webForumDet fria alternativet

Ramar vs. tabeller

49 svar · 1 333 visningar · startad av Peeer · sida 2 av 3

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

två sidor vars innehåll inte är färdigt. Dock är tabellernas uppbyggnad klar och kan ses som exempel:

http://www.isotop.tk/
http://isotop.webcows.nu/hls/

så där.

cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg

https://www.blandat.com
https://www.palleman.nu
https://www.aspsidan.nu
https://www.deaddreamer.com

är bara några exempel på bra sajter med detta...

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Var väl egentligen inte så intressant att man kunde skapa bra sidor med tabeller :l
Frågan är hellre varför? det går ju mot alla tanker med html(separera innehåll/presentation)
tabeller/frames står inte i något motsatsförhållande till varandra.
Frames för designen(ev. iframes och lager), tabeller för att skriva innehåll som måste vara i tabellform.

sant

det går ju mot alla tanker med html

heh. Frankof:

Om du skriver html för att det finns en filosofi bakom... då är det upp till dig att göra ditt val efter sådana värderingar. Om du har något emot att tabeller ingår i html-standarden och används enligt varje programmerares tycke, då kan du väl vända dig till w3c med dina klagomål.

Vad gäller mig, så använder jag det sätt att presentera ett visst innehåll, som passar mig bäst och som jag anser vara det bästa för varje situation. Jag har inte mina ögon stängda för alternativet frames. Tvärtom använder jag dem vid behov (det är en annan sak är att behovet uppstår mindre ofta)

summan av denna diskussion (som jag för övrigt tycker borde passa in under kategorin "det eviga kriget" eller likn.) är att: använd det som du själv finner passande. Självklart ska du i denna värdering ta hänsyn till målgruppen.

Jag tycker inte detta verkar ologiskt..

bättre slut kan det inte bli...

(förutom mitt dumma inlägg som egentligen kommer sist ) :e

Om du har något emot att tabeller ingår i html-standarden och används enligt varje programmerares tycke, då kan du väl vända dig till w3c med dina klagomål.

Och från w3c:

Tables should not be used purely as a means to layout document content as this may present problems when rendering to non-visual media. Additionally, when used with graphics, these tables may force users to scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger display. To minimize these problems, authors should use style sheets to control layout rather than tables.

Källa
Sedan, för resten av ditt inlegg:
Jag efterlyste argumenter mot frames, för det brukar i regel vara att "alla webläsare stödjer inte frames", när kom framesstöd in? netscape2, IE3?
Och självklart skall man ta hänsyn till sin tänkta målgrupp, ingen som har påstått annat.
Så om din målgrupp fremst använder förstautgåvor av webläsare, så kör på med tabeller ;)

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Den främsta invändningen mot frames anser jag vara problemet att bokmärka en sida på en större webbplats. Det finns som sagt vägar runt detta, men det är ytterst sällan man ser dom.

Sen är jag tveksam till hur frames fungerar i textläsare, mobiltelefoner mm. Jag har testat framessidor i Lynx och man kan komma åt enskilda "frame" där, men som vissa sidor är uppbyggda med väldigt många frame för att bygga upp "ramar" mm i designen kan det väldigt stökigt att hitta till rätt sida om de är konstigt namngivna (frame).

Ovana internetanvändare brukar emellanåt ha svårt att fixa en vettig utskrift av en sida. De klickar på Arkiv/utskrift och sedan Ok. Utskriften blir långtifrån alltid vad de väntar sig.

Sen har jag en personlig invändning mot frames. Jag brukar för det mesta scrolla en sida med tangentbordet. Jag har många gånger börjat scrolla, konstaterat att ingenting hände, flyttat över handen till musen, klickat i aktuell del av sidan, flytta tillbaka handen till tangentbordet och kunnat scrolla sidan. Något irriterande.

Sen till striden frames kontra tabeller. Jag tycker det mest verkar som om diverse internet-gurus tycker man ska bygga upp designen med <div> och CSS.

Ok, det köper jag, men är då tabeller det bästa alternativet?
Och just det med att scrolla är något jag själv har reagerat på.
Jag blev bara lite retsam när man skall sätta dom mot varandra, som om det inte skulle gå att lösa på andra sätt(antingen tabeller eller frames och absolut inget annat ;) ).

R:

Sen till striden frames kontra tabeller. Jag tycker det mest verkar som om diverse internet-gurus tycker man ska bygga upp designen med <div> och CSS.

