CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Hej allihop, jag har fått den gamla mozilla buggen! Har en bakgrundsbild på en innehålls div som inte vill visas i mozilla.
I explorer fungerar den fint och jag har inga flytande objekt på sidan.
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>.: Title :.</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<link href="/_inc/layout3.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<body>
<div id="content">
<div id="title">Title</div>
<div id="header" />
<div id="menu">
<a href="/default.asp">Home</a> |
<a href="/products.asp">Products</a>|
<a href="/downloads.asp">Download</a> |
<a href="/purchase.asp">Purchase</a> |
<a href="/support.asp">Support</a> |
<a href="/about.asp">About us</a>
</div>
<div id="login">
</div>
<div id="main">
</div>
</div>
<div id="exclaimer">
<a href="/info.asp?cat=terms">Terms & Conditions</a> | <a href="/info.asp?cat=privacy">
Privacy Policy</a>| <a href="/info.asp?cat=shipping">Shipping Policy</a> | <a href="/info.asp?cat=refund">
Refund Policy</a>
</div>
</body>
</html>
body {
font-size: 10px;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, SunSans-Regular, Sans-Serif;
color: #000;
margin: 0;
padding: 0;
text-align: center;
background-color: #D5D5D5;
margin: 0 auto;
overflow: hidden;
}
#content
{
z-index: 1;
background-color: #D5D5D5;
background-image: url(/images/fulltemplate.png);
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: scroll;
text-align: left;
margin: 0 auto;
padding: 0;
width: 800px;
height: 550px;
min-height: 550px;
overflow: hidden;
}
#title
{
z-index: 10;
position: relative;
top: 76px;
left: 480px;
width: 270px;
background-color: #f00;
color: #fff;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 20px;
}
#main
{
top: 67px;
left: 25px;
width: 733px;
height: 330px;
overflow-y: auto;
overflow-x: hidden;
padding: 4px;
}
#login
{
z-index: 9;
top: 66px;
right: 40px;
padding: 0 0 5px 0;
text-align: right;
color: #ccc;
font-weight: normal;
}
#menu
{
z-index: 10;
top: 84px;
right: 435px;
padding: 0 0 5px 0;
width: 100%;
text-align: right;
color: #fff;
font-weight: normal;
}
#exclaimer
{
bottom: 50px;
text-align: center;
}
Jag fattar helt enkelt inte varför. Jag har testat med clearfix osv men inget vill fungera. Jag blir helt enkelt tokig på att det inte går. Största missen med mozilla såhär långt! :)
RED Att lägga till den där felande " gjorde varken av eller till. Mozilla visar fortfarande inte bakgrunden.
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Du vill nog fixa till den där koden innan du klagar på Mozilla.
<div id="header />
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg Sen ska du väl använda listor till menyn istället för en samling länkar med en | mellan?!
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg
echoSwe skrev:
Sen ska du väl använda listor till menyn istället för en samling länkar med en | mellan?!
Varför ska jag göra det? För att krångla till det? För att du säger det? Hade det över huvud taget med min fråga att göra? :P
Gislaved skrev:
Du vill nog fixa till den där koden innan du klagar på Mozilla.
<div id="header />
Det var den enkla lösningen på det töntiga problemet, tack ska du ha! ;)
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg
CatZ skrev:
Varför ska jag göra det? För att krångla till det? För att du säger det? Hade det över huvud taget med min fråga att göra? :P
Därför att det är ett bra tips och därför att det är mer rätt helt enkelt.
HTML är trots allt ett markup-språk. ;)
Accepterade du rätt svar nu?
dAEk^ skrev:
Därför att det är ett bra tips och därför att det är mer rätt helt enkelt.
HTML är trots allt ett markup-språk. ;)
Accepterade du rätt svar nu?
Varför krångla till det med massa float och onödig kod när det räcker med några hederliga länkar? Varför lägga till alla ul och li och krångla i css när det räcker med a href? Tycker du är helt fel ute.
Nu tillbaka till problemet tack, jag är inte intresserad av att det ska skrivas massa skräp här. Jag har en css-meny som jag gjort själv som fungerar toppen och som jag inte använder av en anledning!
