webForumDet fria alternativet

text input formatering

5 svar · 649 visningar · startad av alioooop

alioooopMedlem sedan feb. 2008120 inlägg

hej :) kan någon hjälpa mig och berätta hur jag ska göra för att vad jag än skriver i en textruta ska det börja med "#" och även fast jag tar bort den så kommer den tbx och helst ska det inte ens gå få bort :)

MVH Alioooop

codlerMedlem sedan juni 20097 inlägg
<input onkeydown="if(this.value.substring(0,1)!='#'){this.value = '#'+this.value;}" />

codler skrev:

<input onkeydown="if(this.value.substring(0,1)!='#'){this.value = '#'+this.value;}" />

tack men detta ska även ske om man har "#123456" och markerar och tar bort "#" så ska staketet komma tbx direkt :) hur löser jag det? för det här funkar bara om man sedan skriver något nytt :)

löste det :) bytte till onkeyup :)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Det där går att komma runt på flera olika sätt, t ex stänga av Javascript, eller skriva följande i adressfältet: javascript:void(document.getElementsByName("inputtensnamn").value = "123456")
Ett betydligt bättre sätt att lösa det på i min mening är att inte alls förvara brädgården i input-rutan, utan att lägga till den på server-sidan när behovet uppkommer. Eller åtminstone lägga till det på server-sidan om det saknas, och låta folk skriva in värdet med eller utan brädgård.

jomen det är så att jag använder en color picker som jag absolut inte fattar något av men var exakt det jag behövde :P och den är kopplad till en inputruta och i den måste det vara en giltig hex färg :) inklusive # :P

Genererad på 387 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb