webForumDet fria alternativet

varför använder folk firefox??

31 svar · 1 932 visningar · startad av mats47 · sida 2 av 2

StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004828 inlägg

Statistiken beror väldigt mycket på dels innehållet på webbsidan, dels på vilken del av världen den riktar sig till. Tittar man på statistiken på webforum skulle jag bli förvånad om inte Firefox var störst. Tittar man på statistiken för företaget jag jobbar åt ser det ut så här:
Globalt:
Internet Explorer - 65%
Firefox - 26%
Safari - 5%
Chrome - 2%
Opera - 2%

Sverige:
Internet Explorer - 74%
Firefox - 20%
Safari - 3%
Chrome - 2%
Opera - 1%

Detta är statistik för de senaste 30 dagarna (Google Analytics)

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

nitro2k01 skrev:

Enligt min blogs statistik använder 54.71% FF2 eller FF3 och 27.39% IE6 eller IE7. Nu behöver det inte betyda att det är en universell sanning för det, men siffrorna som säger att IE leder överlägset har i regel ett par år på nacken.

Och min statistik säger helt annorlunda, så det beror nog mycket på vilken typ av besökare man har.
Enligt statistiken senaste 30 dagarna så leder IE med 77,91%
/red Detta är alltså statistik bara för min sida. Inte allmän statistik!

1. Internet Explorer 55749 77,91 %
2. Firefox 12841 17,95 %
3. Safari 1048 1,46 %
4. Chrome 921 1,29 %
5. Opera 561 0,78 %
6. NetFront 312 0,44 %
7. Mozilla 36 0,05 %
8. Netscape 18 0,03 %
9. Opera Mini 15 0,02 %

SydMedlem sedan feb. 2004489 inlägg

w3counter har en ganska bra grund för insamling av data, och siffrorna stämmer någorlunda överens med det jag ser på mina egna sidor:

http://www.w3counter.com/globalstats.php

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Var det inte så att Opera visas som Internet Explorer som default efter installation?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Choronzon skrev:

Var det inte så att Opera visas som Internet Explorer som default efter installation?

Faktum är att IE, fortfarande i version 8, visas som Mozilla som default (dvs Netscape/Firefox). Det hänger ju kvar från tiden när de försökte att konkurrera ut Netscape. Eftersom Netscape då var vanligast så var ju de flesta sidor anpassade för Netscape, och för att inte IE-användarna skulle mötas av konstiga sidor och meddelanden om att uppgradera till Netscape, så identifierade IE sig helt enkelt som Mozilla.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

tydal skrev:

Faktum är att IE, fortfarande i version 8, visas som Mozilla som default (dvs Netscape/Firefox). Det hänger ju kvar från tiden när de försökte att konkurrera ut Netscape. Eftersom Netscape då var vanligast så var ju de flesta sidor anpassade för Netscape, och för att inte IE-användarna skulle mötas av konstiga sidor och meddelanden om att uppgradera till Netscape, så identifierade IE sig helt enkelt som Mozilla.

Det där med att visa Mozilla som user-agent har nästan övergått till att vara standard. På det viset är user-agent fältet nästan ett skämt, de flesta läsare, IE, Safari, Chrome, Mozilla (Vars motor numera anges som Gecko, efter parenteserna.) lägger alla sin riktiga user-agentsträng efter ett inledande Mozilla (...). Opera står numera ut som den "enda" webbläsaren som inte gör så, utan skickar en proper sträng. (Min Opera ger t ex Opera/9.64 (Windows NT 5.1; U; en) Presto/2.1.1)

Vad Choronzon säger är däremot sant. Opera innan 9.0 påstod som standard vara IE, även om man avslöjade sin riktiga identitet också, lite diskret efter den fejkade. Te x: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows 98; en) Opera 8.54
Numera anger Opera sin riktiga user-agent som standard, men nu har man även möjlighet att låtsas vara IE eller FF, och om man ska avslöja sig som Opera eller inte. (Identify as vs Mask as)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

voigtann1 skrev:

nitro2k01: Det är inte div som är problemet, det är på samtliga (block?) element.

Förvisso är det så, men jag tänker mig att de flesta stöter på det problemet när de ska "designa med divs".

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

tydal skrev:

Faktum är att IE, fortfarande i version 8, visas som Mozilla som default (dvs Netscape/Firefox). Det hänger ju kvar från tiden när de försökte att konkurrera ut Netscape.

Det komiska är att även fast Microsoft har byggt en helt ny renderingsmotor för IE8 så vågar dom ändå inte radera Mozilla från strängen. Jag förstår inte varför, det är knäppt.