Jag undrade om någon kan hjälpa till att lösa problemet? ;)
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg
CatZ skrev:
Varför krångla till det med massa float och onödig kod när det räcker med några hederliga länkar? Varför lägga till alla ul och li och krångla i css när det räcker med a href? Tycker du är helt fel ute.
Du får tycka vad du vill, det betyder inte att det är rätt för det. Det finns flera anledningar till varför man vill använda en lista i det här fallet istället för att rada upp vanliga länkar rakt upp och ner, men jag skall inte smutsa ner din tråd med min skärpiga information. Istället lämnar jag över till de som vill hjälpa dig att lösa ditt problem - precis som du efterfrågar. :)
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
CatZ hoppas du ursäktar även om det drar vidare "off topic" ;)
Vill bara inflika att CatZ faktiskt inte har fel ;)
En lista kan vara ett acceptabelt alternativ till att rada upp länkar efter varandra med minst ett skrivbart tecken emellan
Att hävda att man "ska" använda listor för menyer och antyda att det alltid är "det bästa" att använda listor när man har flera länkar efter varandra i t.ex. en meny har inget stöd hos W3C eller i WAI/WCAG !
Läs på i WAI/WCAG - http://www.w3.org/TR/WCAG10/#tech-divide-links
http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT-TECHS/#tech-group-links
http://www.w3.org/TR/WCAG10-HTML-TECHS/#group-bypass
Notera särskilt att W3C rekommenderar <map> tillsammans med skrivbara tecken mellan <a>-elementen för att gruppera länkar i det senare dokumentet!
Därmed inte sagt att listor automatiskt är dåligt att använda eller så - bara att man bör ha koll på vad som rekommenderas innan man börjar hacka på någon som faktiskt inte gör "fel" :birp
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Vänligen bortse från detta inlägg; vi tar det i en separat tråd istället.
CatZ skrev:
jag är inte intresserad av att det ska skrivas massa skräp här. Jag har en css-meny som jag gjort själv som fungerar toppen och som jag inte använder av en anledning!
Jag undrade om någon kan hjälpa till att lösa problemet? ;)
dAEk^ --> Starta "stora diskussionstråden om bästa menykodningspraxis" (typ) istället så tar vi dina frågor där istället av hänsyn till trådskaparens önskemål ;)
Jag testade koden i första inlägget lokalt (och givetvis då med andra namn på bilder och kataloger) och då funkade (såvitt jag kan se) det utan problem med bakgrundsbilden i #content...
... Vilket leder mig till att fråga följande:
Blir det skillnad om du anger bakgrundsbilden med en "komplett URL" ?
background-image: url("http://example.se/images/fulltemplate.png");
eller om du lägger bakgrundsbilden i samma katalog som CSS-filen och refererar den "lokalt"
background-image: url(fulltemplate.png);
eller
background-image: url("fulltemplate.png");
Om inte - blir det samma resultat med en annan bakgrundsbild (en som du vet fungerar i Mozilla) ?
jarvklo skrev:
Hmm...
Jag testade koden i första inlägget lokalt (och givetvis då med andra namn på bilder och kataloger) och då funkade (såvitt jag kan se) det utan problem med bakgrundsbilden i #content...
... Vilket leder mig till att fråga följande:
Blir det skillnad om du anger bakgrundsbilden med en "komplett URL" ?
background-image: url("http://example.se/images/fulltemplate.png");
eller om du lägger bakgrundsbilden i samma katalog som CSS-filen och refererar den "lokalt"
background-image: url(fulltemplate.png);
eller
background-image: url("fulltemplate.png");
Om inte - blir det samma resultat med en annan bakgrundsbild (en som du vet fungerar i Mozilla) ?
Inget av förslagen fungerar. Mozilla har inga problem med att visa bilderna, det är när dom hamnar som bakgrund i en div som dom helt enkelt inte visas längre. Det är som att när en annan div hamnar över så försvinner orginalet.
Är det möjligt att jag måste sätta z-index på alla mina divar och background-color transparent eller vad ska jag göra?