Kan inte annat än att hålla med "guruna" :e

MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag efterlyste argumenter mot frames

Sökmotorer gillar inte ramar. Det är ett bra skäl att undvika dem. Om man bygger en personlig hemsida eller liknande spelar det dock ingen roll.

frankof, frankof, frankof. :l

Och från w3c: ...

Var god kom med relevanta argument. Att w3c sa att de inte rekommenderar användningen av tabeller "purely as a means to layout document content..." är inget som argumenterar mot tabeller. Och det argumenterar definitivt inte FÖR frames!

when used with graphics, these tables may force users to scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger display.

detta är självklart irrelevant eftersom man designar sina sidor så att till och med folk som använder 800x600 ska kunna se dem på ett korrekt sätt.

To minimize these problems, authors should use style sheets to control layout rather than tables.

Här ser vi den nya "tanken" bakom html (jag använder dina ord :e), och det är att använda sig av css och lager för att placera sitt innehåll. Fortfarande inga frames nämnda som lösningen.

Så om din målgrupp fremst använder förstautgåvor av webläsare, så kör på med tabeller ;)

Hehe. Så du menar att det är modernt med frames? snarare tvärtom. Folk har insett att det är bara krångel med frames (läs tidigare inlägg för frames' negativa sidor) och därför lämnat dem nästan helt och hållet. Frames har just nu ett mycket begränsad användningsområde. Det användningsområdet illustreras fint på sidor som https://www.skribofont.se och www.dustin.se, som har stora menyer (särskilt skribofont) som måste laddas om och om igen....

Men åter igen är det andra sidor som har stora menyer och som inte använder frames. Du kanske märker att även de "traditionella" frames-användarna har börjat gå över till tabeller. Men dock har ingen gått över till lager, som w3c rekommenderade...

Angående att ta hänsyn till sin målgrupp:

• Om man tar hänsyn till sin målgrupp så VET man om de kommer vänta någon millisekund extra för att ladda en viss sida.
  • Om man tar hänsyn till sin målgrupp så VET man att de inte använder lägre upplösning än t.ex 800x600. Då spelar det ingen roll om man gör sin tabell 780px bred.
  • Om man tar hänsyn till sin målgrupp så VET man att de bryr sig inte ett smack om filosofin bakom html. De vill ha sin information presenterad på ett fint och praktiskt sätt.

angående argument MOT frames:

• Svårt att länka till enskilda sidor. Man måste länka till sidan som innehåller framesetet.
  • Svårt att bokmärka.
  • Ofta ändrad placering på scrollen
  • Ofta krångel med scrollning då det finns många sidor att scrolla. (vid användning av piltangenterna)
  • Försvårar utskrift mycket. Man kan t.ex inte skriva sidan som den ser ut. Man måste skriva ut frame för frame.

om det behövs flera argument mot frames, ska jag säkert kunna komma på fler...inlägget har blivit rätt mastigt nu..så jag stannar innan det blir "out of control" :e

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Beroende på om man använder frames, tabeller, div eller något annat, så får sidorna ett visst utseende efter tekniken. Man vänjer sig vid en viss design och låser sig därför till en viss teknik.
Det kan man bl.a se från frames-byggare som ger sig på att bygga sidor med tabeller. Man kan se frågor typ "hur får jag en viss text att alltid ligga synlig längst ned på sidan" eller "hur scrollar jag i en tabellcell". Motsvarande gäller säkert för tabellbyggare som ska göra en frames-sida. Har sett frågor typ "Hur får jag hela mitt frameset att scrolla".

Hemskheter i tabellbyggande ser man emellanåt. Ibland 4-5 tabeller nästlade i varandra, med de mest konstiga fel på sidan beroende på detta. Det verkar ofta också som de som bygger med tabeller inte tänkt på att sidan ska gå att skriva ut. Väljer man utskrift så får man en utskrift med menyn och halva texten. Bygger man med tabell med fast bredd så bör man ha en utskriftsversion av sidan.

Jag tror att det skulle vara nyttigt för både frames- och tabellbyggare att som test följa "guruna" och prova att bygga sidor med div och css. Kan eventuellt släppa vissa låsningar om hur sidan ska designas, och få en att tänka i vidare banor.

PS
Undrar vad vi är för dårar som sitter inne vid datorn en sån här fin försommardag.
DS

Sökmotorer gillar inte ramar. Det är ett bra skäl att undvika dem.

Enbart klantigt skrivna frameset som ligger bakom det ;)

Hehe. Så du menar att det är modernt med frames? snarare tvärtom.

