webForumDet fria alternativet

Valideringsproblem i OPTION-tag

34 svar · 799 visningar · startad av lillebror · sida 2 av 2

Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg

I forumdisplay.php, kan det inte vara så att den skickar iväg dig till index.php beroende på vilket värde forumID har i frågesträngen?

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 687 inlägg

Peter S skrev:

I forumdisplay.php, kan det inte vara så att den skickar iväg dig till index.php beroende på vilket värde forumID har i frågesträngen?

Här är koden ibörjan av forumdisplay.php:

#if($_GET['forumID'] == '') {
	#echo "<script Language='JavaScript'>location.href=('forum.php');</script>";
	#} else {
	$RSobj_thread = getForumThreads($_GET['forumID']);
	$RSobj_forum = showActiveForum($_GET['forumID']);
	#}

Den har jag remmat nu. Om forumID skulle vara tom skickas användaren till forum.php där man på nytt får välja ett forum.

Ok, hur ser filen ../inc/include.form.forum.php ut? Vad händer om du kommenterar bort allting i den utom:

<?php echo $_POST['forumshortcutID']; ?>

Det helsjuka är ju att jag inte har någon redirect någonstans i koden till index.php!

Peter S skrev:

Ok, hur ser filen ../inc/include.form.forum.php ut? Vad händer om du kommenterar bort allting i den utom:

<?php echo $_POST['forumshortcutID']; ?>

Nada...

Nu testade jag att klippa in den koden som ligger i ../inc/include.form.forum.php i forumdisplay.php och ange sökvägen i formuläret till den samma...men variabelen verkar vara tom ändå. känns som att forumuläret aldrig får kontakt med den lilla programkoden.

Jag hinner se att jag blir skickad till login.php innan vidarenavigeringen till index.php.

Peter S skrev:

Jag hinner se att jag blir skickad till login.php innan vidarenavigeringen till index.php.

Såg det också nu...en liten ledtråd mitt i alla röra!

Hoppla...nu när jag remmade följande rad till inloggningsformuläret högst upp på sidan (formdisplay.php) kom jag fram till form-funktionen...intressant...

#include $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/inc/inline/include.forum.login.php";

Nu ser man resultatet av SELECT-satsen i include.form.forum.pgp enligt bilden.

Föreligger det en konflikt?! :OO

select02.jpg

Det verkar nästan som så. Som det är nu måste man ju vara inloggad för att kunna välja forum ;)

Jag får upp felmeddelandet "sidan kan inte hittas" när jag remmade echo-utskrifterna i include.form.forum.php. När jag sedan tog bort dem skrevs korrektta forumID ut...

Peter S skrev:

Det verkar nästan som så. Som det är nu måste man ju vara inloggad för att kunna välja forum ;)

Måste man? SELECT-rutan visas ju oavsett om man är inloggad eller ej. :)

lillebror skrev:

Peter S skrev:

Måste man? SELECT-rutan visas ju oavsett om man är inloggad eller ej. :)

Jag tänkte mer på det lustiga i att man dirigeras till login.php när man försöker välja ett annat forum :)

Äntligen fick jag ordning på select-satsen. Nu fungerar det att byta forum. Dock fungerar det inte när jag inkluderar nedanstående fil. Då redirectas man direkt till index.php. Detta verkar vara boven i dramat! :L

lillebror skrev:

#include $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/inc/inline/include.forum.login.php";

Så här ser ovantstående include ut:

<?php 
if($_SESSION["active"] == false) { ?>
<table width="100%" cellspacing="1px" cellpadding="3px" style="border: 1px solid #888;">
		<tr style="background-color: #F1EEE9;">
			<td width="47%" style="text-align: center; vertical-align: middle; font-size: 18px; font-weight: bold; border-right: 1px solid #888;">Flygfyren Forum</td>
			<td width="53%" style="text-align: right; vertical-align: top;">

<form action="../login.php" method="post">
			<table width="100%" cellspacing="0px" cellpadding="0px" border="0px">
				<td>Användarnamn:</td>
				<td><input type="text" name="username" class="texta" onfocus="this.style.backgroundColor='#FFFFCC';" onblur="this.style.backgroundColor='#ffffff';" /></td>
				<td>&nbsp;</td>
			</tr>	
				<td style="padding-top: 5px;">Lösenord</td>
				<td style="padding-top: 5px;"><input type="password" name="password" class="texta" onfocus="this.style.backgroundColor='#FFFFCC';" onblur="this.style.backgroundColor='#ffffff';" /></td>
				<td style="padding-top: 5px;"><input type="submit" value="Logga in" class="buttons" /></td>
			</tr>	
			</table>		

</td>
		</tr>
</table><br />
<?php } else { 
$RSobj_visitors = showActiveUserStats();
$RSobj_totalthreads = countTotalThreads();
$RSobj_totalreply = countTotalReply();
$RSobj_totalCurrentUserReply = countTotalCurrentUserReply($_SESSION["uid"]);
?>
<table width="100%" cellspacing="1px" cellpadding="3px" style="border: 1px solid #888;">
			<td rowspan="3" width="47%" style="text-align: center; vertical-align: middle; font-size: 18px; font-weight: bold; border-right: 1px solid #888;">Flygfyren Forum</td>

