Hej!
Jag har just lusläst http://alistapart.com/article/css-positioning-101 om positionering för jag vill så gärna förstå detta - eftersom jag åter har problem med sidan. Och med det som facit så har jag inte gjort något fel.
Innan jag la in en div med ett bildspelsskript i så såg sidan ut som den skulle, Header-div med en statisk bild i (100% vidd och bredd), därunder en navigationsbar med fast höjd men 100% vidd, därunder diven MainContent. Samtliga element (i stort sett) är angivna med % och inte fasta pixelvärden och alla mina div:ar på sidan har position= relative. Detta fungerade problemfritt ända tills jag bytte ut den statiska bilden i Header-diven mot ett javaskript-bildspel, och då plötsligt hamnar bildspelet ovanpå de andra divarna (dvs täcker över dem så att de inte syns. Anledningen till att jag vet att de är där är att då bilderna fade'ar så ser man de andra divarna med innehåll). Jag förstår inte hur det kan bli såhär? (särskilt då samma bildspel-skript fungerar utmärkt på en annan sida jag gjort.)
Här är lite pseudokod på problemområdet:
Div Container
Div Header
Div rotating-image-wrapper
roterande-bilder1.jpg klass=AbsolutPositioneradKlass
roterande-bilder2.jpg klass=AbsolutPositioneradKlass
roterande-bilder3.jpg klass=AbsolutPositioneradKlass
/div rotating-image-wrapper
/div Header
/div Container
Divarna Container, Header och Roterande-bildspel är relativt positionerade. Deras vidder är angivna i % och har Float
eft; de har även clear: both i samtliga div'ar i CSS
n.
Jag hoppas så att någon kan hjälpa mig för jag har suttit fast med detta i ett dygn nu....
Jag har just lusläst http://alistapart.com/article/css-positioning-101 om positionering för jag vill så gärna förstå detta - eftersom jag åter har problem med sidan. Och med det som facit så har jag inte gjort något fel.
Innan jag la in en div med ett bildspelsskript i så såg sidan ut som den skulle, Header-div med en statisk bild i (100% vidd och bredd), därunder en navigationsbar med fast höjd men 100% vidd, därunder diven MainContent. Samtliga element (i stort sett) är angivna med % och inte fasta pixelvärden och alla mina div:ar på sidan har position= relative. Detta fungerade problemfritt ända tills jag bytte ut den statiska bilden i Header-diven mot ett javaskript-bildspel, och då plötsligt hamnar bildspelet ovanpå de andra divarna (dvs täcker över dem så att de inte syns. Anledningen till att jag vet att de är där är att då bilderna fade'ar så ser man de andra divarna med innehåll). Jag förstår inte hur det kan bli såhär? (särskilt då samma bildspel-skript fungerar utmärkt på en annan sida jag gjort.)
Här är lite pseudokod på problemområdet:
Div Container
Div Header
Div rotating-image-wrapper
roterande-bilder1.jpg klass=AbsolutPositioneradKlass
roterande-bilder2.jpg klass=AbsolutPositioneradKlass
roterande-bilder3.jpg klass=AbsolutPositioneradKlass
/div rotating-image-wrapper
/div Header
/div Container
Divarna Container, Header och Roterande-bildspel är relativt positionerade. Deras vidder är angivna i % och har Float
eft; de har även clear: both i samtliga div'ar i CSS
n. Jag hoppas så att någon kan hjälpa mig för jag har suttit fast med detta i ett dygn nu....
Det hade hen missat att skriva. I ett exempel på sidan (exempel F) så lägger han absolut-positionerade orange'a kvadrater inut de element han jobbat med i tidigare exempel - och japp - de är absolut-positionerade de också. Men det nämns inget om det i texten. Kass. Så man kan alltså inte lägga absolut-pos. element inuti relativt-positionerade, eller, då upphör det relativt positionerade elementets koordinatsystem att fungera. Är det rätt uppfattat?
Jag är inte helt med på var jag ser någon fast höjd i js, kan du peka ut raden du ändrat på..?
Comment