webForumDet fria alternativet

Positionering

81 svar · 2 145 visningar · startad av axionman · sida 3 av 5

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

axionman skrev:

Yes det är det verkligen. Men jag tycker jag har följt allting osv. Har lixom byggt sidan utifrån dem grunder jag nu har men ändå ska de strula. Som en sån sak som att när jag gör en lista. Ska visa.

<ul>
<li>Hemma</li>
<ul>
<li>Kök</li>
<li>toa</li>
<li>sovrum</li>
</ul>

Där visar det att de e fel om man gör så. Det är väl så rätt de kan bli.

Du har ju en <ul> för mycket i koden. :OO

axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg

haha har jag? men om man vill ha en undermeny gör man väl så?

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

axionman skrev:

haha har jag? men om man vill ha en undermeny gör man väl så?

Nej... dessutom - var är sluttagen till listan i så fall? Så här gör man en undermeny:

<ul>
	<li>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.</li>
	<li>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
		<ul>
			<li>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
				<ul>
				</ul>
			</li>
		</ul>
	</li>
</ul>

Den här kanske är tydligare:

<ul>
  <li>Startsida</li>
  <li>Information
      <ul>
        <li>FAQ</li>
        <li>Kontaktsida</li>
      </ul>
  </li>
  <li>Bilder</li>
  <li>Filmer</li>
</ul>
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

axionman skrev:

Yes det är det verkligen. Men jag tycker jag har följt allting osv. Har lixom byggt sidan utifrån dem grunder jag nu har men ändå ska de strula. Som en sån sak som att när jag gör en lista. Ska visa.

<ul>
<li>Hemma</li>
<ul>
<li>Kök</li>
<li>toa</li>
<li>sovrum</li>
</ul>

Där visar det att de e fel om man gör så. Det är väl så rätt de kan bli.

Nej. Ett av de absolut första lektionerna i html är att man lär sig att alla (med några undantag) taggar MÅSTE avslutas (stängas) och på "motsvarande" plats. Om du missat det, så har du slarvat. Fy skäms. Men jag misstänker att du missat det p.g.a. att du helt enkelt inte lärt dig det. (Har jag fel ber jag om ursäkt, självklart)

Har du egentligen några böcker eller nån online tutorial som du följer? Eller går du på känn? Är du seriöst intresserad av att lära dig, så tycker jag att du antingen ska köpa nån bok eller gå till bibblan och låna några.

Kom ihåg att man KAN inte ta några genvägar när man lär sig eftersom minsta lilla fel i koden, dvs ett enda felaktigt tecken, ofta kraschar hela sidan!

Så skärpning nu! <drar axionman i örat /> ;)

Okokok vet ni vad jag börjar fan ta mig om med allt. hehe. Det är lika bra. Det är lite rörigt nu för mig så jag kör om allt. Får se om de går bättre. Tack för allt. Uppskattar verkligen det. De ska ni veta.

hehe danne V läste ditt inlägg nu. Jo jag har missat en del det har jag märkt. Jag vill verkligen lära mig html och css och allt de där. De vill jag verkligen. Allt som jag har lärt mig har jag gjort via.
https://www.webdesignskolan.se
Där står mycket bra. Fast där e en del jag inte fattar. Men jag försöker.
Ska som sagt göra om allt nu och hoppas att de går bättre.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

axionman skrev:

Allt som jag har lärt mig har jag gjort via.
https://www.webdesignskolan.se
Där står mycket bra.

Där står också en del som inte är så bra. Tex är deras HTML-tutorial inget jag skulle rekommendera att läsa till någon. Google är inte så mycket till hjälp heller tyvärr då de första resultaten inte har bättre standard. (Nej, inte w3schools heller.)

Det är svårt att hitta bra tutorials om HTML. Speciellt på svenska. Jag kanske borde skriva en. På engelska finns det ett antal som är bra, på rak arm kan jag komma på Tommy Olsson's FAQ:s på SitePoint, samt HTMLDog...

zcorpan skrev:

Där står också en del som inte är så bra. Tex är deras HTML-tutorial inget jag skulle rekommendera att läsa till någon. Google är inte så mycket till hjälp heller tyvärr då de första resultaten inte har bättre standard. (Nej, inte w3schools heller.)

Det är svårt att hitta bra tutorials om HTML. Speciellt på svenska. Jag kanske borde skriva en. På engelska finns det ett antal som är bra, på rak arm kan jag komma på Tommy Olsson's FAQ:s på SitePoint, samt HTMLDog...

Det är online-tutorials det. Men det finns en del i bokform. På ett sätt är det ofta lättare med böcker. Man har den i knät eller vid sidan om, och jobbar med datorn samtidigt. Jäkligt praktiskt. Och liksom "lugnare" på nåt sätt...

Nackdelen är ju att det tar ett tag att skriva dom, trycka dom, publicera dom osv. Så när man får den är den ofta alldeles för gammal...

Om du känner att du kan och har tid och lust, så tycker jag absolut att du ska göra det. Behöver ju inte vara så jädra omfattande, men bara så att puckon som han som startade den här tråden (nejdå, jag bara skojar fattar ni väl! ;) ) får grunderna, lite CSS, lite om divvar osv. Kan t.o.m. bli en kommersiell framgång. Om inte annat så blir du ju idol och får groupies, massa gratis pilsner, kommer in på SpyBar och får sådär kul som bara kändisar har....

Allvarligt: Varför inte?

zcorpan skrev:

Oj de var ju inte bra. Då har jag gått och lärt mig fel då med andra ord. Aja. De ska väl lösa sig i slutändan. (Hoppas jag)

axionman skrev:

Där står mycket bra. Fast där e en del jag inte fattar. Men jag försöker.
Ska som sagt göra om allt nu och hoppas att de går bättre.

