aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg Jo det kan jag göra:
1. Till att börja med så är det alltid viktigt att tänka på semantiken/betydelsen när man gör webbsidor. Betydelsen/funktionen är viktig inte utseendet i några få webbläsare.
2. Använder man iframes så kan man inte göra strikta sidor eftersom iframe bara finns med i Transitional och Frameset DTD:erna.
3. Iframes ska man ta avstånd från (är deprecated). Kommer tas bort i framtida rekomendationer.
1 + 2 + 3 = inte bra lösning :-)
stephanMedlem sedan feb. 2006117 inlägg Ok, ja det låter ju som vettiga anledningar att i möjligaste mån hålla sig ifrån iframes.
Finns det någon annan lösning annat än att gömma alla select-listor med javascript? Känns ju som Grynet sa, jäklig B.
En annan lösning är att använda javascript för att kolla vilken webbläsare som används och skapa en ifrmame med document.createElement och stoppa in på lämplig plats.
aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg Men att göra webbläsar specifika saker är ju inte bra.
zcorpan skrev:
Var inte så säker.
Jag försökte bara beskriva vad det menades med att det var deprecated, hur framtiden ser ut det vet jag inte. Men det kommer väll både nya rekomendationer med iframes och dom utan antagligen. :-)
aron skrev:
Men att göra webbläsar specifika saker är ju inte bra.
Nja, där håller jag inte med. Att göra en sida som är designad specifikt för en viss webbläsare och inte fungerar (korrekt) i andra webbläsare är dåligt. Att däremot lägga in småhack för att få sin sida att funka likadant i olika läsare är bra, enligt mig. (Om det inte går att lösa på annat sätt vill säga.)
aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg Grejen är att man måste köra testet för varje sida varje gång den ska visas eller laddas om. Vill säga om man inte sparar det nånstans (cookie, eller på servern om du kör kollen på servern). Det blir väldigt oeffektivt. Och om det bara fixar nåt för en webbläsare. :( Men visst, i vissa fall är det kanske befogat.
Varför skulle en window.onload-handler bli ineffektiv bara för att den browser-specifik kod?
aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg Ok, det bor massor med människor på jorden, 0,000001% av dem väljer att göra en webbsida som på nåt sätt använder den lösningen. Det tar upp lite extra plats i filen, det körs ofta, varje gång en sida ska visas på nytt fast det inte behövs för alla. Det tar tid, tid är värdefult. Det blir totalt mycket mer data att skicka och bearbeta och man förlorar massor med pengar. Eftersom det blir oefektivt så får koden sämmre kvalite och det vill man ju inte. Det är ungefär samma argument som varför man inte ska använda tabeller till fel saker.....
Alltså man får väl göra en avvägning mot vad som är alternativet. Alternativet i detta fall är att menyn döljs av en dropdown-box alt. en lösning som döljer alla dropdown-boxar. (Som isf skulle vara lika ineffektiv)
man måste väga nytta mot skada i varje enskild situation.
BromsMedlem sedan sep. 2002188 inlägg men varför inte göra som det tipsades om tidigare, dölja selectarna när diven skall visas? display:none på dessa..?