Egenskap på nästlad lista ska endast slå på förälder

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • silfver
    Medlem
    • 2003-04-03
    • 9709

Egenskap på nästlad lista ska endast slå på förälder

A live pastebin for HTML, CSS & JavaScript and a range of processors, including SCSS, CoffeeScript, Jade and more...

Jag vill alltså att Libraries, Lists och Discussions ska få gul bakgrund. Men jag vrider och vänder på det utan att lyckas! Alltså alla <li> under första <ul> ska bli gula. Men inte de <ul> <om ligger nästlade i en <li>. Hoppas jag har förklarat så ni förstår.

Någon som har koll på det här och vill hjälpa mig?
    Silfver Creations
  • voigtann1
    Forumvärd
    • 2001-06-14
    • 8810

det bli ju svårt, eftersom den översta ul täcker alla dess childs

men du kan ju alltid sätta det på de fösta lis första a-element i noden:
    A live pastebin for HTML, CSS & JavaScript and a range of processors, including SCSS, CoffeeScript, Jade and more...
    "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

Comment

• silfver
      Medlem
      • 2003-04-03
      • 9709

Originally posted by voigtann1
      det bli ju svårt, eftersom den översta ul täcker alla dess childs

men du kan ju alltid sätta det på de fösta lis första a-element i noden:
      http://jsbin.com/ibomuh/2/edit
      Problemet med att sätta det på länken är att jag vill egentligen göra en border som omsluter varje rubrik-<li>. (ursäkta mig om jag krånglade till det från början...)

Kan man lösa detta utan att ta bort bordern utifall man får ännu fler nästlade noder?
      Silfver Creations

Comment

• voigtann1
        Forumvärd
        • 2001-06-14
        • 8810

Du vill att föräldern skall få en egenskap om den har en specifikt barn? Det kommer först i CSS4, men med jQuery
        "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

Comment

• silfver
          Medlem
          • 2003-04-03
          • 9709

Du vill att föräldern skall få en egenskap om den har en specifikt barn? Det kommer först i CSS4, men med jQuery
          Jag som var helt övertygad om att man kunde säga att alla <li> som ligger direkt under en <ul> kunde få en egenskap utan att påverka underliggande <ul> och <li>.

jQuery kanske blir en lösning om jag inte använder min "lösning".

Tack som vanligt voigtann1!
          Silfver Creations

Comment

• voigtann1
            Forumvärd
            • 2001-06-14
            • 8810

ja det kan du ju:
            [kod]ul>li[/kod]Säger alla lin direkt efter en ul skall ha den stylen, men det hjälper inte direkt om man inte ha något "unikt" med första noden:
            [kod].s4-ql>ul > li {
            border: 1px solid black;
            }[/kod]alla direkta barn till .s4-ql och dess direkta barn (<li>) skall ha en svart border.

men med en bakgrund så bli det ju jobbigt.

Comment

• silfver
              Medlem
              • 2003-04-03
              • 9709

ja det kan du ju:
              [kod]ul>li[/kod]Säger alla lin direkt efter en ul skall ha den stylen, men det hjälper inte direkt om man inte ha något "unikt" med första noden:
              [kod].s4-ql>ul > li {
              border: 1px solid black;
              }[/kod]alla direkta barn till .s4-ql och dess direkta barn (<li>) skall ha en svart border.

men med en bakgrund så bli det ju jobbigt.
              Jag får hoppas att CSS3 slår otroligt hårt och att arbetet med CSS4 slår ännu snabbare. Känns som en basic grej att vilja göra ändå! Tack för att du förklarar så en noob förstår!
              Silfver Creations

Comment

• Danne V
                Medlem
                • 2006-08-02
                • 7685

Jag kanske inte fattat vad det handlar om. Men om problemet bl.a. blir att den gula bakgrunden i en li-förälder också omfattar dess barn-ul (med sina egna li), så bör det ju gå att lösa lite småfult genom att istället för en hel bakgrundsfärg bara lägga in en lagom hög gul bakgrundsbild....

Eller?
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                Våga Vägra
                FaceBook

Comment

• silfver
                  Medlem
                  • 2003-04-03
                  • 9709

Originally posted by Danne V
                  Jag kanske inte fattat vad det handlar om. Men om problemet bl.a. blir att den gula bakgrunden i en li-förälder också omfattar dess barn-ul (med sina egna li), så bör det ju gå att lösa lite småfult genom att istället för en hel bakgrundsfärg bara lägga in en lagom hög gul bakgrundsbild....

Eller?
                  Bakgrundsfärgen var en liten vilseledande första kommentar av mig. Vad jag egentligen ville åstadkomma är att omsluta alla li-föräldrar med en border (som då omsluter en nästlad ul). Det har jag lyckats med i mitt andra inlägg men det har ju sina nackdelar att göra så t.ex. om man har ytterligare en nästlad lista.
                  Silfver Creations

Comment

• Danne V
                    Medlem
                    • 2006-08-02
                    • 7685

Originally posted by silfver
                    Bakgrundsfärgen var en liten vilseledande första kommentar av mig. Vad jag egentligen ville åstadkomma är att omsluta alla li-föräldrar med en border (som då omsluter en nästlad ul). Det har jag lyckats med i mitt andra inlägg men det har ju sina nackdelar att göra så t.ex. om man har ytterligare en nästlad lista.
                    Aha...ok.
                    Well, lycka till!
                    Med vänlig hälsning från
                    Danne
                    ------
                    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                    Våga Vägra
                    FaceBook

Comment

• voigtann1
                      Forumvärd
                      • 2001-06-14
                      • 8810

Till framtida referenser: http://www.w3.org/TR/2011/WD-selectors4-20110929/

så är det:
                      [kod]$E > F an E element parent of an E element[/kod]

Comment

Working...