silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Hejsan!
Här är en liten del av min menykod:
\<td width="131" bgcolor="#F5F5F5" style="border: solid 1px #727F8D" onMouseOver="this.style.backgroundColor='CED6DF';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='F5F5F5';" width="50%" bgcolor="#F5F5F5" \<td\> \<a href="index2.php?sida=omrostningar" dynamicanimation="fpAnimformatRolloverFP1" fprolloverstyle="color: #FFFFFF" onmouseover="rollIn(this)" onmouseout="rollOut(this)" language="Javascript1.2"\>Omröstningar\</a\>\</td\>
</tr>
<tr>
<td width="131" bgcolor="#F5F5F5" style="border: solid 1px #727F8D" onMouseOver="this.style.backgroundColor='CED6DF';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='F5F5F5';" width="50%" bgcolor="#F5F5F5" <td> <a href="index2.php?sida=information" dynamicanimation="fpAnimformatRolloverFP1" fprolloverstyle="color: #FFFFFF" onmouseover="rollIn(this)" onmouseout="rollOut(this)" language="Javascript1.2">Information</a></td>
</tr>
<tr>
<td width="131" bgcolor="#F5F5F5" style="border: solid 1px #727F8D" onMouseOver="this.style.backgroundColor='CED6DF';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='F5F5F5';" width="50%" bgcolor="#F5F5F5" <td> <a href="index2.php?sida=gastbok" dynamicanimation="fpAnimformatRolloverFP1" fprolloverstyle="color: #FFFFFF" onmouseover="rollIn(this)" onmouseout="rollOut(this)" language="Javascript1.2">Gästboken</a></td>
Nu är det såhär... Jag vill att den ska visa, om man till exempel är inne på "Bilder" så vill jag att "Bilder" ska vara fetstilt. Hur funkar det? Går det ordna på något enkelt sätt, eller ska jag vända mig till phpforumet?
mvh
HeHoMedlem sedan apr. 2000277 inlägg varför inte göra det i css.
a:active {font-weight:bold}
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Nej men det blir ju liksom inte rätt. Jag använder mig inte av ramar, och när den uppdaterar sidan så försvinner "tjockheten".
http://spek.silfvers.com << så blev resultatet.
Jag vill att den ska förbli tjock tills man byter sida.
ulfeMedlem sedan mars 200348 inlägg du har ju att en querystring när du växlar sida
Kolla den när du kommer till menyn och styla menyvalet
Nu kan jag inte php, men ett exempel i asp (frihandsskrivet) kanske ger en ide:
<td>
<a
<%
if Request.Querystring("sida") = "gastbok" then
Response.Write " style='font-weight: bold;' "
end if
%>
href="index2.php?sida=gastbok" dynamicanimation="fpAnimformatRolloverFP1" fprolloverstyle="color: #FFFFFF" onmouseover="rollIn(this)" onmouseout="rollOut(this)" language="Javascript1.2">Gästboken</a></td>
Detta ger att du stylar det aktiva menyvalet med fet stil om querysträngen är samma som det menyval du klickat på
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg mhm... men .asp har ja inte tillgång till, men det måste ju gå göra något liknande i .php. Tack ändå.
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg du kan lösa det med JavaScript på följande vis (gammal kod, orkar inte skriva om den för att passa ditt exempel, men jag tror du hajjar)
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>Aktiv länk fet</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<style type="text/css">
body, a:link, a:visited
{
color: black;
font-size: small;
font-family: verdana, arial, sans-serif;
}
</style>
<script type="text/javascript">
<!--
function makeMenuText()
{
var nuvarandeSida = document.location;
for(i=0 ; i<document.links.length ; i++)
{
if(document.links[i].href==nuvarandeSida)
{
document.links[i].style.fontWeight = 'bold';
}
}
}
//-->
</script>
</head>
<body onload="makeMenuText();">
<a href="ett.htm">ett</a><br />
<a href="tva.htm">två</a><br />
<a href="tre.htm">tre</a> <br />
</body>
</html>
Fungerar i IE 5+ och Netscape 6+ och Opera 7.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Du skrev:
Måste jag använda mig av "ett", "två" osv?
mvh
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg
silfver skrev:
Du skrev:
Måste jag använda mig av "ett", "två" osv?
mvh
Oh nej, det var bara exempel på länkar, du kan skriva vilka länkar som helst, skriptet ser till att det blir fetstil på länken till den sida som är aktiv.
ulfeMedlem sedan mars 200348 inlägg Funkar det scriptet iom att silfver använder querystring?
Har inte full pejl på java om document.location även tar med det som finns i querystringen eller enbart sidnamnet dvs "index2.php".
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg tack ska kolla upp era svar senare :)
Försöker också få mina länkar feta i a:active. Funkar inget vidare... Har en meny med vanliga textlänkar. Vill att den aktiva sidans länk skall vara fet när man är inne på den sidan. Kan man lösa det med css? Länken blir bara fet just vid själva klicket. Menyn ligger i en frame f.ö. Har även satt dem i rätt ordning dvs. a:link, a:visited, a:hover, a:active.
Någon som vet?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Har du testat mikkeX kod ovan?
:)
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Ska göra det imorgon, bra att du påminde mig :)
Jag fattar inget av javascript... ;) Testade utan resultat...
Är det något jag behöver "kustomisera i koden?
Tack på förhand!
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Lägg följande innanför <head></head> på den sida menyn är:
<!--
function makeMenuText()
{
{
{
}
}
}
//-->
</script>
Samt <body onload="makeMenuText()"...
får det fortfarande inte att funka...
Det kan väl inte ha att göra med att jag kör mac? ;)
postar lite kod...
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Namnlöst dokument</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../style_logo.css">
<!--
function makeMenuText()
{
{
{
}
}
}
//-->
</script>
</head>
<body onload="makeMenuText()">
<table width="590" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" >
<tr>
<td>
<div align="center">| <a href="news.html" target="main">News</a> |
<a href="biography.html" target="main"> Biography</a> |
<a href="repertoire.html" target="main">Repertoire</a> | <a href="recitals.html" target="main">Recitals</a>
| <a href="downloads.html" target="main">Downloads</a> | <a href="#" target="main">Photos</a>
| <a href="links.html" target="main">Links</a> | <a href="#" target="main">Guestbook</a>
| <a href="contact_joel.html" target="main">Contact</a> |
</div>
</td>
</tr>
</table>
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Kommer det upp något varningsfönster med följande:
function makeMenuText()
{
{
{
alert(":)");
}
}
}
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Det kan vara så att skriptet inte funkar på internet explorer i mac - vilken version av ie kör du? (eller kör du någon annan webbläsare?).
Jag har inte gjort någon testkörning på ie 5 med skriptet - men jag har för att jag gjort det på ie 5.2....