Tack för information och förklaring StefanBergfeldt.
Har kollat lite till på nätet, vet inte om jag skall skratta eller gråta...
Vi har pratat upp och ner, så skulle vilja vetat vad ni säger om det jag skall göra.
Jag skulle börja lära min göra hemsida. Jag känner en som är med i en handikappsförening och dom skulle vilja ha en hemsida så det är den jag har börjat med lite. Det är problem där vissa personer har problem så den får inte vara för för komplicerad, men samtidigt måste där vara bra information för anhöriga, "vanliga" personer och vissa har det ganska bra.
Vi har haft möte om hemsidan. En från styrelsen skall vara med på upplägget och fakta. Har haft funderingen på att ha upplägget tre spalter med rubrik och fot. Skall vara större länkar med hover-effekt på vänster spalt.
Där skall vara enkla sider om t ex:
Om föreningen
Kalender
Aktiviteter
Kontakta oss
Bli medlem
Länkar,
etc
Där skall var en bra kalendern med länk så att man får mer information. Skall även gå att skicka meddelande.
Skulle vilja ha en lite mer avancerad sak. På en sidan skall vara information om vad dom har gjort. Liten beskrivning av aktiviteteten med liten bild, trycker på länk för att komma sida som handlar om den. Sen vill vi att där skall vara så att man kan titta på bider som är stora, bläddrar frammåt och bakåt. Svårt, eller?
Detta kanske inte allt, men det mesta.
Nu frågorna. Finns väl ingen anledning att välja mellan html, xhtml och css? Bara att ta vilken som?
Som ni ser finns det några doctype att välja på:
http://www.doctype.se/
Som det är nu hade jag valt XHTML 1.0 Strict för det är det som jag har tränat på. Finns det nackdelar med att välja XHTML 1.0 Strict istället för HTML 4.01 Strict? Tycker att det verkar vara gnäll för Transitional, varför då? Varför använder man den?
Ursäkta alla frågor, vi är många här som undrar.
Vill doch än en gång tack för svaren och länkarna jag har fått.