Va fick du igenom den med target_blank???
frågor angående validering
26 svar · 1 010 visningar · startad av überfuzz · sida 2 av 2
tanten> ja den godkände:
<a href="javascript:void(0)" onclick="window.open('formmail.php','_blank','height=500,width=300,directories=no,location=no,menubar=no,resizable=no,scrollbars=no,status=no,titlebar=no,toolbar=no')">Kontaktformulär</a>
'_blank' med andra ord.
Lite lureri då eftersom validatorn inte läser target någonstans.
Men du kan ju tänka på det ändå, eftersom det är besvärligt med popuppare för många, bl,a screenreaders och jag vet inte hur det är för mobil eller handdatorer. För du skulle ju kunna få plats med det på sidan.
En sak till som inte är valideringsfel men lite varning på att det kan bli fel.
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style1.css" />
att du får med den lilla type=... också, vilket du inte har nu.
Fick inte med länken http://infohound.net/tidy/
Tanten>Vad gör den lilla type:en för något?
En fråga till:
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sv" lang="sv">
sv = svenska... hur fungerar åäö om jag använder mig av den här koden i <html>-taggen. Behöver jag inte skriva å ä ö osv..?
Hmm...
Språket du anger med lang och xml:lang är bara information om vilket språk du använder och har ingget med språkets teckenuppsättning att göra.
Hur åäö tolkas har med teckenkodningen i dina filer att göra och anges separat med t.ex. headern Content-Type eller (om vi pratar bakåtkompatibel XHTML eller HTML) motsvarande metatagg .
Om teckenkodningen du anger i Content-Type (se t.ex. zcorpans råd ovan) stämmer med den teckenkodning ditt redigeringsprogram/php-program använder när koden sparas behöver du inte "aumla" dina åäö.
/red:
"den lilla type:en" talar om för webbläsarna att du använder CSS som stilmallsspråk. HTML/XHTML är förberett för att fungera tillsammans med andra stilspråk än CSS även om det just nu i princip bara är CSS som används/stöds/finns rent praktiskt - och tar du för vana att ange type slipper du oroa dig för att det dyker upp någon ny webbläsare som väljer att inte ladda stilmallen om stilspråket inte är angivet ;)
Jaha. Då fattar jag. Tack!