axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg Är det inte så jag har gjort?
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<link href="layout.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<link href="text.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<title>SKATEDEMOS</title>
</head>
<body>
<div id="header">
</div>
<div id="lager1">
<div id="textframe"></div>
<div id="meny1"><br />
<div class="headmenytitle">
LOGIN<br />
</div>
<form>
<div class="inloggning">
Username<br />
</div>
<input type="text" name="name" class="form"<br />
<div class="inloggning">
Password<br />
</div>
<input type="password" name="Password" class="form"><br />
</form>
<div class="login">
<input type="image" src="loggain.gif" width="57" height="18" border="0" />
</div>
<div class="loggain">
<div class="mentstyle">
<a href="#">Forgott Password?<br /></a>
</div>
<div class="menystyle">
<a href="#">Create Account<br /></a>
</div>
</div>
</div>
<div id="select">
<select name="Style"/>
<option selected>-- Style --</option>
<option>Street</option>
<option>Vert</option>
<option>Freestyle</option>
</select>
</div>
<div id="meny2">
<div class="listtext">
<ul>
<li>Home</li>
<ul>
<li>-Create account</li>
<li>-Search</li>
<li>-Style</li>
<li>-Vip</li>
<li>-About</li>
<li>-FAQ</li>
</ul>
</div>
</div>
</div>
</body>
</html>
body {
background-color:gray;
border-right:1px solid white;
margin-top: 10px;
border-style:none;
}
#header {
width: 768px;
height: 70px;
background-color:#696969;
border:3px solid white;
margin-bottom: 10px;
}
}
#lager1 {
width:768px;
height:800px;
border-top:3px solid white;
border-bottom:1px solid white;
border-left:1px solid white;
border-right:1px solid white;
margin-top: 10px;
background-repeat: no-repeat;
background-position: bottom;
}
#textframe {
width:500px;
height:100px;
border:1px solid white;
float:right;
margin-right:50px;
margin-top:5px;
}
#meny1 {
margin: 0; padding: 0;
width:120px;
height:250px;
background-color:#2F4F4F;
margin-left:5px;
}
#meny2 {
width:120px;
height:250px;
background-color:#2F4F4F;
}
#select {
margin-left:10px;
}
p1 {
}
.form {
height:18px;
width:105px;
padding:0px;
}
ul {list-style-type:none;
margin-left:10px;
font-family:arial;
font-size:13px;
color:green;
}
li {
}
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg
icaaq skrev:
Ett formulär måste innehålla ett blockelement:
(http://www.w3.org/TR/html401/interact/forms.html#edef-FORM
Ett tips på snygga användarvänliga formulär:
http://www.alistapart.com/articles/prettyaccessibleforms/
mv icaaq
Hej! Ok men jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar? Först
1. Var ska jag skriva det blockelementet?
2. Vad ska jag med dem formulären till? Har jag gjort fel på min sida?
MVH Erik
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg 1. För att du ska kunna få din sida validerad måste form-elementet innehålla ett blockelement, tex ett fieldset-element som används för att gruppera in olika formulärs-element tex input, select och button.
2. Dessa formulär har en bra html-struktur, hur du sedan väljer att prestera dem är upp till dig och din css. Ja, du har gjort fel om du tänkt att du ska märka upp din sida efter de standarder som w3c och andra standardiseringsorgan har tagit.
mv icaaq
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
icaaq skrev:
1. För att du ska kunna få din sida validerad måste form-elementet innehålla ett blockelement, tex ett fieldset-element som används för att gruppera in olika formulärs-element tex input, select och button.
mv icaaq
Va? Blockelement? Det tror jag inte. Det enda han saknar egentligen är en "action" i form-taggen, t.ex. så här:
<form action="">
<div class="inloggning">
Username<br />
</div>
<div class="inloggning">
Password<br />
</div>
<input type="password" name="Password" class="form"><br />
</form>
Eller missförstår jag vad du menar?
EDIT: Alltså, notera att det är html 4.01 transitional. Men jag tror inte det är annorlunda i t.ex. xhtml, eller?
