet utanför "omladdnings-diven".
Vore bra att få se lite kod dock.
Man kommenterar inläggen ungefär som på Facebook så dom ligger tyvärr i samma div som inläggen som ska laddas om. Dock kanske man på något sätt kan få den att enbart ladda om nya inlägg?
Kan man på något sätt få refresh-scriptet att inte köras om man markerar kommentar-fältet eller liknande?
kör AJAX och få en response => hämta senaste inläggen => appendTo (eller med jquery) på elementet som du vill få den nya texten på.
voigtann1 skrev:
kör AJAX och få en response => hämta senaste inläggen => appendTo (eller med jquery) på elementet som du vill få den nya texten på.
Okej. Idag har jag alla inlägg i samma div (#comments). Kommer inte hela diven att laddas om då?
Samt vet du om det finns någon example/demo för detta?
Tack på förhand!
jquery.com har ju ajax exempel och append exempel
timeout eller interval när du skall köra ditt skript
ASP koden får du nog koda själv, det är bara att hämta poster som diffar med tiden som du har just nu -20 sekunder eller liknande.
finns ingen färdig demo för det du önskar vad jag vet.
Jag tror det här kan vara intressant för dig. APE, Ajax Push Engine. Så att man kan trycka ut ny information utan att refresha.
http://www.ape-project.org/home.html
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Finns det färdiga APE paket till Ubuntu eller är det manuell install som gäller ?
Jag försöker själv få igång det nu, men har lite problem med att få igång servern. Jag ska prova lite till och återkommer.