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Poteta skrev:

Nu blir det väl folkstorm här men jag tycker faktiskt frågan om varför folk använder Firefox är berättigad.
Visst, folk klarar inte alltid av att koda rätt. Rätt ofta är det "fel" kod (om du frågar Firefox) men ändå lyckas andra webbläsare visa det hela på rätt sätt. Det är bara att inse fakta, vi/ni kommer aldrig lyckas med att omvända alla andra till att göra hemsidor på rätt sätt. Senast i raden som misslyckats är ju skaparna till detta forum, bildfunktionen buggar ibland. Så istället för att skälla på de som har gjort koden och vänta på att det ska fixas använder jag IE.
Hittills har jag aldrig stött på någon sida som ser konstig ut i IE men inte i FF. Andra hållet händer däremot ganska ofta, om än mer sällan nu än för några år sedan.

Jag orkar inte hålla på med FF med IE-tabbar osv när allt flyter på bra direkt i IE.
Varför ska jag använda FF?
(Jag vet att vissa inte använder MS produkter av moraliska skäl men det är en annan diskussion.)

Fram till IE 8 så kunde man märka att sidor som var "korrekt" kodade enligt standard såg korrekta ut i webläsare som Opera och Firefox, men såg förjävliga ut i IE. Detta beror på att Firefox och Opera renderar efter standard, IE gör det inte. Mycket bättre har det dock blivit med IE 8

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

AndreasC skrev:

Fram till IE 8 så kunde man märka att sidor som var "korrekt" kodade enligt standard såg korrekta ut i webläsare som Opera och Firefox, men såg förjävliga ut i IE. Detta beror på att Firefox och Opera renderar efter standard, IE gör det inte. Mycket bättre har det dock blivit med IE 8

Jag är fullt medveten om det du skriver.
Problemet är bara att det finns för många där ute som inte kan koda enligt standard men sidan ser bra ut i IE för det. Vad är lättast för mig då?
Att leta upp personen som har kodat fel och tvinga denne att skriva om eller att använda IE?
Senaste gången jag gav upp FF var ju för att bildfunktionen i detta forum inte fungerar som det ska men det funkar fint i IE. Orsaken till det bryr jag mig inte om. (I ärlighetens namn vet jag inte om det är FF eller koden eller något annat som strular just här.)

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Poteta skrev:

Problemet är bara att det finns för många där ute som inte kan koda enligt standard men sidan ser bra ut i IE för det. Vad är lättast för mig då?
Att leta upp personen som har kodat fel och tvinga denne att skriva om eller att använda IE?
Senaste gången jag gav upp FF var ju för att bildfunktionen i detta forum inte fungerar som det ska men det funkar fint i IE. Orsaken till det bryr jag mig inte om. (I ärlighetens namn vet jag inte om det är FF eller koden eller något annat som strular just här.)

Jo, det kan jag förstå. För din del är det naturligtvis lättare att använda IE i det läget. Antagligen är det Microsoft's dominans på marknaden med IE som gjort att folk väljer att koda för den. Om fler gick över till andra alternativ så skulle folk mer och mer tvingas koda rätt.

Själv använder jag Opera i första hand, Firefox i andra hand och IE i tredje hand. Egentligen använder jag alla tre, men IE använder jag bara ifall sidan jag vill besöka inte ser bra ut eller fungerar som den ska, vilket jag upplever väldigt sällan att de gör.

PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

Poteta skrev:

Personligen så använder jag FF för att jag tycker det är en överlägsen webbläsare med de add-ons som finns. För de sajter där en slö kodare inte fått funktioner att fungera i FF så använder jag IE-tab för att i FF kolla på sajten i IE-motorn. En sådan sajt är ingen anledning för mig att byta till IE, snarare en anledning till att hitta ett annat alternativ till den sajten.

IE är snällare mot dålig kod och med sin dominans har de inte haft någon morot att ändra på det. Men både med IE7 och IE8 så börjar de i alla fall ta steg mot att följa den standard som andra webbläsare följer.
Att det är lättare att göra att saker ser "rätt" ut i IE är ingen anledning att inte lära sig koda ordentligt och med tanke på att IE minskar sin marknadsandel hela tiden så kommer kraven på utvecklaren att öka. Ett företag som ser att 25% av sina besökare använder FF kommer inte att tillåta att den ser annorlunda ut i FF.
Jag utvecklar alltid i FF. Då vet jag att jag följt standard och att den kommer att se rätt ut i andra webbläsare. Det är inget problem om man använder XHTML och CSS istället för tabell-styrd layout.

De sajter där allt inte fungerar som det ska i FF har i de flesta fall flera år på nacken. Bygger man en sajt idag så testar man den inte bara i IE utan även i övriga webbläsare.
Ge det nåt år till och du kommer inte att kunna jobba professionellt som webbutvecklare utan att kunna koda enligt standard.

Blir kanske lite off-topic och "surt" men som svar på den ursprungliga frågan VARFÖR man använder FF eller andra icke-IE-webbläsare är att man helt enkelt tycker att de är bättre än IE. :moose

Så som användare, använd den webbläsare som har det du behöver och du trivs med.
Som utvecklare, lär dig koda enligt standard!

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)