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg Hehe nu har vi gått in på något som jag aldrig har hållt på med. Blev väldigt komplicerat helt plötsligt hehe.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Det är ingen skillnad på 4.01 Transitional eller xhtml 1.0 Transitional i den bemärkelsen. Där får man tydligen ha inline element direkt efter form-elementet.
I HTML 4.01/XHTML 1.0 Strict måste dock form-elementet följas av ett blockelement.
mv icaaq
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg Utan att verka aldeles för kass vad e det jag har gjort för fel och var?
:(
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg fan jag kollade på min sida nu och den visar helt konstigt i firefox men inte i IE
vad beror det på?
När jag lägger upp den på nätet alltså. Kollar jag på skiten från hårddisken i IE så går de
axionman skrev:
Utan att verka aldeles för kass vad e det jag har gjort för fel och var?
:(
Du har inte gjort nåt (som jag vet i alla fall). :)
Bara lite överkurstjafs....
Men en sak har du glömt i din kod: Du måste tala om för webbläsarna hur dina bokstäver ska tolkas. Kläm in denna tagg nånstans mellan <head> och </head>:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
silfver skrev:
Jag tycker att det blir snyggare så när man stänger av stilmallarna. :)
Jaa...mer grunge lixom...inte så jäla svenne :)
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg haha men e det någon som kan något om mitt nya problem? Den visar sidan helt konstigt i firefox men inte i IE.
Mina ena ram som ligger horisontellt ligger aldeles fel och texten i ena menyn ligger lixom utanför.
Kolla in här. https://www.flagyourcreation.com
Vad beror detta på?
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg frågade en polare om han kunde kolla på de. de funkade inte alls i hans IE. bara lite färger och lite text.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg amenvafan..... nu fårruvälvakna!!!! :)
Har du inte följt med i vad vi skrivit?
Kolla
som saknar den sista
>
Lägg också in charset-taggen
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg haha nu såg jag de. letade som en galning men hittade inte. trodde ni drev med mig. haha. tackar.
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg Installera Tidy HTML Validator https://addons.mozilla.org/firefox/249/ i FF så kommer du få ovärderlig hjälp när det gäller felsökning av kod på hemsidor!
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg okok jag installerade de och de står att det är 3 fel. Men jag fattar inte dem riktigt om jag ska vara ärlig? Ingen som vill kolla på de till mig kanske? Som sagt jag har bara hållt på med det här i 2 veckor så jag e inte så duktig än
Tack än en gån.
axionman skrev:
okok jag installerade de och de står att det är 3 fel. Men jag fattar inte dem riktigt om jag ska vara ärlig? Ingen som vill kolla på de till mig kanske? Som sagt jag har bara hållt på med det här i 2 veckor så jag e inte så duktig än
Tack än en gån.
Tips:
Jag tycker bara det är kul att kunna hjälpa, och det tror jag dom flesta tycker. Men eftersom hjälpen blir av typen att man bara visar hur det ska vara utan att förklara varför eftersom man varken har tid eller ork (och kanske inte är så bra pedagog heller), så blir hjälpen i längden ingen hjälp alls. Då blir den nog tvärtom - en ren björntjänst.
Du kommer inte att lära dig ett smack om du inte sätter igång och pluggar html "på riktigt" och gör övningar och sakta bygger upp din kunskap steg för steg i takt med att du begriper vad du gör och varför du gör det.
Missförstå mig inte: Det är kul att hjälpa dig. Men jag tycker det verkar som du redan tappat kollen på vad det är du egentligen gör. Försök hitta den där kollen istället. Målet är väl inte att få den där sajten klar, utan att lära dig html, eller? ;)
axionmanMedlem sedan feb. 2007106 inlägg Yes det är det verkligen. Men jag tycker jag har följt allting osv. Har lixom byggt sidan utifrån dem grunder jag nu har men ändå ska de strula. Som en sån sak som att när jag gör en lista. Ska visa.
<ul>
<li>Hemma</li>
<ul>
<li>Kök</li>
<li>toa</li>
<li>sovrum</li>
</ul>
Där visar det att de e fel om man gör så. Det är väl så rätt de kan bli.