webForumDet fria alternativet

txt-filer på hemsida

8 svar · 764 visningar · startad av soffan76

soffan76Medlem sedan maj 2001684 inlägg

Hej!

Jag håller på att göra om en hemsida.
Den innehåller en recept-del. Nu är den upplagd så att alla recept ligger som vanliga text-filer. Alltså det är en lång lista med recept och när man klickar på ett recept så dyker den upp som text-fil. Vad tycker ni om detta? Jag har aldrig sett en sådan lösning förut. Fördelar/nackdelar? Bör jag göra om receptsidorna till vanliga html-dokument?

MVH Sofia

trendolMedlem sedan okt. 2002170 inlägg

utan tvekan, ja.

xannaxMedlem sedan apr. 20067 inlägg

Det skulle var bättre om du gjorde om receptsidorna till vanliga och kanske någorlunda upp-piffade sidor, då det kanske er mer presentablt samt renare, men det kommer ju dock uppta mer av din dyrbara tid.

Annars är din lösning också bra, då det sparar dig tid och möda samt att om gästerna vill ändra på receptet för vidare utskrivning.

Kör hårt på det du skulle vilja ha som besökare!

MVH,
Anna

åh gud såg inte datumet. inlägget är ju sjukt gammalt! lololol!!

trendolMedlem sedan okt. 2002170 inlägg

drygt sex timmar gammalt inlägg kan i alla fall inte jag påstå är särskilt "sjukt gammalt" ;)

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

soffan76 skrev:

Jag har aldrig sett en sådan lösning förut.

Den är väldigt vanlig, fast man brukar spara filerna i en databas, och så har man ett php/asp-skript som plockar fram den och skapar den html-kod som behövs. På så vis har du html-koden för alla recept på samma ställe, i en fil. Dessutom får du sökfunktion och det är lätt att lägga in nya recept.

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

.: edit :.
godnatt
.: /edit :.

trendol skrev:

drygt sex timmar gammalt inlägg kan i alla fall inte jag påstå är särskilt "sjukt gammalt" ;)

jaha!
*idiotförklarad*
jag läste datumet då användaren belv registrerad. idiotiskt av mig, nu vet jag var man ska se när inlägget är inlagt. tackar! *idiot* x( ( jag alltså, hehe )

soffan76Medlem sedan maj 2001684 inlägg

Tack för era synpunkter! Ska fundera lite på hur jag ska göra. Att göra om alla till HTML tar onekligen en hel del tid...kanske lägger in allt i en Access-databas och gör en ASP-lösning, fast det får bli ett senare projekt...

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)