Det är nog mer vanligt med 800x600 fast många använder fortfarande 640x480. Kan vara värt att tänka på.
------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
46 svar · 640 visningar · startad av MAGGE
Undrar bara vilken upplösning som är vanligast bland surfare? Misstänker att det är 800*600 eller 1024*768, men vilken andvänds mest av dem? Finns det nån kul statestiksida nån stans?
------------------
It´s nice to be important! But it´s more important to be nice!
Det är nog mer vanligt med 800x600 fast många använder fortfarande 640x480. Kan vara värt att tänka på.
------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade
Det vore fel att säga att det är många som fortfarande använder 640*480. Det är inte många, men de finns (tyvärr).
------------------
Kim Halderot - med rätt att snora
thecounter.com har statistik över sina sidor (7 miljoner besökare).
Så här står det hos dem:
Unknown 145444 (2%)
640x480 686585 (10%)
800x600 3728247 (56%)
1024x768 1697003 (25%)
1152x864 169094 (2%)
1280x1024 168773 (2%)
1600x1200 22988 (0%)
http://s1.thecounter.com/counter/143984.vmain
------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
www.streetwise.se/fredrik/
Den där informationen ska man inte använda när man gör en egen sida.
Olika grupper använder olika saker. En sida som nästan bara ungdomar använder, har ofta nyaste webbläsarna och relativt höga upplösningar.
Många företag däremot kör på gamla läsare och lägre upplösning.
------------------
Gör man så att sidan fungerar i 640x480 slipper man alla problem..
------------------
matti.intelligens.nu
Strunta i upplösning! Om sidan inte får plats så kan man alltid scrolla för att se resten av sidan. Är det inte så? :)
------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...
Jag har träffat på ett antal sajter där viktiga "knappar" m.m. INTE ens gått att scrolla fram ! :(
------------------
Stoppa diskrimineringen av oss 640x480-surfare !!!
håller med om att man bör göra sidan användbar i 640x480 också, även om jag inte för mitt liv kan förstå hur man klarar sig med så låg upplösning.
nu när jag är ute på resa så sitter jag på min bärbara med 1024x768 och håller på att avlida. nä, minst 1280x1024 ska jag ha för att vara nöjd.
------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
det man inte minns har inte hänt.
hit med en berka!</A>
Glömde säga att upplösning inte har någonting med fönsterstorlek att göra. Jag har 1024x768 i upplösning men fönstret är aldrig större än 2/3 av skärmen. Så det är självklart att sidan ska fungera i samtliga fönsterstorlekar. Även 100x100. ;)
Om knapparna inte går att komma åt när jag ändrat storleken på fönstret så lämnar jag sidan direkt!
------------------
- Swey
[Redigerat av Swey den 21 sep 2000]
Som utvecklare kan man inte sitta kvar i gamla kläder hela tiden. Det är som att påstå att man ska göra sidor så att även de som använder Netscape 1 eller 2 ska kunna se sidorna.
Jag kollade på en sida som jag har varit med på och gjort. Det var 0.025% som använde Netscape 2.
Ska man göra sidor anpassade till denna läsare?
De som idag surfar med 640*480 blir allt färre. Kanske dags att se framåt och lämna denna upplösning bakom sig?
------------------
De som idag surfar med 640*480 blir allt färre. Kanske dags att se framåt och lämna denna upplösning bakom sig?
Det kan ju iofs finnas andra anledningar till att man använder 640x480 än att man har gammal utrustning..
/ j
Strunta i upplösningen. Är det upplösningen eller storleken på fönstret som visade sig i statistiken? Jag är säker på att många med stor upplösning inte maximerar fönstret utan har fönstret i storleken 640x480...
------------------
- Swey
Tycker inte alls vi ska "strunta i upplösningen"! :(
Efter ett påstående om missvisande statistik, i den tråd om upplösning jag startade på IDG eForum, gjorde jag experiment med TheCounters rapporter för en av mina sajter och det visade sig att skärmupplösningsinställningen rapporterades korrekt trots förminskade fönster ! :)
Vid den tidpunkten var 640x480-surfarna ca 20 procent på sajten! :D
------------------
Stoppa diskrimineringen av oss 640x480-surfare !!!
Jag har absolut inte så stor procenthalt själv. Men vill du så kan ju du fortsätta att göra sidor för 640*480. Jag tvingar dig inte att göra sidor som är bredare.
------------------
det visade sig att skärmupplösningsinställningen rapporterades korrekt trots förminskade fönster
Vad har jag för upplösning om mitt fönster har storleken 400x200 ?
Men vill du så kan ju du fortsätta att göra sidor för 640*480
Tack, annars kan jag låta besökaren scrolla för att se resten av sidan.
------------------
- Swey
[Redigerat av Swey den 21 sep 2000]
Ska sidorna fungera i en fönsterbredd på 300 pixlar?
------------------