YodaMedlem sedan nov. 2002291 inlägg Jag har delat upp min sida i en meny: div.menu och en annan del: div.midle.
Jag vill inte att menyn ska rulla med när jag skrollar på sidan, hur skriver jag det?
Alltså, när midle blir så lång att det blir en skrollist vill jag att meyn ska ligga stilla.
Någon som vet?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Är inte 100 på vad du menar, men i I.E så måste det till ett javascript för det. https://www.Jojoxx.net har ett sådant.
YodaMedlem sedan nov. 2002291 inlägg Njäää, jag hittade inte riktigt vad jag vill där...
Alltså, min meny ligger till vänster i fönstret. Jag har delat upp fönstret i två delar i div-taggar, lager. När texten i midle (alltså inte menydiven) blir så lång att jag måste skrolla så skrollas meny också, alltså den åker upp med skrollningen. Det vill jag inte.
Har man skrollat ner en bit så ser man ju inte längre menyn och det är inte så bra tycker jag. Kan jag på något sätt få menyn att vara stilla medans jag skrollar??
E du med? :)
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Skicka gärna koden och en länk till sidan så förstår vi lättare vad du menar....
tack
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Du menar inte en såndan här? (Högra nedre hörnet)
YodaMedlem sedan nov. 2002291 inlägg Lite kod
Njä, inte riktigt så jag menar men det närmar sig. :)
Okej, här ligger sidan: sida
Testa att skrolla så ser ni att menyn till vänster hänger med, och det är det jag inte vill.
Koden i css ser ut så här:
div.midle
{
position: absolute;
top: 0px;
left: 165px;
width: 630px;
padding: 15px;
}
och
div.menu
{
top: 100px;
left: 0px;
width: 140px;
height: 500px;
padding: 10px;
font-weight: bold;
}
Behöver ni någon mer kod?
elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Rätt säker på att jag läste och hittade denna koden på https://www.alistapart.com
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>no frames</title>
<style type="text/css">
html, body {
margin: 0;
padding: 0;
height: 100%;
overflow-y: hidden;
background: #cce;
font: 11px/1.5em verdana, sans-serif;
}
#container {
z-index: 0;
height: 100%;
width: 100%;
overflow: auto;
}
#content {
margin: 40px 40px 40px 250px;
border: 1px solid white;
background: #779;
color: #eee;
padding: 20px;
}
#fixed {
z-index: 3;
border: 1px solid white;
background: #55a;
color: white;
font-weight: bold;
top: 40px;
left: 40px;
width: 180px;
padding: 10px;
}
h3 {
font-size: 16px;
line-height: 1.2em;
}
</style>
</head>
<body>
<div id="fixed">
<h3>look, ma, no frames!</h3>
test test<br />
test test<br />
test test<br />
test test<br />
test test<br />
</div>
<div id="container">
<div id="content">
asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br />
asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br />
asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br /> asdf<br />a
</div>
<br />
</div>
</body>
</html>
Det är väl något sådant du vill uppnå misstänker jag?
MVH Patrik
YodaMedlem sedan nov. 2002291 inlägg Japp, perfekt!! Tusen tack!!!
Precis så jag vill ha det! Fast jag förstår inte riktigt vad det är som gör själva menyn är stilla och bara det andra rullar....
Sen ser jag inte skillnaden mellan class och id, är det någon skillnad??
Finns det någon sida där man kan hitta alla atribut (eller vad det heter) som man kan skriva i en css så man kan leta??
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg YodaMedlem sedan nov. 2002291 inlägg Perfekt!
Tack för all hjälp - ni e bäst!
webForum e bäst!!!
:e
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Patrik81,elvelind :Tufft att det går att göra! Är det crossbrowser?
elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg
Jesper T skrev:
Patrik81,elvelind :Tufft att det går att göra! Är det crossbrowser?
den länken jag befogade ska iallafall fungera på ie 5.5 + och mozilla. har inte haft tillfälle att göra någon rejäl browser check ännu.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Har testat i Mozilla 1.2.1, funkar bra.
Någon som har möjlighet kanske kan kolla lite i någon annan browser?
elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg Fungerar utmärkt i Opera 7.03 med.