webForumDet fria alternativet

Detta div-problem gör mig tokig!

22 svar · 775 visningar · startad av lillebror

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Hej.

Just nu kämpar jag med något som jag inte klarar av att lösa. Jag har problem med en </div>-avslutning på min sida.

För att illustrera kommer det två länkar till min forum (showthread.php):

Nederdelen av sidan visas inte korrekt när det visas 1+1 inlägg.
http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=267&forumID=16

Nederdelen av sidan visas korrekt när det enbart visas 1 inlägg på sidan.
http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=272&forumID=16

Jag får helt enkelt inte till det så att det ser bra ut för båda. Egentligen borde väl inte detta vara ett stort problem. När jag skrivit koden så avslutar jag ju alltid en <div> med en </div> så jag fattar inte att det ska bli problem då.

Så här ser nederdelen av koden ut:

<?php
	include $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/inc/inline/include.forum.shortcut.php";
	?>

<br /><span style="font-size: 10px">&copy; 2005 Dynamic Message Board 1.0</span>
</div></div>

<div id="belowthebottom">
	&nbsp;
	</div>
</div>

<?php
} else {
?>

<div id="content">
<?php
	include $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/inc/include.not.logged.in.php";
?>
</div>

&nbsp;
	</div>
</div>

<?php
}
?>

<?php
include $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/inc/footer.php";
?>
karlj87Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Vad är det för skillnad? :OO Kan du visa på en bild?

M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg
&nbsp;
</div>
</div>

De där ser lite skumma ut, ser ut som att du avslutar div'arna två gånger?

Nu har jag fixat iordning en bild som tydligare visare vad som blir fel!

divproblem.jpg

M@rtin skrev:

&nbsp;
</div>
</div>

De där ser lite skumma ut, ser ut som att du avslutar div'arna två gånger?

Enligt Jarvklo, som har ett exempel på hur man skapar en sida med en header-, content- och footerdel så ska det vara just så för att beroende på hur mycket innehåll som finns i contentdelen så ska footern alltid vara "klistrad" mot botten av sidan!

Kantlinjera funkar inte på sidan med ett inlägg heller. I alla fall inte i Firefox.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

lillebror skrev:

Enligt Jarvklo, som har ett exempel på hur man skapar en sida med en header-, content- och footerdel så ska det vara just så för att beroende på hur mycket innehåll som finns i contentdelen så ska footern alltid vara "klistrad" mot botten av sidan!

Men start- och sluttaggar måste ju fortfarande matcha varandra.

UlfT skrev:

Men start- och sluttaggar måste ju fortfarande matcha varandra.

Nu hittar jag inte hans exempel men som jag sa har jag för mig att det skulle vara så för att det skulle gå att få footern längst ner beroende på innehållet.

När jag validerade fick jag ett DIV-fel i koden. Det divfelet härrör sig till citat-divarna som finns på olika ställen i inläggen. Kan det ställa till det?

Här kan ni se felet i klarttext:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.flygfyren.nu%2Fforum%2Fshowthread.php%3FthreadID%3D267%26forumID%3D16&charset=(detect+automatically)&doctype=XHTML+1.0+Transitional&ss=1

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Nu får Jarvklo rätta mig om jag har fel:

"clear-both diven" clearar det som ligger ovanför. egentligen gör den ingenting annat. Och så är den själv en tom div. Vill du ha en kantlinje som följer med ner så måste du kontrollera vilken div som följer med ner. Din kod tolkas olika i IE och FF.
Sedan har jarvklo fixat med minusvärden så att diven blir klistrad mot botten.

en div får du bara använda en gång på varje sida och belowthebottom finns två gånger.

tanten skrev:

en div får du bara använda en gång på varje sida och belowthebottom finns två gånger.

Den finns med två gånger därför att om en användare inte är inloggad och kommer till den sidan dirigeras man via en if-sats i php till den nedersta av de båda belowthebottom där sidan talar om att man måste logga in för att fortsätta.

MEN, som vanligt...jag kan ha missat något. De andra sidorna jag har med samma typ av konfiguration fungerar bättre. Denna sida strular mest!

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Nu förstår jag inte hur du tänker.
Du har en container med en kant. Sedan stänger du den med clear i din belowthebottomdiv. Sedan kommer ett inlägg till och då har du ju inte containern med dig. Sedan stänger du det inlägget med ännu en belowthebottom som webläsarna inte läser rätt eftersom de inte tillåter två likadana divar på samma sida. I värsta fall kommer de att tolka javascripten fel i stället.
Men oavsett det... vad är det som du anser följer med och kan ge din kantlinje. Jag ser det inte... De har effektivt stoppats med dina clear-both, lite här och där.

tanten skrev:

Nu förstår jag inte hur du tänker.

O jag inte hur du tänker. Jag kanske är trög, jag vet inte :)

tanten skrev:

Du har en container med en kant.

Stämmer! Jag har en main-div som det i sin tur ligger en content-div i som i sin tur har en div beroende på om det är två kolumner eller bara en.

tanten skrev:

Sedan stänger du den med clear i din belowthebottomdiv.

Vad stänger jag? Denna div har jag ju enbart för att få till så att footern håller sig på plats oavsett hur mycket innehåll jag har i content-diven.

tanten skrev:

Sedan kommer ett inlägg till och då har du ju inte containern med dig.

tanten skrev:

Här hänger jag verkligen inte med. I showthread.php så skrivs först huvudinlägget ut. Sedan beroende på om det finns något svar till det inlägget skrivs det ut i en while-sats. När dessa är utskrivna så stängs möjligtvis något enligt min mening. Du måste annars se någonting i koden som mina ögon inte kan se :OO

tanten skrev:

Sedan stänger du det inlägget med ännu en belowthebottom som webläsarna inte läser rätt eftersom de inte tillåter två likadana divar på samma sida.

Hur menar du att jag "stänger" mina inlägg med belowthebottom?

tanten skrev:

vad är det som du anser följer med och kan ge din kantlinje.

Jag har ju inte lösningen på mitt eget problem och jag sa väl inte att jag ansåg ha svaret på vad som löste kantlinjeproblemet? :)

tanten skrev:

De har effektivt stoppats med dina clear-both, lite här och där.

Är det dessa som jag ska använda mig av?

Trevlig kväll!

Så...nu...kanske? Kan någon verifiera huruvida en tråd med 1 eller fler inlägg ser bra ut samt hur det ser ut för en tråd som bara har ett inlägg? Bra eller dåligt? :q

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

lillebror skrev:

Den finns med två gånger därför att om en användare inte är inloggad och kommer till den sidan dirigeras man via en if-sats i php till den nedersta av de båda belowthebottom där sidan talar om att man måste logga in för att fortsätta.

Vad glad jag är för att jag inte använder PHP utan istället kan dela upp koden från presentationen via ASP.Net och Master pages :D

Sedan så är det kanske inte helt optimalt att ha en extra div i din markup då den inte tillför någon information.

Se min tråd för andra sätt. (i början av den)

echoSwe skrev:

Vad glad jag är för att jag inte använder PHP utan istället kan dela upp koden från presentationen via ASP.Net och Master pages :D

Vad kan jag läsa mer om det för att (kanske) få inse förträffligheten med det?! ;)

echoSwe skrev:

Sedan så är det kanske inte helt optimalt att ha en extra div i din markup då den inte tillför någon information.

Som jag sa tidigare så skulle den vara där för att "tekniken" skulle fungera. Jag är ingen mästare på detta så låt oss inte fördjupa oss i det :)

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

echoSwe skrev:

Se min tråd för andra sätt. (i början av den)

Det går att göra likadant med PHP om man använder templates. ASP.net är inte direkt unikt med detta, skillnanden är att stödet är "inbyggt". Lillebror, du kan kolla på denna template lösning, mycket enkel att komma igång med:
http://www.massassi.com/bTemplate/index.php?page=home

Tack för vägledningen! Templates kanske är något för mig trots allt. Jag har alltid uppfattat det som lite knepigt vid första anblick. Men jag ska kolla upp länken så får jag återkomma.

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

lillebror: Ja, huvudsaken är ju att det blir lite struktur på det hela så att du slipper sitta och pilla med äckliga if-satser mitt i din markup, som Classisk ASP var så känt för. Om du har lust att kolla på ASP.Net så finns Web Developer Express som kompilerar, har designer-vy, har inbyggda kontroller, intellisense för alla objekt, klasser, variabler, interfaces, structs, samt FTP-klient (tror jag) och drag-and-drop. Det ryktas att nästa version ska kunna koka kaffe också, men det har jag inte fått bekräftat.

I alla fall så är det enklaste att ladda hem den och välja "Arkiv-> Nytt -> Exempel" eller liknande - då skapar den automatiskt en hel webbplats åt dig och använder Master pages. Då kan du se hur de har gjort och sedan kan du efterapa det. :D

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)