Hej!
Går det på något vis att lägga en bild överlappad med en annan utan att använda lager?
Kunden som vill ha detta utseende vill inte använda lager nämligen, vilket jag anser rätt dumt...
Så, kan man lösa detta med tabeller på något vis?
HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS
11 svar · 276 visningar · startad av soffan76
Hej!
Går det på något vis att lägga en bild överlappad med en annan utan att använda lager?
Kunden som vill ha detta utseende vill inte använda lager nämligen, vilket jag anser rätt dumt...
Så, kan man lösa detta med tabeller på något vis?
Du kan kanske lägga en bild som bakgrund i en tabellcell och lägga en "vanlig" bild över den. Hur skall det hela fungera?
så här...
http://www.countrysweden.com/test/bild.jpg
känns omöjligt att lösa utan lager....
Vad menar du med att text endast kommer att gå bakom rutan? Vill du det eller vill du inte det?
Men detta borde du kunna göra utan lager.
Kan du inte lägga in en större tabell med border 0 och en mindre cellstruktur i den cellen där du lägger en ny bakgrundsbild.
(no-repeat) till båda bakgrundsbilderna.
Ok, ska testa det. Tack för tipset!
Varför vill du inte använda lager ?
Om webb-läsaren inte stödjer lager, tror jag knappast den stödjer bakgrundsbilder i en table.
Jag vill allra helst använda lager, det är en korkad kund som inte vill det. Han vill att det ska vara så enkelt som möjligt, utan några lager. Gamla webbläsare stöder väl kanske inte lager men som du säger stöder de väl inte bakgrundsbilder i tabeller då heller.
Suck...vad gör man...?
Hur sätter jag no repeat i en TD då?
Du kanske kunde försöka förklara för kunden att lager faktiskt fungerar ända tillbaks till Netscape 4. Kunden kanske har fått för sig att det är något likamed-tecken mellan "lager" och (w3c)-"DOM" eller något.
Han babblar om Opera, vilka versioner har stöd för lager där?
Vi har just diskuterat Operna i grannforumet, och jag måste säga att jag inte kan operas versionshistoria på mina 6 fingrar :) Men vad jag kan läsa mig till stödjer Opera CSS från version 3.5 som jag tror kom ut runt december -98, och det är ju ett tag sedan.