webForumDet fria alternativet

HTML + Netscape = Skit!

76 svar · 1 484 visningar · startad av magnusfernstrom · sida 3 av 4

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

magnusfernstrom »
För sista gången: Skärp dig!
1. Har du några frågor så ställ dom (men försök gärna hitta svaret själv först).
2. Detta är inte Caféet så håll dig till ämnet och sluta tramsa.

magnusfernstromMedlem sedan mars 20033 686 inlägg

Men Qimen, jag sa alla onödiga taggar.
Dom är alltså onödiga enligt mig. Eftersom jag inte läst böcker och liknande inom HTML så vet jag faktist inte varför man ska avsluta taggen FONT som exempel.

Om du inte avslutar <font>-taggen kan det hända att din webbsida ser konstig ut i webbläsare som följer HTML-standarden (Netscape 6/Mozilla...).
Trodde faktiskt att du upptäckt det vid det här laget.

Jag tramsar inte, jag ÄR förbannad på riktigt.
Bara för att jag inte råkar begripa på mig varför man ska avsluta en tagg så blir det ett jävla liv.

Alla har kul, Jippiiiii, men enligt mig är det inte så kul!
Vad ska jag skriva då?

Tack för hjälpen Qimen?
Eller ska jag tacka alla andra som inte kan förklara för mig som kanske inte kan så bra engelska, hur man ska gå tillväga för att validera sin sida rätt?

Eller ska jag även här tacka för svaren som varit så bra?

Ta inte illa upp, det uppskattas väldigt att ni lägger ner tid på mig, för det gör ni ju, även om fler kan ta del av problemen som löses här. Så jag menar inte något illa med detta, men snälla ge mig bara ett enkelt svar istället för att svara med glimten i ögat hela tiden och lixom gå runt svaret hela tiden....

Känns som en del gör det, och gärna, visst förtsätt med det här i tråden om ni vill. Men räkna med att jag kommer att förtsätta fråga samma fråga, om och om igen.
För något riktigt svar får jag aldrig.

Som sagt, jag uppskattar all den hjälp jag har fått och den hjälp jag får här på forumet, och ni som lägger ner tid och möda på att hjälpa människor skall ha ett stort tack.

Men ta t.ex. Qimen. Efter ditt aningen oförskämda inlägg, om du nu är så duktig så du kan sitta och gapskratta åt en person som inte lärt sig allt inom HTML än, kunde du då inte klämma in ett svar?

Vilket svar tänker kanske ni?
Jo, vilken version av HTML är det jag skriver? Hur får man reda på det? Varför måste man avsluta de koder jag frågat om? mm.

Är det så svårt?

Så snälla, ge mig raka svar hädanefter, om ni fortfarande vill hjälpa mig vill säga.
Så slipper ni dumma inlägg av mig. Så enkelt är det.

Vill du kunna validera din sida måste du alltså ange vilken standard du kodar efter. Vi kan inte gissa vilken standard du vill använda utan det är nåt då måste välja själv.

Jag föreslår att du använder någon XHTML-standard eftersom sidan då kommer att fungera bra i de flesta moderna webbläsare samtidigt som koden blir snygg och flexibel.

Jag tycker att du ska läsa igenom sidan xhtml.nu. Där finns en mycket bra beskrivning av grunderna i XHTML och även länkar till alla HTML-standarderna.

Så sätt dig nu i lugn och ro och läs på lite. Läser du igenom sidan skulle jag vara mycket förvånad om du fortfarande har lika många frågor.

Web-Tor.
jag har aldrig använt någon annan webbläsare än IE.
Nu är mitt IE konstigt så jag tvingas använda någon annan webbläsare. Det blev Netscape.

Jo, men saken är den att jag bara vill ha ett svar på en relativt enkel fråga.

Jag ska läsa igenom alla kurser ni tipsat om, men jag vill ändå bara ha ett svar...

Har lixom inte lust, tid eller ork att läsa igenom en hel guide för att få svar på en tre-fyra grejer.
Inte just nu...

Din frågan är som: "Hur bygger man en bil? Jag vill ha ett enkelt svar!"
Det är lixom inte så lätt att svara på. Du måste faktiskt lägga ner lite möda på att lära dig detta.

Jag är ledsen om jag är/har varit otrevlig.
men nu är situationen så här: Jag kan inte kontrollera mig när jag blir upprörd och blir därför aggresiv.
I verkligheten och även här på internet.

När detta händer så tänker jag inte efter innan jag säger, skriver något.

Inte förrän ett tag förstår jag att det kanske var fel det jag sa.

Som sagt, jag är ledsen om jag är otrevlig, men det är inte jag som bestämt att jag ska ha svårigheter när det gäller att behärska mig.

Tro mig, det är jobbigt för mig också. För jag kan deppa ihop för småsaker som dessa och allt känns då hopplöst.

