Fast i CSS-träsket. Hjälp, snälla.....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Danne V
    Medlem
    • 2006-08-02
    • 7685

Fast i CSS-träsket. Hjälp, snälla.....

Bygger en sajt med Joomla. Eftersom jag lagt in en rejäl drös extra plug-ins, komponenter och moduler har jag femtielva stilmallar som jag försöker få att samarbeta. Har gått hyfsat fram tills nu....

Det är två problem (som antagligen hänger ihop):

1. Divvarna "#leftcolumn" och "#main" är de två kolumnerna som omger menyn resp. innehållet. Kan inte lyckas få dom floatade på normalt sätt.

2. Något på sidan http://vsg.proformica.com/index.php/.../segelfartyg-2 blir det ett jävla vertikalt mellanrum mellan två album. Orsakas av taggen <span class="rsmg_content_clear"></span> som har "clear:both". Tar jag bort den helt så försvinner mellanrummet men då blir det tvärtom: de två albumen trycks ihop vertikalt (och en länk längst ner åker upp bland tumnaglarna också).

Kan någon lista ut var felet (felen) ligger och hur man fixar vore det kanon...

Bifogar hela sidans källkod plus webbplatsens "grundstilmall" och den som är för just det där galleriet. (Gick inte att inkludera som vanligt eftersom det blev för mycket...)

Har get filerna filändelsen txt för att dom skulle laddas upp.
    I länkarna till stilmallarna i sidan.txt har jag skrivit ändelsen "txt" i stället för "css".

sidan.txt (egentligen php)
    tdefaut.txt (egentligen css, webbplatsens "grundstilmall")
    joomlastyle.txt (egentligen css, en annan "grundstilmall")
    styles.txt (egentligen css, särskild för galleriet)
    Attached Files
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook
  • jawbreaker
    Medlem
    • 2003-01-15
    • 294

Du har just nu 220px vänstermarginal på #main, om du minskar den till typ 20px så borde du kunna lägga till float: left; även för #main. Då ska du slippa clear: both;-bekymret du har nu.
    "OK, that's the last memory leak."

Comment

• Danne V
      Medlem
      • 2006-08-02
      • 7685

Originally posted by jawbreaker
      Du har just nu 220px vänstermarginal på #main, om du minskar den till typ 20px så borde du kunna lägga till float: left; även för #main. Då ska du slippa clear: both;-bekymret du har nu.
      Det är just det som är problem nummer 1: Jag kan inte floata #main som vanligt. När jag gör det så lägger den sig under #leftcolumn. Därför har jag "löst" det tills vidare med att göra så där.

Verkar alltså som #main relaterar till divven som omsluter både #leftcolumn och #main (den heter .pagewidth).
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

Comment

• Danne V
        Medlem
        • 2006-08-02
        • 7685

Löst.
        Har inte en susning om vad jag gjorde.
        Men jag fibblade med i stort sett allt tänkbart, och plötsligt hände det....
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Våga Vägra
        FaceBook

Comment

Working...