Nej jag menat inte det är modernt med frames, därav smilyn ;)

Men dock har ingen gått över till lager, som w3c rekommenderade...

Nähä..Inte? någon måst väl ändå använda lager på sin sida :q

Svårt att länka till enskilda sidor. Man måste länka till sidan som innehåller framesetet.

Knappast.

Svårt att bokmärka.

Nja..är väl tveksamt att ägaren till sidan vill att någon skall bokmärka undersidor.

Ofta ändrad placering på scrollen

?? Den dyker väl upp där den brukar vid behov??

Ofta krångel med scrollning då det finns många sidor att scrolla. (vid användning av piltangenterna)

Japp

Försvårar utskrift mycket. Man kan t.ex inte skriva sidan som den ser ut. Man måste skriva ut frame för frame.

Jo.. men varför skulle man vilja skriva ur samtliga ramar? Informationen ligger i regel i en ram och det är väl den man skriver ut?

Ähh.. skit samma, det låter som jag feberilt försvarar ramar ;)
Min åsikt är att tabeller är inte är vägen att gå om man vill ligga i "förkant", fast om jag hade en sida som var beroende av att fungera för "alla" skulle jag nog stärkt överväga att använd tabeller för design :e

erreMedlem sedan maj 20001 215 inlägg

När det gäller hurvida man ska köra med CSS och lager och strunta i gamla webbläsare, har A List Apart en intressant artikel om ämnet. Tipsar alla om att läsa den. För övrigt kör de med CSS och inte med tabeller. :)

Föressten, de har en om frames vara eller inte vara också!

erre: Nu blev jag glad! Jag gillade den sidan skarpt! Då menar jag att den var byggd med css och lager, helt och hållet! Det måste faktiskt erkännas att det är mycket ovanligt.

Kanske något att ta efter.... *tänker*

Dock tycker jag att den symmetri som tabeller har, på grund av sina celler, är å ena sidan lite begränsande men å andra sidan behöver man inte tänka på att placera varje cell för sig....och att den då måste placeras rätt antal pixlar från top och från left...

liiite krångel är det ju också med css-varianten....(jag har använt mig av css och lager tidigare...fast i kombination med tabeller)...

så css+lager är inte den ultimata lösningen utan problem...

det återstår väl att se hur pass utspritt det blir... Men då måste nog vi ta första (eller andra) steget... Det är ju vi här som är eliten bland webdesigners, inte sant?! *ler lite smått* :)

nog om detta. Rätt kul att denna tråd blev en "het" tråd... :e

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Ursprungligen av Peeer Liten kort fråga bara. Jag håller på att bygga upp en site åt en förening. Men frågan lyder. Ska jag bygga upp menyn i en ram, lr ska jag använda tabeller? Vilket är bäst? :q

Kort fråga?? :e

erreMedlem sedan maj 20001 215 inlägg

yaz > Om man skapar en siddesign enbart med CSS är det inte ett måste att placera ut allt med "position: absolute". Man behöver ju bara göra som A List Apart och sätta in bredden och köra med float: left; eller något annat trevligt. :)

Här finns en väldigt trevlig artikel från CSS.nu som beskriver hur man skapar "tabeller" med Css.

du har rätt erre, det tänkte jag inte på. Jag är visste lite låst i att man måste placera ut alla lager med koordinater...fast som du sa...det behövs inte.

Tack för att du påpekade det.

och förresten. Peeer.

Heh...din fråga var en omtvistad sådan, verkar det som. Jag vet inte hur pass mycket hjälpt du känner dig efter alla dessa inlägg i denna tråd...

Men jag hoppas verkligen att du fått tillräckligt med för- och nackdelar på båda hållen för att kunna avgöra själv. Nu är det upp till dig vad du väljer..... ingen kommer kritisera dig (om din sajt inte blir väldigt dålig, alltså ;))

och ännu ett inlägg....

USCH! x(

Jag kollade på länken du skickade erre...

Har aldrig sett något så fult! :e

"Tabellerna" som var gjorda av lager var så otroligt fula att jag knappt trodde mina ögon. Inget ont mot dig... för jag hoppas att det inte var du som gjorde sidan...eller? :D

Iaf...jag tycker att det där var ett mycket dåligt försök att efterlikna tabeller med lager. Dom drar ju skam över alla som använder lager, för sjutton! :)

Neee....om jag ska använda lager så ska det bli MYCKET snyggare än det där... A List Apart var ju 100 miljarder gånger snyggare...

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)