jag har gjort enn hemsida där kunden kan beställa varor
när jag testar i olika webbläsare kom jag sist fram till firefox
alla andra webbläsare fungerar perfect.
Men firexok klar ej simpla grejer som svenska bokstäver från information som kommer från servern och det går inte att klicka på min submitknapp
utan jag måste trycka på enter
Jag tänker fortsätta använda Firefox så länge Firebug finns, och inget bättre kommer till någon annan webbläsare.
Jag har mer problem med svenska tecken i Internet Explorer faktiskt
Var har du ditt formulär? Du kan inte ha input fält utan ett formulär.
En annan sak, har du sparat dokumentet som utf-8?
Har du även satt i din ASP fil att det är ett utf-8 dokument som servern skall generera?
Om du skall köra UTF-8 i ASP så måste du ställa om dina asp filer till UTF-8, du lägger den koden längst upp i dina asp filer som du har satt en charset till utf-8.
Nu blir det väl folkstorm här men jag tycker faktiskt frågan om varför folk använder Firefox är berättigad.
Visst, folk klarar inte alltid av att koda rätt. Rätt ofta är det "fel" kod (om du frågar Firefox) men ändå lyckas andra webbläsare visa det hela på rätt sätt. Det är bara att inse fakta, vi/ni kommer aldrig lyckas med att omvända alla andra till att göra hemsidor på rätt sätt. Senast i raden som misslyckats är ju skaparna till detta forum, bildfunktionen buggar ibland. Så istället för att skälla på de som har gjort koden och vänta på att det ska fixas använder jag IE.
Hittills har jag aldrig stött på någon sida som ser konstig ut i IE men inte i FF. Andra hållet händer däremot ganska ofta, om än mer sällan nu än för några år sedan.
Jag orkar inte hålla på med FF med IE-tabbar osv när allt flyter på bra direkt i IE.
Varför ska jag använda FF?
(Jag vet att vissa inte använder MS produkter av moraliska skäl men det är en annan diskussion.)
Rätt ofta är det "fel" kod (om du frågar Firefox) men ändå lyckas andra webbläsare visa det hela på rätt sätt.
Det finns inget rätt sätt om koden är fel. Men folk som inte kan göra hemsidor använder troligtvis IE och kladdar runt med sin kod tills resultatet i IE blir som de har tänkt sig. Det har alltså ingenting med att IE skulle vara bra på att tolka felaktiga kod att göra, utan bara att de använder IE som referens.
När jag gör hemsidor så ser de bra ut i Firefox, Opera och Safari, men inte i IE. Jag skriver rätt kod enligt standarden och den validerar som strict, men ändå visar IE den helt fel. Man får googla efter fenomenen och oftast så är de buggarna i IE kända och man får tips om hur man ska skriva om koden för att IE ska tolka den rätt.
Det kan vara saker som att IE gör marginalerna dubbelt så stora som man anger, att ramar hamnar helt fel, att skrollister inte visas, med mera, med mera...
IE6 var värst. Det har blivit betydligt bättre i IE7 och med IE8 ska visst i alla fall Microsofts målsättning vara att den korrekt ska kunna visa sidor som har rätt kod.
Men allt det här innebär alltså att när jag har skrivit mina sidor klart så måste jag sitta och modifiera dem för att även IE ska visa dem rätt, trots att de är rätt kodade från början.
Poteta: Du skriver att det är firefox som buggar på de sidor du besöker, jag har ALDRIG haft några problem med hemsidor i firefox, där emot så är det IE som generera kod på ett felaktigt sätt. Foto delen i firefox som du beskriver i en annan tråd att den buggar, jag har inte några problem på firefox.
Hittills har jag aldrig stött på någon sida som ser konstig ut i IE men inte i FF
Kan det vara så att du har provat någon annan webbläsare på de sidor du besöker (som opera eller Safari) kan med rätt stor sannolikhet att det är bara IE som kommer rendera ut sidan, enligt dig "korrekt". Det måste ju innebära att IE tolkar rätt och alla andra webbläsare, som följer webbstandarder gör fel.
Jag har inte (på länge) skapat en hemsida som INTE ser bra ut i Firefox (och alla andra webbläsare) och som har inneburit mer jobb att få igång det på IE.
Nu blir det väl folkstorm här men jag tycker faktiskt frågan om varför folk använder Firefox är berättigad.
Folk använder Firefox eftersom det är en överlägsen produkt och har så varit i flera år. Det är först i och med IE8 som Microsoft ens kommit i närheten.
Påstår man sig vara en seriös utvecklare som jobbar helt eller delvis med frontend-utveckling så anser jag det vara snudd på tjänstefel att inte använda Firefox + Firebug. Allt för ofta ser man "utvecklare" som sitter och stirrar hålögt på ett Internet Explorifierat "friendly HTTP error message" och undrar "doohh, undrar vad som gick fel" eller som ett lamt miffo klickar på den intetsägande IE6-javascriptfelrutan.
Eftersom de flesta som hänger här har goda kunskaper i att koda så tvivlar jag inte på att ni kan göra hemsidor på rätt sätt med riktig kod som fungerar i alla webbläsare. Verkligheten ute på nätet ser tyvärr inte ut så. Alltför ofta fungerar inte vissa saker med FF, det är fakta i mitt fall. Om det beror på dålig kod bryr jag mig inte om, det enda jag märker är att något inte fungerar. Lösningen för mig är IE, därför använder jag den.
Jag är fullt medveten om att det inte är FF som buggar, det har jag aldrig skrivit heller. Jag önskar att jag skulle kunna hänvisa till någon sida som inte fungerar som jag vill men jag kommer inte på någon just nu. Gör jag det ska jag länka till den.
I en perfekt värld skulle jag säkert använda FF (jag har gjort det i olika omgångar men tröttnar alltid på felen som blir) men tyvärr är vi inte där än.
Så lösningen för mig, som bara vill kunna surfa utan problem, är att använda IE.
FF behöver jag inte.
Jag kodar i IE 7.0, sedan kollar jag om det ser ut likadant i FF 2.0.
Om det inte ser likadant ut sa ar det bara nagra margins och paddings som behover andras.
for ovrigt anvander jag hellre tables an divs.
Har hort nanstans att IE6 har problem med divs,
men jag vet inte om det ar sant, for jag kollar inte min kod i IE6 :)
Jag anvander IE for jag gillar inte FF, FF kanns trogare och mer overkill.
Jag kodar helst i IE for att det gar snabbare, jag gillar IE mer,
och jag vet att iaf 70% anvander IE :)
Nja, IE6 har en tendens att tolka border och padding på sitt eget vis om man inte får till doctypen helt rätt. Och om man inte vet hur man gör kan det vara meckigt att få till det rätt. Se IE Box Model Bug
och jag vet att iaf 70% anvander IE
Enligt min blogs statistik använder 54.71% FF2 eller FF3 och 27.39% IE6 eller IE7. Nu behöver det inte betyda att det är en universell sanning för det, men siffrorna som säger att IE leder överlägset har i regel ett par år på nacken.