Och då ORKAR jag helt enkelt inte sitta och se på när andra har kul åt mig, eller när andra ger mig en massa svar som jag inte förstår mig på.

Sorry alltså, men jag är väl medveten om att jag kan ryta till ibland, klaga på saker som kanske är små saker för er, men stora saker för mig och bli otrevlig och aggresiv när jag inte får svar som jag vill....

Lite tål jag, visst. Men nu har vi hållt på ett tag.
Och efter en 40-50 svar i denna tråd så har jag ändå inte fått något riktigt svar.

Visst har ni svarat på en del grejer. Men som sagt, det kan vara svårt för mig att koncentrera mig på en hel kurs när jag är så pass uppspel som jag är nu.

Din frågan är som: "Hur bygger man en bil? Jag vill ha ett enkelt svar!"
Det är lixom inte så lätt att svara på. Du måste faktiskt lägga ner lite möda på att lära dig detta.

Njaa...jag frågade ju inte hur man bygger en hel sida, eller hur?
Jag frågade om några små koder.

Så jag frågade snarare varför en bil måste ha en hastighetsmätare.

och svaret på den frågar är relativt enkel.

Du har fått en massa bra svar!
Om du läst våra svar ordentligt istället för att bara posta en massa arga/meningslösa inlägg så hade du sett det.

Skriv nu upp dina frågor i en numrerad lista så tar vi dom en i taget.

Frågor:

1. Varför skall man avsluta "de onödiga" taggarna?

2. En sak jag också undrat över, varför ska man avsluta HTML för? Man avslutar ju den oftast i slutet av koden. Då ska ju inget ligga efter den koden. Vad händer om man inte avslutar HTML taggen?

3. Vilken typ av HTML ska jag validera efter?

Va det något mer?

red/ Ja juste, kommer sidan att se "bra" ut i Netscape och de andra webbläsarna bara för att man avslutar koderna?

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

XHTML kanske vore något att titta närmare på? :)

1. Vilka taggar?

2. Man avslutar HTML-taggen för att standarden anger att man ska göra så.

3. Det beror på om du vill använda HTML eller XHTML och om du vill kunna använda frames eller iframes. Skall formateringen ske med HTML eller CSS?

4. Det är inte säkert att sidan ser exakt likadan ut i Netscape bara för att du avlutar alla taggar. Men chansen är betydligt större.

"Vilka taggar?"

De jag har frågat om, t.ex. FONT eller BR (Fast den fick jag svar på...tror jag)

1. Font-taggen har jag svarat på här.
<br>-taggen behöver du bara avsluta om du kodar efter XHTML-standarden. Vilket jag även svarade här.

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

magnusfernstrom skrev:

Men ta t.ex. Qimen. Efter ditt aningen oförskämda inlägg, om du nu är så duktig så du kan sitta och gapskratta åt en person som inte lärt sig allt inom HTML än, kunde du då inte klämma in ett svar?

Undra just vem det som är oförskämd :OO
Visst kan jag svara på dina frågor om du kommer med några. Men det verkar ju du aldrig göra så därför ger vi dig inlägg som inte hjälper dig något då du ger oss inlägg som vi inte förstår något av. ;)

Du hängde med där?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

magnusfernstrom skrev:

Frågor:

1. Varför skall man avsluta "de onödiga" taggarna?

2. En sak jag också undrat över, varför ska man avsluta HTML för? Man avslutar ju den oftast i slutet av koden. Då ska ju inget ligga efter den koden. Vad händer om man inte avslutar HTML taggen?

Svaret på dessa frågor får du om du går till grundtankarna bakom XML. Med XML kan man på ett enkelt sätt skapa dokument som kan läsas och förstås av datorprogram. Förutsättningen för detta, är att man har några strikta regler för hur ett XML-dokument ska utformas. Till dessa regler hör att taggar ska avslutas. Detta gäller även för rot-elementet, i det här fallet "HTML". Alltså ska även "HTML" avslutas. Skulle man gå ifrån dessa regler, då skulle programmen som läser filerna, inte längre kunna ta saker för givet. Det skulle därför bli oerhört mer komplicerat att utveckla programmen som ska läsa filerna. Man skulle behöva ta hänsyn till en massa detaljer som att dokumentets skapare kanske struntade i att avsluta några taggar. Då är det betydligt enklare att koda dokumenten rätt från början.

Oj....okej.
Tack för att du har tålamod med mig Tor.

Men en sak bara.

Du säger att det beror på vad jag vill använda när jag validerar.
Jag änvänder väl det jag änvänder om man säger så.
Är det inte det jag måste ha reda på?

Vad är det du inte försår:
Fråga:

3. Vilken typ av HTML ska jag validera efter?

Svar:

Det beror på om du vill använda HTML eller XHTML och om du vill kunna använda frames eller iframes. Skall formateringen ske med HTML eller CSS?

Du måste väl veta om du använder frames?
Vet du vad CSS är?

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)