ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Hej
Jag undrar om någon har lösning på varför Mozilla Firefox visar mina länkar med bold typsnitt utom första raden på http://chaan.se - eller för det första - gör era Mozilla Firefox det också eller är det min?
Det blir rätt olika utseende där Google Chrome ger bäst resultat av IE, Chrome och FF. Någon mer browser ni tycker jag bör prova utseendet på sidan i?
du har ett <code> element i första länken som ställer till det för dig gissar jag på, sen bör du nog kolla igenom hela din HTML struktur, h3 element för hela din meny är inte riktigt rätt.
Börja med att utveckla sidorna i någon annan webbläsare än IE, det är IE som har mest problem (just nu) och är enklare att fixa än att göra fel och skapa undantag på webbläsare som rendera mer korrekt än IE.
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Det är inte ett element (?) - det är typsnittet! Det var i alla fall inte det som störde.. borta nu tillfälligt!
Chaan, det är ett element, ett HTML element kolla källkoden:
...
<font size="3">
<code>
<a href="http://chaan.se/sport/styrka/crunch/helacrunch3.3GP"><font color="black">Crunch!</font></a>
</code></font>
...
Om du vill ha ett annat typsnitt på din aktuella sida, använd CSS och sätt en klass eller ett ID på den och stylar om det med hjälp av css.
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Som sagt jag suddade typsnittet code ("maskinkod"). Ingen skillnad. Jag vet att jag mixtrade väldigt mycket med teckenstorleken innan jag fick till något som såg bra ut i IE (vilket jag prioriterade när jag gjorde sidan) men det ska ju inte behöva användas både h3 och <font size="3"> Minns tyvärr inte exakt varför jag var tvungen att göra så.
Om du kolla och validera din sida så har du rätt så många HTML fel, men om du gemför så har du inte ett p-element runt din första länk, du avslutar inte dina font-element (vilket inte krävs heller, sätt a { color: #000} istället i CSS om du vill ha svarta länkar.
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Ahh tack - det var det där första <p> som var på fel ställe (det fanns där innan också)
Sidan ser mycket bättre ut i Chrome med maskinkodstypsnittet - eftersom texten blir mycket lägre får hela sidan plats på höjden på en 19" WS skärm
Precis- jag labbade en del med </font> också när jag gjorde sidan...
Nu ser sidan inte efterbliven ut men nästa nöt blir varför Mozilla FF tolkar den texten i vänsterspalten som <bold>
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Angående h1 och h3 så var det pga att jag läste att Google och andra sökmotorer skulle ranka sidan bättre om det fanns uppmärkt kom jag på nu. Därav det onödiga dubbla. Märkte för övrigt ingen skillnad i rankingen när jag gjorde de där ändringarna (och även lite annat som döpte om länkarna till samma som länktexterna)
För hx element(h1,h2 etc) har en font-weight som är bold by default.
Mitt tips är att rensar så många element som du kan och försök få struktur och hitta var css skall användas, att använda font-element och element i onödan är ju bara extra kod som måste skickas via webben.
Chaan skrev:
Angående h1 och h3 så var det pga att jag läste att Google och andra sökmotorer skulle ranka sidan bättre om det fanns uppmärkt kom jag på nu. Därav det onödiga dubbla. Märkte för övrigt ingen skillnad i rankingen när jag gjorde de där ändringarna (och även lite annat som döpte om länkarna till samma som länktexterna)
Du skall koda korrekt, och google rankar hx element med relevans av resten av sidan, att missbrukar element gynnar dig inte om du vill bli indexerad på google.
Du avslutar exempelvis aldrig några länkar, td, trs det gynnar dig inte heller.
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg
voigtann1 skrev:
För hx element(h1,h2 etc) har en font-weight som är bold by default.
Hade ingen aning om det - tackar - problem solved. Ser mycket bättre ut utan h3.
voigtann1 skrev:
Du avslutar exempelvis aldrig några länkar,
Ok det saknades i den ena raddan!
voigtann1 skrev:
td, trs det gynnar dig inte heller.
</td> avslutar varje kolumn och </tr> avslutar båda raderna?
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Aha med missbruk menar du att man inte ska ha länkar som underrubriker? Jag har inte ens gått någon grundkurs i kodning för internet så jag chansar bara när jag läser en sida om vad som ska användas och inte.
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Varför gör IE och FF blå ringar runt mina knappar (tills de sidorna besökts)? Det gör inte Chrome?
a img {
border: 0;
}
för att plocka bort ramarna i de webbläsare som har en länk som sin förälder.
ChaanMedlem sedan aug. 2008114 inlägg Sådärja! Det här var du bra på!