Hej!
Hur gör man för att få ett speciellt lager att vara absolut överst??
Är det nått med z-index??? hur skriver man det isåfall???
Ett lager absolut överst!
30 svar · 1 774 visningar · startad av dude
Korrekt!
<div style="z-index:3"....
Ju högre siffra, ju högre upp i hierarkin - i förhållande till andra lager - kommer det att ligga.
:)
dock kommer lagret aldrig att kunna lägga sig över ersatta objekt så som inputrutor, submitknappar osv.
Vet inte om jag fattar vad du skriver Elvelind men visst går det väl att lägga ett lager över ett formulär.
i mozilla fungerar det.. men inte i ie..
vid en dubbelkoll verkar det dock som om vissa objekt fungerar i ie6. select listor fungerar inte.
Jag har IE 5 och där funkar den här koden alldelse utmärkt:
<div style="position: absolute; background: #9AF;">Text i<br>en div</div>
<form>
<input type="text"><br>
<input type="submit">
</form>
testa som sagt att lägga till en select lista också.
Det är lite svårare men det är inga problem med "inputrutor, submitknappar".
mitt fel. verkar bara vara någon obskyr mac version som har problem med samtliga ersatta objekt.
Som sagt, dropdownlistor verkar alltid lägga sig ovanför ett lager hur högt z-index det än har i IE, om någon har en lösning på detta prolem så blir jag GLAAAD! Har nämligen gjort en dropdownmeny med lager som ska ligga på en sida där det frinns dropdownlistor under menyn. :(
testa att sätt z-index på select taggen `?
Har redan testat, det hjälper inte tyvärr.
om mitt minne inte sviker mig.. vilket det iof. kan göra :)
så finns det inget sätt att få lager att ligga över select taggen.. det har att göra med hur ie renderar sidorna.
Så här kan aman göra också.
http://www.tek-tips.com/gviewthread.cfm/pid/216/qid/175515
Du kan komma runt problemet genom att använda den här modellen:
http://www.fororten.com/tests/create_content.html
Jag skrev den för att dölja en flashfilm, men du kan använda den för att dölja en select lista också.
Skulle ha skrivit en handledning till skriptet, men det har tyvärr inte bilivit av, kolla källan helt enkelt...
Eller den lite B:iga lösningen men lättast..gömma alla selects element medans man visar diven :)
selects = document.getElementsByTagName("select");
for(var i=0;i<selects.length;i++){
selects.item(i).style.visibility = 'hidden';
}
En gammal tråd men jag löste problemet och kände att jag borde dela med mig av erfarenheten.
Jag har ett lager som ska visas ovanför en select-lista, men som sagt så lägger sig select-listan överst i IE.
Jag löste det genom att precis under lagret lägga ett annat lager som innehåller en tom iframe som är lika stor som lagret. Det lagret kommer i praktiken aldrig synas utan är bara till för att dölja select-boxen.
stephan skrev:
Jag har ett lager som ska visas ovanför en select-lista, men som sagt så lägger sig select-listan överst i IE.
Jag löste det genom att precis under lagret lägga ett annat lager som innehåller en tom iframe som är lika stor som lagret. Det lagret kommer i praktiken aldrig synas utan är bara till för att dölja select-boxen.
Det låter inte som nån bra lösning, det är inte bara det som syns som är viktigt när man gör sidor... det är vad det är som spelar roll. iframe :(
aron skrev:
Det låter inte som nån bra lösning, det är inte bara det som syns som är viktigt när man gör sidor... det är vad det är som spelar roll. iframe :(
Kan du utveckla lite varför det inte är en bra lösning?