Det är inte kärnfysik eller nåt, så du fattar visst. Bara du tar det lugnt. Lär dig steg 1 innan du går till steg 2. Jag får en känsla av att du är en sån som skummar igenom en text och tänkar "jaja...det där är nog inte så viktigt" och sen går på nästa grej för att du "vill bli klar" så fort som möjligt. Grejen är faktiskt att du ALDRIG blir klar om du inte tar det lugnt och tar ett steg i taget.

Förresten, jag själv är lite sån, och det tog mig nog ett år innan jag kunde få ihop en hyfsad sajt....

Hehe danne du har aldeles rätt. Jag har lite bråttom faktiskt. SÅ e det med allt jag gör typ. men jag ska gå tillbaka några steg. Så då flyter nog allt in bättre.

Tack än en gång för all hjälp.

hej nu är det jag igen banne mig. Alltså det är de här med IE och Firefox.
Har lekt lite med en sida. Ska ha text i mitten. Men när jag kör de i firefox så blir inte texten i mitten. Validerade men de stog att de inte var några fel där. Jag fattar inte. Kolla sidan

https://www.flagyourcreation.com

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>HMCS</title>
<link href="mall.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<body>
<h1>Företagets Historik</h1>
<h2>Företaget grundades hösten 2002 som ettlokalt alternativ till de aktörer<br /> 
som funnits länge på marknaden. Inriktningen var att hyra ut och erbjuda<br /> 
containers för järn och metallskrot. Företaget ville bygga på flexibilitet och<br /> 
nyttja sin styrka genom att vara litet med få korta beslutsvägar för att arbeta<br /> 
kunderna. Verksamheten har vuxit stadigt under åren och har idag åtta<br /> 
anställda. Bolaget drivs och ägs utav tre delägare.</h2>
<div class="meny">
<ul>
<li><a href="index.html">Startsida</a></li>
<li><a href="historik.html">Historik</a></li>
<li><a href="miljo.html">Miljömål</a></li>
<li><a href="certifiering.html">Certifiering &amp; Tillstånd</a></li>
<li><a href="framtidsplaner.html">Framtidsplaner &amp; Visioner</a></li>
<li><a href="bildarkiv.html">Bildarkiv</a></li>
<li><a href="varatjanster.html">Våra Tjänster</a></li>
<li><a href="tillsalu.html">Till Salu</a></li>
<li><a href="priser.html">Priser</a></li>
<li><a href="kontakt.html">Kontakter</a></li>
</ul>
</div>
</body>
</html>
body {
background-color:#87CEEB;

}

h1 {
text-align:center;
border-bottom: 1px solid #ccc;
padding:3px;
color:#008B8B;
font-size:18px;
}

h2 {
font-size:12px;
font-family:arial;
float:right;
margin-right:100px;
margin-top:50px;
line-height: 20pt;

}

h3 {
border-bottom: 1px solid #ccc;
color:#FF6347
}

.meny {
background-color:#B0C4DE;
border:1px solid #000;
border-color:white;
width:146px;
margin-top:0px;
}

ul {
list-style:none;
margin:0;
padding:0;
}

li {
margin:5px 0;
display:block;
line-height: 30px;
font-family: berlin sans FB
}

#priser {

}

#kontakter {
margin-right:150px;
}
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Hej!

Du har för det första lagt texten i en <h2> dvs en rubrik-markör. Lägg det i en <div> eller en <p> istället så slipper du dras med olika browsrars rendering av h#-taggarna.

För det andra så har du ju satt

h2 {

dvs float: right och margin-right: 100px. Du säger åt den stackars h2:an att flyta ut åt höger men att hålla sig 100 pixlar från kanten. Så gör den, helt riktigt, både i IE7 och FF2 :)

Vill du ha ett tips så föreslår jag att du använder <p> istället för <h2>.

Att sidan validerar betyder ju bara att du har skrivit korrekt kod, det betyder ju ingalunda att du skrivit kod som gör som du vill alla gånger ;)

Om du förstorar och förminskar fönstret i sidled så kommer du också se en del lustiga saker! Jag föreslår att du delar in sidan i tydliga block så att du känner att du har kontroll över vart och ett!

okok jag tror inte jag förstår riktigt? Vilket fönster ska jag ändra storlek på?

Jo själva FF eller IE-fönstret, alltså browsern menade jag!

ja nu ser jag. va fan beror det på? Shit alltså. de e verkligen mycket jag inte kan med detta. de märks. Ingen som kan hjälpa mig med detta?

headbug skrev:

Hej!

Du har för det första lagt texten i en <h2> dvs en rubrik-markör. Lägg det i en <div> eller en <p> istället så slipper du dras med olika browsrars rendering av h#-taggarna.

För det andra så har du ju satt

h2 {

dvs float: right och margin-right: 100px. Du säger åt den stackars h2:an att flyta ut åt höger men att hålla sig 100 pixlar från kanten. Så gör den, helt riktigt, både i IE7 och FF2 :)

Vill du ha ett tips så föreslår jag att du använder <p> istället för <h2>.

Ok jag förstår. Men alltså om jag använder <p> istället för <h2> så kommer alla mina paragrafer också ändras. Det är ju inte riktigt bra.

Jaha, men det är det så här enkelt, att du skapar en klass som heter, hmmmm, bt, för brödtext, kanske? Och låter all före detta h2-text bli <p class="bt">bla bla bla</p> istället!

Till exempel!

okok jag förstår. Håller på att försöka fixa detta nu. men jag undrar vad de e som gör att när man minskar sin browser så dras allt ihop över varannat

144 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)