Har testat med IE 5.2, Safari 1.0 beta utan resultat...
Slänger upp sidan på http://hem.bredband.net/joesun4/eng/index.htm
Kolla och se om det funkar hos Er...
38 svar · 988 visningar · startad av silfver · sida 2 av 2
Hejsan! Här är en liten del av min menykod: \<td width="131" bgcolor="#F5F5F5" style="border: solid 1px #727F8D" onMouseOver="this.style.backgroundColor='CED6DF';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='F5F5F5';" width="50%" bgcolor="#F5F5F5" \<td\> \<a href="index2.php?sida=omrostningar" dynamicanimation="fpAnimformatRolloverFP1" fprolloverstyle="color: #FFFFFF" onmouseover="rollIn(th
Läs frågan i sin helhet →Har testat med IE 5.2, Safari 1.0 beta utan resultat...
Slänger upp sidan på http://hem.bredband.net/joesun4/eng/index.htm
Kolla och se om det funkar hos Er...
aha... du kör frames... då funkar inte skriptet som det är skrivet, då behöver du ändra på det... återkommer.
Vänta nu... när jag uppdaterar sidan så funkar det.
Någon som vet hur skriver jag om javascriptet så att det funkar på en gång?
Lägg funktionen på onclick också - tillsammans med länkarna (onload gör att funktionen bara körs när sidan laddas första gången):
<a href "..." onclick="makeMenuText()">text</a>
funkade med onclick...nästan...
Sida a blir "fet" först när jag klickar på sida b.
R: funkar dessutom bara i explorer på mac verkar det som...
Har uppdaterat sidan. Finns på http://hem.bredband.net/joesun4/eng/index.htm
Då gör vi så här :)
Innanför <head></head> i "index.htm":
<script type="text/javascript">
<!--
function makeMenuText(){
var
d=window.frames["main"].location.href,
c=window.frames["logo"].document.links,
i=c.length;
while(i-->0){
if(c[i].href==d){
c[i].style.fontWeight="bold";
} else {
c[i].style.fontWeight="normal";
}
}
};
//-->
</script>
Sedan lägger du följande innanför <head></head> på samtliga sidor som visas i ramen "main":
<!--
window.onload=parent.makeMenuText;
//-->
</script>
:)
Tusen tack!!! Nu funkar det kanon! :)
En liten fundering bara...
Den enda sidan som inte detta script "fetar till" är gästboken. Den blir fet först när jag klickar på en ytterligare sida, vilket resulterar i två feta länkar. Har lagt till ovan angivna kod i dess body. Gästboken har jag köpt på Erimax.
Any ideas?
När jag också har Er experter på tråden ska jag bara passa på att fråga om min fotosida. Jag har nämligen problem med scrollen på den sidan. Funkar i Explorer men inte i apple's safari. Alla andra scrollar funkar dock i safari. Har jag missat något trivialt i koden kanske?
Då får du nog lägga funktionen i en separat .js-fil. Ta bort den ovanstående koden från "index.htm" och skapa en .js-fil som du döper till exempelvis "scripts.js" och lägger i samma katalog som index-filen:
function makeMenuText(){
var
d=window.frames["right"].location.href,
c=window.frames["left"].document.links,
i=c.length;
while(i-->0){
if(c[i].href==d){
c[i].style.fontWeight="bold";
} else {
c[i].style.fontWeight="normal";
}
}
};
På de övriga sidor ( de som visas i "main" ) tar du bort "parent" från JavaScript-koden.
På index- samt gästbokssidan länkar du sedan in JavaScript-filen i <head></head> på följande vis:
<script type="text/javascript" src="http://hem.bredband.net/joesun4/eng/scripts.js"></script>
Funkar inget vidare...
Fetstilen har nu upphört att visa sig, och så har även jag ;)
Jag har säkert gjort något jätteenkelt fel, men jag är verkligen kass på javascripts. skall punkten efter "parent" också bort eller?
Japp. Du bör även ta bort funktionen makeMenuText() samt onload="makeMenuText()" som ligger i "logo.html".
Sedan måste du länka in den externa .js-filen i "index.htm" samt på gästbokssidan.
arrgh... länkarna blir feta en efter en...
inte när den aktuella sidan i fråga visas.
R: tog bort själva scriptet från logo.html + body onload
Funkar fortfarande inte...
funkar fortfarande inte...
Nej, det är jag som är ute och cyklar. Jag föreslår att du går tillbaka till den lösning som fungerade bäst och sedan löser vi gästboksdelen då.
Ta bort all tidigare JavaScript-kod som relaterar till denna tråd, och lägg in följande innanför <head></head> i "logo.html":
<!--
window.onload=function(){
var d=document.links,i=d.length,active=null;
while(i-->0){
d[i].onclick=function(){
if(active){
active.style.fontWeight="normal";
}
this.style.fontWeight="bold";
active=this;
}
}
};
//-->
</script>
Peter S skrev:
Ta bort all tidigare JavaScript-kod som relaterar till denna tråd, och lägg in följande innanför <head></head> i "logo.html":
<script type="text/javascript"> <!-- window.onload=function(){ var d=document.links,i=d.length,active=null; while(i-->0){ d[i].onclick=function(){ if(active){ active.style.fontWeight="normal"; } this.style.fontWeight="bold"; active=this; } } }; //--> </script>:)
Snygg lösning :bire