<td width="60%" style="text-align: left;">Trådar: <span style="font-weight: bold;"><?php echo $RSobj_totalthreads['totalthreads']; ?></span></td>
				<td><a href="../online.php">Besökare</a>:</td>
				<td><span style="color: #FD5908;"><?php echo $RSobj_visitors['number']." st"; ?></span></td>
			</tr>	
				<td width="60%" style="text-align: left;">Inlägg: <span style="font-weight: bold;"><?php echo $RSobj_totalreply['totalthreadreplies']; ?></span></td>
				<td style="padding-top: 5px;">Medlemmar: </td>
				<td style="padding-top: 5px;"><span style="color: #FD5908;"><?php echo $RSobj_visitors['member']." st"; ?></span></td>
			</tr>
				<td width="60%" style="text-align: left;">Egna inlägg: <span style="font-weight: bold;"><?php echo $RSobj_totalCurrentUserReply['totalSingelUSerReplies']; ?></span></td>
				<td style="padding-top: 5px;">Gäster: </td>
				<td style="padding-top: 5px;"><span style="color: #FD5908;"><?php echo $RSobj_visitors['guest']." st"; ?></span></td>
			</tr>		
			</table>		

</td>
		</tr>
</table><br />
<?php } ?>

Förstår inte hur denna kod skulle kunna leva ett eget liv?! :OO Här återfinns ju dock login.php som vi pratade om tidigare...

Jaha...Då är det bara att komma fram ur garderoben och erkänna att man än en gång syndat när man skrivit koden :e

Boven i dramat var som sagt filen /inc/inline/include.form.login.php!

Felen som jag upptäckte i koden är markerade med fetstil:

<?php 
if($_SESSION["active"] == false) { ?>
            <td width="47%" style="text-align: center; vertical-align: middle; font-size: 18px; font-weight: bold; border-right: 1px solid #888;">Flygfyren Forum</td>

<td>Användarnamn:</td>
                <td><input type="text" name="username" class="texta" onfocus="this.style.backgroundColor='#FFFFCC';" onblur="this.style.backgroundColor='#ffffff';" /></td>
                <td>&nbsp;</td>
            </tr>    
                <td style="padding-top: 5px;">Lösenord</td>
                <td style="padding-top: 5px;"><input type="password" name="password" class="texta" onfocus="this.style.backgroundColor='#FFFFCC';" onblur="this.style.backgroundColor='#ffffff';" /></td>
                <td style="padding-top: 5px;"><input type="submit" value="Logga in" class="buttons" /></td>
            </tr>    
            </table>[B][3]</form>[/3][/B]

</td>
        </tr>
</table><br />
<?php } else { 
$RSobj_visitors = showActiveUserStats();
$RSobj_totalthreads = countTotalThreads();
$RSobj_totalreply = countTotalReply();
$RSobj_totalCurrentUserReply = countTotalCurrentUserReply($_SESSION["uid"]);
?>
            <td rowspan="3" width="47%" style="text-align: center; vertical-align: middle; font-size: 18px; font-weight: bold; border-right: 1px solid #888;">Flygfyren Forum</td>

[B][3]<form action="../login.php" method="post">[/B][/3]
                <td width="60%" style="text-align: left;">Trådar: <span style="font-weight: bold;"><?php echo $RSobj_totalthreads['totalthreads']; ?></span></td>
                <td><a href="../online.php">Besökare</a>:</td>
                <td><span style="color: #FD5908;"><?php echo $RSobj_visitors['number']." st"; ?></span></td>
            </tr>    
                <td width="60%" style="text-align: left;">Inlägg: <span style="font-weight: bold;"><?php echo $RSobj_totalreply['totalthreadreplies']; ?></span></td>
                <td style="padding-top: 5px;">Medlemmar: </td>
                <td style="padding-top: 5px;"><span style="color: #FD5908;"><?php echo $RSobj_visitors['member']." st"; ?></span></td>
            </tr>
                <td width="60%" style="text-align: left;">Egna inlägg: <span style="font-weight: bold;"><?php echo $RSobj_totalCurrentUserReply['totalSingelUSerReplies']; ?></span></td>
                <td style="padding-top: 5px;">Gäster: </td>
                <td style="padding-top: 5px;"><span style="color: #FD5908;"><?php echo $RSobj_visitors['guest']." st"; ?></span></td>
            </tr>        
            </table>        

</td>
        </tr>
</table><br />
<?php } ?>

Kort kommentar:
Formuläret i första if-satsen saknade </form>-tag. Eftersom detta formulär inkluderades före den med select-satsen så var det den som låg kvar på något konstigt sätt i minnet. Där av att login.php flimrade förbi och att man hamnade på index.php hela tiden. Det andra felet jag upptäckte var <form action="../login.php" method="post"> som överhuvudtaget inte skulle vara kvar i koden. En ren och skär miss av mig! :birp

Nu har jag kämpat en halv dag med detta. Detta har nog varit det mest kryptiska fel jag råkat ut för. Normalt sett brukar det vara lättare. Lärorikt hur som helst. Va skönt...nu jag kan sova gott...hehe

Jag vill rikta ett litet extra tack till Peter S för din hjälp! :)

Kanon! :D

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb