webForumDet fria alternativet

behåll bild i samma position

7 svar · 630 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

Tja,

kan jag mha div- taggar behålla en bild i samma position även om man scrollar upp och ner? om det är möjligt hur kan man åstadkomma detta? har googlat sönder mig utan relevant resultat.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Googla igen på "persistent layers".

Hittar inget som är fast utan alla flyter ner då man scrollar, vill ha en som e fast och inte rör sig så specieltl mycket

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Du behöver inte gå till Google för att söka. Det räcker att du säker här på webforum.
Spana in det accepterade svaret i den här tråden:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=71806

inte direkt d jag va ute efter, för det den gjorde va att den tog bort scrollen och la bilden fixed, jag vill ha kvar scrollen men då man scrollar så ska bilden va fixed

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Ehh... jag tror nog att det verkar som om du har problem att beskriva vad det är du vill ska hända. I alla fall har jag svårt att förstå.

När du skriver "fixed", menar du i förhållande till själva webbläsafönstret eller till sidans innehåll? "Fixed" brukar ju normalt avse att en bild står helt still medan resten av sidan rör sig upp/ner om man skrollar. Det är ju det som "persisten layers" gör, även om dom "studsar" och ibland följer med sidan innan dom går tillbaka till sin position (i förhållande till webbläsarfönstret).

Är det så att du vill ha ett persistent layer, fast ett som inte "studsar" eller följer med sidans innehåll alls, dvs absolut helt stilla medan resten av sidan skrollar?

EDIT: Har du kollat t.ex. den här: http://web.uvic.ca/akeller/pw401/ht_persistent_layer.htm
Jag tror du kan gå in i koden och ändra

var slideTime = 500;

till

var slideTime = 0;
webbebbaMedlem sedan juni 200573 inlägg

Lägg bilden i en extra div och anpassa måtten enl dina behov (fungerar i FF)

#extraDiv1 {

position:fixed;

bottom:0;

left:540px;

background:url(bilder/bild.gif) no-repeat top left;

width:250px;

height:250px;

}

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

webbebba skrev:

Lägg bilden i en extra div och anpassa måtten enl dina behov (fungerar i FF)

...och (nästan) alla andra webbläsare förutom IE6 och tidigare. :birp

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)