Gå på djupet i html5 eller lära sig jQuery?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xtreme
    Medlem
    • 2000-07-02
    • 2151

Gå på djupet i html5 eller lära sig jQuery?

Skulle vilja påstå att jag kan css och xhtml bra. Även programmerat en del i php, .net etc. Har gjort några sidor i html5 med de nya taggarna <article>, <aside> och <audio> etc. Dock känns det som att html5 är så mycket mer än bara det, känns som javascript är en stor del. Har tittat på grunderna i Javascript och känner att antingen skulle jag vilja lära mig lite mer om jQuery eller fördjupa mig mer i html5 (som jag egentligen inte vet vad det skulle vara).

Kommer html5 ta över även jQuery en dag (syftar på att vissa spekulerar att det kommer slå ut flash till viss del)? Ska jag gå på djupet mer i html5, vad i så fall? Eller lära mig använda jQuery.

Gärna tips på var jag hittar bra info/kurser/guider.
    http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.
  • Gildebrand
    Medlem
    • 2009-06-06
    • 918

Kort och gott ja! jQuery är ju inte till mycket nytta om man inte kan HTML. Det är väldigt mycket du inte kan göra med bara HTML utan där du måste använda JavaScript. Jag kan inte påstå att jag kan HTML5 innan och utan, utan man plockar upp det man behöver efter behov.
    Kodfabriken - Webb- & apputveckling

Comment

• xtreme
      Medlem
      • 2000-07-02
      • 2151

Originally posted by Gildebrand
      Kort och gott ja! jQuery är ju inte till mycket nytta om man inte kan HTML. Det är väldigt mycket du inte kan göra med bara HTML utan där du måste använda JavaScript. Jag kan inte påstå att jag kan HTML5 innan och utan, utan man plockar upp det man behöver efter behov.
      Vad var egentligen ditt svar? Köra vidare på html5 (som lär glida in på javascript), lära mig javascript ordentligt eller lära mig jQuery?

Är den javascript i html5 samma som "vanliga" javascript. Känns som en dum fråga men kan man säga att man kompletterar html5 med "vanligt" javascript. Har egentligen inte fått riktigt grepp om vad html5 är mer än dessa kanske 10/20 nya taggar och canvas där man använder javascript.

jQuery är ju inte till mycket nytta om man inte kan HTML.
      Anser att jag kan html (dock inte allt i html5) ;-)

Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

Comment

• voigtann1
        Forumvärd
        • 2001-06-14
        • 8810

Nu är ju inte HTML5 och jQuery har något direkt som ersätter det ena. De har inte direkt något gemensamt (förutom att HTML5 har javascript API och jQuery är javascript). jQuery är bara ett javascripts ramverk, inget mindre eller mer. HTML5 är framtida webben (där HTML5, CSS3 och alla nya API kommer in). HTML5 är mer än bara nya "taggar".

Jag hade lärt mig HTML, CSS, Javascript och sen ett Javascripts ramverk som jQuery (mootools, YUI, osv).
        "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

Comment

• xtreme
          Medlem
          • 2000-07-02
          • 2151

Originally posted by voigtann1
          Jag hade lärt mig HTML, CSS, Javascript och sen ett Javascripts ramverk som jQuery (mootools, YUI, osv).
          Med det menar du att gå djupare in på html5 (mer än de nya taggarna) och sen börja med javascript.

Vad är html5 mer då?

Som det står i mitt första inlägg på första raden har jag sysslat med (x)html & css ett bra tag. Dock har javascript inte blivit mer än klippa/klistra och modifiera lite.

Comment

• voigtann1
            Forumvärd
            • 2001-06-14
            • 8810

HTML5 är mer än bara html-taggar det är som jag skrev HTML, CSS3 och nya Javascripts APIr.

Kan du inte Javascript så börja från början, att gå direkt på de nya api(som canvas, offline, storage, osv) är kanske inget du börja med utan lär dig grunderna så bli det bättre i slutet ändå.

jQuery är bara ett ramverk som försöker underlätta att jobba med javascript för tex olika webbläsare, enklare API än vad som finns i webbläsaren idag osv.

Om du nu vill börja jobba med webben så kan du inte direkt säga att jQuery kommer ersätta HTML5 eller att HTML5 är en ersättare till jQuery.

Lär dig det du har nytta av nu... om intresset finns och du hittar problem+lösningar inom HTML5 så kommer det med tiden. Kolla in http://www.html5rocks.com/ om nyheter inom html5, guider osv.

Varför du bör lära dig grunderna i javascript är att det kan underlätta dig när du börja använda dig av ramverk(som jQuery) och se vad jQuery kan göra för dig och förmodligen lär du du dig vad som är bra och mindre bra med jQuery (jQuery är inte den bästa lösningen på alla problem).
            "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

Comment

Working...