Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Hej!
Får det här meddelandet när jag validerar min CSS:
88 .thumbnail Egenskap opacity finns inte för CSS nivå 2.1 men finns för : 0.75 0.75
89 .thumbnail Parsningsfel opacity=75)
96 .thumbnail:hover Egenskap opacity finns inte för CSS nivå 2.1 men finns för : 1 1
97 .thumbnail:hover Parsningsfel opacity=100)
Koden:
.thumbnail {
opacity: .75;
filter: alpha(opacity=75);
width: 115px;
height: 115px;
border: 0;
display: block;
}
.thumbnail:hover {
opacity: 1;
filter: alpha(opacity=100);
}
Vad jag har förstått som så borde jag kunna göra på det här sättet (det fungerar ju uppenbarligen också iaf), eller har jag fattat fel?
Har googlat som en dåre men hamnar bara bland massa javascript. x(
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Opacity, skuggor och annat är CSS3. Antagligen värderar validatorn efter CSS2.1. Bry dig inte om att sidan inte validerar. Huvudsaken är att den fungerar i de flesta webbläsarna.
(Förresten, "filter" är inte ens CSS. Bara ett värde för Internet Explorer)
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Får fel även i CSS3.
Måste lyckas validera då sidan är till en kurs jag läser, men jag får plocka bort i värsta fall. :)
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Mika3l skrev:
Får fel även i CSS3.
Måste lyckas validera då sidan är till en kurs jag läser, men jag får plocka bort i värsta fall. :)
Kan vara att du skrivit in värdet felaktigt. Som jag fattar från http://www.w3.org/TR/css3-color/#transparency så ska det ha ett heltal och en decimal. Får inte sakna heltalet och kan inte ha fler decimaler. Testa nedanstående:
.thumbnail {
opacity: 0.7;
width: 115px;
height: 115px;
border: 0;
display: block;
}
.thumbnail:hover {
opacity: 1.0;
}
Edit: Jo, ovanstående validerar i CSS3. Testade nyss.
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Tackar, fungerar fint att validera CSS3.
Men om jag tar bort filter så fungerar det inte i IE, någon annan lösning på det problemet?
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Mika3l skrev:
Tackar, fungerar fint att validera CSS3.
Men om jag tar bort filter så fungerar det inte i IE, någon annan lösning på det problemet?
Inte genom kodning, vad jag vet.
Enda lösningen som kommer att funka i alla moderna webbläsare (tror jag?) so jag kan komma på är att du sparar bilderna som png-24 och lägger in transparensen där.
lägg det i en IE specifik CSS och kör Conditional comments