Kanske får se mig om efter en annan lösning.
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Ibland när det dyker upp mystiska CSS-relaterade fel har jag efter mycket felsökning kunnat härleda dem till så kallade hårda blanksteg som ställer till det. Det är lömskt, för det syns ju inte i editorn direkt. Gör en sök och ersätt på sådana så får du se om det kan hjälpa.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Hej Catz
Jag gjorde precis som Jarvklo, testade din kod med egen bild och det fungerade både i IE, Opera och FF. Tog bort alla dina z-index och det fungerade fortfarande, utan att något ändrades på sidan... La in en bild som hade ett blanksteg i namnet och det fungerade i IE men inte i de andra.
Så mitt tips blir att det är något tok med bilden. Inte koden. Även om jag inte kunde hitta en </div> för content... men det fungerade även utan den.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Det konstiga är att det fungerar nör filen ligger som bajs.html och sådär. När jag väl placerar alltihop i mitt .net projekt så vägrar mozilla hitta bilderna. Det skulle även kunna vara problem med sökvägarna och mozilla.
om jag kopierar alla 3 filerna. bajs.html, bajs.css och bajs.png til skrivbordet fungerar det fint. Vill jag däremot använda min webserver och /images/bajs.png och /_inc/bajs.css som sökväg så bajsar sig alltihop helt.
Förstår bara inte varför internet explorer som är en skräpigare webläsare då klarar det. Det är garanterat M$ fel...
Gislaved skrev:
Ibland när det dyker upp mystiska CSS-relaterade fel har jag efter mycket felsökning kunnat härleda dem till så kallade hårda blanksteg som ställer till det. Det är lömskt, för det syns ju inte i editorn direkt. Gör en sök och ersätt på sådana så får du se om det kan hjälpa.
Testade det... hjälpte ej.
Har ingen av er tidigare hört talas om problemet mozilla har med att visa bakgrundsbilder i en div?? Har läst hur många sidor som helst om det.
cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg
CatZ skrev:
Har ingen av er tidigare hört talas om problemet mozilla har med att visa bakgrundsbilder i en div?? Har läst hur många sidor som helst om det.
Jo, men jag har för mig att det då rört sig om att det saknats </div> nånstans,
har du ändrat <div id="header" /> till <div id="header"></div> ??
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg
CatZ skrev:
Nej egentligen inte. Jag har bara stött på IE-problem.
Det finns ju absolut inget konstigt i din kod förutom detta med header och den saknade sluttaggen för content. Har du satt dit den?
Inga divar som ligger över varandra eller något sådant. Bilden bara Ska synas!!!
Har något minne av att jag på något sätt lyckades skicka upp en bild som ascii en gång och det tog lång tid innan jag förstod vad jag gjort för fel. men då pajade nog bilden i alla webläsare... Men är det kanske något sådant du gjort? Jag kan inte tänka ut något annat än att det är bilden som blir fel när du skickar upp den. Se efter att den åker upp som binary.
Annars har jag inget annat tips.
Du kan ju testa ta bort <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> också. Den kan ställa till en del problem, i och för sig vet jag inte om den kan bråka med bilder, men det är ju onödigt att du har den när du har ett text-dokument.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Jag testade på min utvecklingsserver och där fungerade det. IE, FF och Opera visar bilden som förväntat.
Det är inte så att dina filer ligger i en undermapp på webbservern, dvs att filerna inte ligger direkt under root? Dina sökvägar är ju absoluta och inte relativa så flyttar du ned filerna en nivå kommer de inte längre att stämma. Att det visas korrekt i IE kunde i så fall kanske bero på att den finns kvar, cachad(hur fasen böjer man det ordet? :p).
Antingen det eller så är bilden paj på någe vis. IE förlåter mer än både FF och Opera men att den skulle kunna gissa till sig hur en bild ser ut, det låter lite väl otroligt.
/red: ehum.. nej det borde inte vara det där med sökvägarna ändå för isf skulle inte css-filen läsas in.
Har du verifierat att cachen är tom på alla browsers du testat med?
Vilken version av webbläsarna testar du med?