axasagaMedlem sedan jan. 200552 inlägg Hej,
undrar hur man gör i dreamweaver för att skapa en ruta som är en viss höjd och bredd som det blir scroll i.
Dessutom undrar jag om man kan lägga in text från en extern fil så att man slipper gå in i koden när man ska uppdatera.
Förklara gärna för mig som om jag vore idiot för jag är nybörjare på detta!
Tack på förhand!
axasagaMedlem sedan jan. 200552 inlägg Kom på hur man gjorde scrollen....jag ritade upp ett lager och i properties valde jag overflow auto.
kod:<div id="text" style="position:absolute; width:312px; height:250px; z-index:2; left: 556px; top: 144px; overflow: auto;">
Undrar dock fortfarande om den externa texten.
du menar iframe. vet inte om den går att göra direkt i dreamweaver, har iofs ingen aning ;)
<IFRAME SRC="foo.html" WIDTH="300" HEIGHT="100"></IFRAME>
är koden iallafall.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Ja iframe är ju praktiskt, jag har en sådan för mina nyheter på sidan, kolla där:
http://dannesholk.se
axasagaMedlem sedan jan. 200552 inlägg precis så menar jag...går det att få den genomskinlig så att bakgrundsbilden syns igenom?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg axasagaMedlem sedan jan. 200552 inlägg oki nu funkar det! Tack så väldans mycket!!!
axasagaMedlem sedan jan. 200552 inlägg jaha...då har man fått problem igen, jag fick det att fungera hemma på min pc men när jag kom till jobbet och testade på mac funkade det i safari men inte i explorer. Där blir det inte alls genomskinligt. Vad göra??
kod:
<div id="Layer1" style="position:absolute; left:548px; top:138px; width:331px; height:302px; z-index:1">
<iframe frameborder="0" width=300
height=272 src="starttext.html" name="frame" allowtransparency="true">
</iframe>
</div>
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Vad jag tror, är allowtransparency ett Microsoft-påhitt, så jag gissar på att stödet för detta skiljer sig stort mellan olika webbläsare.