webForumDet fria alternativet

Detta div-problem gör mig tokig!

22 svar · 775 visningar · startad av lillebror · sida 2 av 2

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

echoSwe: Tack för tipset! Dock känns det lite som att lära sig cykla på nytt om jag ska lära mig ASP.net :OO

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Om det är till din site flygfyren som jag har läst en hel del om så ser jag ingen anledning till att skriva om allt. PHP fungerar utmärkt och du kan utan större problem separera logik och presentation om du använder templates. Anledningen till att jag postade just bTemplate är för att det både är enkelt och litet :)

Ett enkelt template, din vy/presentation (simple.tpl).

<html>
  <head>
    <title><tag:title /></title>
  </head>
  <body>
    <p>Hello, <tag:name /></p>
  </body>
</html>

Din php-fil, här har du din logik och tilldelar värden till elementen i ditt template.

<?php
$title = 'Flygfyren';
$name = 'L.E. Modesitt, Jr.';

include_once('bTemplate.php');
$tpl = new bTemplate();

$tpl->set('title', $title);
$tpl->set('name', $name);

echo $tpl->fetch('simple.tpl'); // välj vilket template du ska använda
?>

Att använda sig av "master pages" som echoSwe pratar om går även bra med bTemplate, läs om det här.

Personligen gillar även jag asp.net men det går att åstakomma liknande saker även med PHP.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

lillebror skrev:

Enligt Jarvklo, som har ett exempel på hur man skapar en sida med en header-, content- och footerdel så ska det vara just så för att beroende på hur mycket innehåll som finns i contentdelen så ska footern alltid vara "klistrad" mot botten av sidan!

Det stämmer - och i exemplet, http://member.webforum.nu/2241/bottenfast_sidfot_plus_tvaspalt.html , så stänger den andra </div>-taggen i själva verket blocket <div id="container">...

... och som tanten säger, därefter komer det en sidfot som jag "trixar upp" till att lägga sig ovanpå den tomma "belowthebottom" mha en negativ marginal...

Anyways... :birp

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)