CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg jag har tänkt på att starta community så jag undrar exakt vilka program jag ska ha för att bygga grunden? helst ska allt från början vara gratis. länka gärna till sidan som en sak man behöver och skriv helst vad det är till för. ifall communityn funkar kommer jag skriva en tack sida till alla som hjälpt. sen ifal det går bättre kanske lite ca$h väntar. jag läser gärna manualer så jag lär mig det viktigaste. frågorna är är då vilka program behöver jag? jag måste ha en databas så som jag förstått och sen massa annat. som sagt gör så man kan länka till direkt download att när jag går in på länken står det ladda ner den här versionen elr nått. säg gärna här vilken version jag ska ta. jag är noob.
//Crozz
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Du ska nog börja med något enklare till en början. O_o
Mitt råd lyder fortfarande att skaffa kunskaper om HTML / CSS och något programmeringsspråk.
http://www.asp.net/ - för ASP.NET
http://www.php.net/ - PHP
http://www.rubyonrails.org/ - Ruby on Rails
Databaser:
http://www.mySQL.com - mySQL
Finns även här en hel del gratis och bra databaser som du kan använda, använd google och välj det som passar dig bäst.
Lär dig CSS: http://www.google.se/search?source=ig&hl=sv&q=Learn+CSS&btnG=Google-sökning&meta=
Lär dig HTML:
Finns hur många sidor som helst om det bara googla.
Om jag ska vara ärlig så med de få kunskaper du har(som jag har sett på wF) så kommer det vara extremt svår uppgift för dig. Mitt råd är att lära dig om Webb först och skapar mindre projekt så du har lagom kött på benet innan du kastar dig ut för att skapa ett Community. Även efter lansering om du kommer så långt gäller de lagar vi har iSverige om mötesplatser och gäller för dig och dina medlemmar att upprätthålla de lagar (Eller vilket land du inrikta dig på).
CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg webb? vad menar du med det? :O
SpookMedlem sedan dec. 20041 043 inlägg
Crozz skrev:
jag är noob.
//Crozz
Du sa det själv.....
Inte för att jag har en tendens av att såga folk, men dina kunskaper verkar inte räcka speciellt långt.
Det är som att be dig bygga en riktig Porsche bara för att du gillar att leka i sandlådan med bilar.
Vadå, ska du ha utflyttningsfest.
Crozz skrev:
webb? vad menar du med det? :O
Jag skickade crozz' kommentar till en HAL-bot, och då svarade den det där om utflyttningsfest. Och jag kände mig tvunga att pejsta det här.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg *host* *host*
Nu är ju jag iofs inte moderator här längre, men hur var det nu med det där med "kamratlig ton" och "inlägg som avsiktligen inte besvarar frågan" :bla
Crozz skrev:
jag har tänkt på att starta community så jag undrar exakt vilka program jag ska ha för att bygga grunden? helst ska allt från början vara gratis. länka gärna till sidan som en sak man behöver och skriv helst vad det är till för.
Hmm..
Om du vill kan du utgå ifrån något större OpenSource CMS ("Content Management System")
Exempel på sådana med community-liknande funktionsmoduler du kan använda är:
* XOOPS
* Drupal,
* Joomla + modulen community builder
På de sidor jag länkar till finns det download-länkar på respektive förstasida - men utöver det behöver du undersöka vilken version av php och mysql respektive system förväntar sig (och det kan du göra genom att läsa i dokumentationen för respektive system).
Komplexiteten på den här typen av system varierar naturligtvis, och då inte bara för hur enkelt det är att installera konfigurera moduler, eller fördelningen mellan programmering som krävs och ren konfigurering som kan användas för att få till det man vill.
På http://opensourcecms.com kan du provköra grundkonfigurationer av ett gäng olika gratis-CMS - och även om flera av dem kräver att man installerara tilläggsmoduler om man vill bygga communitys, kan man iallafall få ett första intryck av hur det är att administrera webbplatser med systemen.
Vill du börja testa själv hemma, är XAMPP en trevlig och användbar paketering av allt du behöver (webbserver, PHP och MySQL) för att köra de flesta av de system som finns på opensourcecms.
Resten är grottande, testande, manual-läsande och hängande på de forum som dessa system har för support och frågor... Det kan vara frustrerande emellanåt, men är du bara enveten finns det mycket "community-godis" att hämta därute som du kan utgå ifrån istället för att försöka skriva något "från scratch" ;)
Hursomhelst bör du alltid hålla dig till senaste versionan av det system du väljer och se till att läsa på om hur just det system du väljer hanterar säkerhetsaspekter så att du inte råkar ut för oavsiktliga intrång etc. Men det inser du säkert ändå ;)
Lycka till :bire
SpookMedlem sedan dec. 20041 043 inlägg
jarvklo skrev:
*host* *host*
Nu är ju jag iofs inte moderator här längre, men hur var det nu med det där med "kamratlig ton" och "inlägg som avsiktligen inte besvarar frågan" :bla
Vi som följt övriga trådar av trådskaparen har insett att personen ifråga nog bör lägga ribban på en lägre nivå, även om man kör ett open source CMS så bör man ha lite grundkunskaper hur saker och ting fungerar, typ hur man länkar en sida till en annan och så vidare.
Inget illa ment.
LÖRDAG....:SKÅL FAAN
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Spook - Man kan alltid säga saker på flera sätt, och min gliring mot §4 är inte personligt riktad utan mer en allmän känga mot ett (ökande?) wF-fenomen så ta det inte personligt ;)
Crozz -ursäkta att jag använder din tråd till lite OFF TOPIC - missionerande :bire
Har man inte kunskaper nog att driva ett community lär det bli uppenbart när man börjar grotta i dokumentationen för ett av "standardsystemen" - vilketsomhelst.
... och förmodligen kommer en person som frågar om community-utveckling väl kanske ändå att försöka oavsett vad vi säger och därmed antingen lära sig av att göra sina egna misstag eller ge upp.
Att hålla på och tramsa om utflyttningsfester eller (i praktiken) säga "äh - det där förstår du ändå inte så jag svarar inte på din fråga" känns liksom inte konstruktivt om du frågar mig.
Som jag ser det finns det redan alldeles för många trådar som, liksom den här, urartat utan att någon svarat som dyker upp som brus i sökresultaten när man letar efter något här på wF. Därav att jag reagerade.
PEACE :birp
Jag tycker absolut du skall försöka dig på att bygga ett community, det var på den vägen jag lärde mig programmera, men du kanske skall börja med något enklare?
t.ex. bygg en gästbok för att på ett enklare sätt komma in i det, nästa steg är kanske ett inloggningssystem som är en del av en community och fortsätt på den vägen.
Lycka till.
Länkarna som angavs av voigtann1, ger dig mycket och bra information :).
CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg ok. håller på att lära mig lite om CSS just nu. hur kan öppna mappen så jag kan se hutr det ser ut? elr går det inte för det gick med html. tack för tipsen förresten. ska börja arbeta mycket med programmering nu. har ni fler tips om vad ni tycker jag ska göra så skriv gärna.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg jarvklo: (y)
Crozz: Om jag var du skulle jag börja med att göra en simpel sida, en om dig själv eller om ditt favoritlag kanske, eller nåt? Bara för att komma igång lite utan att ta dig vatten över huvudet. Börja inte kika på diverse språk för serverprogrammering ännu för det kommer bara att röra till det. En sak i taget.
Skapa sidan med rätt sorts HTML-taggar för rätt ändamål (detta kallas för semantisk HTML) och lämplig doctype. Då kan du börja att validera din struktur. Dels kommer du lära dig massor om vad som är rätt och fel men även hur man kodar HTML efter rekomendationerna -- större chans att sidorna funkar i diverse exotiska webbläsare.
Efter valideringen kan du börja latja med CSS och testa i olika webbläsare - alla webbläsare har sina egna problem och buggar. Man vet inte på förhand vad ens besökare använder och därför är det jätteviktigt att testa olika.
Det naturliga steget efter det är att ge dig in på JavaScript och hur man ändrar sidan mha DOM. Även här har olika webbläsare olika felaktigheter så det gäller att testa under hela utvecklingen. JavaScript är inte så ohyggligt svårt även om det kan bli ganska avancerat. Efter att ha pysslat lite med JS är inte steget sådär jättestort till att skapa dynamiska sidor på serversidan mha exempelvis PHP eller ASP.Net.
Lycka till! :)
CrozzMedlem sedan maj 2007261 inlägg
@nders skrev:
hur kan öppna mappen så jag kan se hutr det ser ut? elr går det inte för det gick med html.
Vad menar du? :)
Jo när man skriver html och sen öppnar webbläsarn får man se hur hemsidan ser ut på nätet. Hur gör man det med CSS? Gå in på "spara" sen "öppna" klicka då på dokumentet du vill öppna sen står det välj, kopiera, ta bort och byt namn och allt sånt. gå in på "öppna med" sen på html står det internet explorer men nu kan jag bara öppna med anteckningar och typ wordpad. jag spara det i mintext.css
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg CSS är inte ett alternativ till HTML, utan snarare ett komplement. En CSS-fil är ingenting man "tittar på" i en webbläsare, utan används för att HTML-koden på en viss sida skall se ut/layoutas/presenteras på ett visst sätt.
Det man tittar på är fortfarande en HTML-fil, och i den filen länkar man in en CSS-fil (t.ex. med <link rel="stylesheet" href="mincss.css"/> inom <head></head> i sitt HTML-dokument, så appliceras css-filens instruktioner för att webbläsaren skall presentera sidan såsom du vill.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Crozz - Det finns en del bra introduktioner för hur CSS fungerar tillsammans med (X)HTML på webben.
Om du börjar med http://www.w3schools.com/css/css_intro.asp eller http://htmldog.com/guides/cssbeginner/ kan du gå vidare med lite mer avancerade saker som t.ex. http://www.subcide.com/tutorials/csslayout/ sedan.
Topstyle är ett verktyg för CSS redigering som du kan använda för att "se" resultatet. Men som sagt bästa resultatet är ändå live på sidan ;)