webForumDet fria alternativet

Progg till Hemsidor

25 svar · 693 visningar · startad av Tengblad

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Vad ska man använda för progg till att göra hemsidor??
Har inte använt så många så jag vet inte vad jag ska använda för nått !?

Jag söker nått som är lätt att använda men som man ända kan göra avancerade sidor i.

------------------
TeNgBlAd

OlaMedlem sedan dec. 199938 inlägg

Vad använder du Mac el. PC?
Till Macen kan jag , med hänvisning till vad Sune berättat, rekommendera Adobe GoLive 4.
Till PC rekommenderar jag Macromedia Dreamweaver ver 2 el. 3 då får du med den alldeles ypperliga HomeSite 4.
Jag har använt HS3 nu i ett par år och har bara positivt att säga.

------------------
/Ola

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

DreamWeaver är ju inte fel till Macen heller, och förutom vissa prestandaproblem är det, enligt mig, bättre än GoLive.

BBEdit medföljer.

/G

------------------
----------------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
Norrköping

HallgrenMedlem sedan dec. 19991 606 inlägg

Vill ju inte känna mig utanför, så jag sägar att FrontPage/Front Page 2000 är ju också ett alternativ. Särsklit om man är lat (som jag ;) ) Visst har den små nackdelar (som ni säkert kommer att berätta i detalj) ,men jag tycker att fördelarna tar över.

/Hallgren

Ni för ursäkta mig, men blev lite irretarad över att emission hade ett mer inlägg än mig, men nu är vi lika. :p

/Hallgren -the kid in all of us. :e

[Redigerat av Hallgren den 08 jan 2000]

SuneMedlem sedan nov. 1999367 inlägg

Nu är de tre stora WYSIWYG-editorerna uppräknade... Dreamweaver, Golive och Frontpage. För den som inte känner till det så står WYSIWYG för What You See Is What You Get, vilket låter bra men tyvärr oftast inte är fallet... :(

För att kunna använda dessa något tillfredställande så krävs det trots allt lite kunskaper i HTML och det lär man sig inte så lätt med dessa. Då är det lite enklare att lära sig med en texteditor. Där kan jag rekommendera Pagespinner för Mac och HomeSite för Windows.

Varför då? Det är väl bara att köra på och sk*ta i hur koden ser ut?
Om det vore så enkelt...

Alltför många tänker dock så och sen heter det att den och den webbläddraren är kass för den kan inte läsa den hemsida jag skapat...

M v h
Sune

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Rätt om WYSIWYG. Själv använder jag bara BBEdit, men visst finns det tillfällen då en bra WYSIWYG-editor är användbar. DreamWeaver skapar något bättre kod än Golive, men riktigt bra blir det aldrig.

Jag har småpillat lite på ett program som man kan släppa sina dokument på, så att onödig HTML rensas bort.

I dagsläget skapar bl.a. GoLive t.ex. FONT-taggar även för tomma tabellceller. Irriterande för oss programmerare som ska lägga in dynamik i dokumenten, och får vada omkring i mastodontdokument, som skulle kunna vara hälften så stora.

------------------
----------------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
Norrköping

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag använder FP 2000 till att bygga "Stommen" med men sen är det bara NotePad som gäller... Trist att inget annat funkar ;)

FP2000 har en hel del fina egenskaper måste jag erkänna men inget går upp emot NotePad´s fantastiska enkelhet ;) ;)

------------------
// BIRE
http://bire.cjb.net
bire@telia.com

SPike.CoMMedlem sedan dec. 1999149 inlägg

Jag använder Dreamweaver 2 och klagar inte. :)

MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Ett bra tips är att bygga dom första sidorna i Notepad med hjälp av en html-kurs. Sedan när lärt sig åtminståne grunderna i html kan man gå över till en html editor, jag rekommenderar DW3 :h

Själv gillar jag inte Frontpage 2000, avinstallerade det nästan direkt. Det enda som jag tyckte var bra var dhtml effekterna :)

------------------
:: matti
:: www.mk.st

[Redigerat av Matti den 08 jan 2000]

När det gäller FP2000 så tror jag att antingen gillar man det eller hatar man det.

Av min erfarenhet (bevisa att jag har fel, snälla) så verkar det som om de mindre erfarna, mest ungdomar gillar FP, eftersom de vill att det ska gå snabbt att göra siten och så ska det vara så simpelt som möjligt. Inte för att FP inte kan vara avancerat och så bryr sig de inte om koden och hur den ser ut.

När det kommer till de som är utbildade eller bara har mer erfarenhet så är det tex notpad som är bäst, därför att man har total kontroll över sin kodning och så blir de irriterade (så som jag) av alla onödiga taggar som popar upp överalt.

Personligen så har jag fasnat i FP:s grepp och kommer nog inte därifrån, men livet är hårt.

/Hallgren

MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag <-- Ungdom

Jag använder DW3 för att det går snabbt, visst genererar den lite onödig kod men..
Om jag skulle göra mina sidor i Notepad skulle det ta minst 4 ggr längre tid att få sidorna se ut som jag vill.

------------------
:: matti
:: www.mk.st

SPike.CoMMedlem sedan dec. 1999149 inlägg

Jag <-- Ungdom
Jag <-- Hatar Frontpage
Jag <-- Älskar Dreamweaver och EditPlus

Nuff said. Men jag känner en som fortfarande kodar allt i Notepad. Lite hardcore lixom. :) I och för sig kan det bli lite grann krystat att göra individuellt alla sidor. Det är där mall funktionen i Dreamweaver gör nytta.

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Hej!

...man kan faktiskt göra mallar för hand också...CSS t.ex...man kan inkludera alla möjliga format till en sida...

Jag tycker Frontpage2000 är helt OK...trots att jag inte använder alla funktioner den har att utbjuda...jag använder den mest för att skriva koden i...så det kan ju tyckas slöseri... ;) men har man den så har man den...

...och jag tror det här med Frontpage VS Dreamweaver är lite som IE VS NS...d.v.s MS blir en faktor som spelar in...men som egentligen inte har nån betydelse...

------------------
MVH / Vide
henslow.4sale.se/vide

...Det ska tilläggas att NotePad rockar fett jämfört med samtliga editorer.... Om man kan tekniken vill säga...

När upphör man att vara ungdom ??? Räknas det i Internet-år eller som vanligt ??? ;) ;) ;)

------------------
// BIRE
bire@telia.com

hehe...bra tanke där Bire...hmm...tror jag är ganska ung i IT-år...3-4år kanske...hehe...det var ett nytt sätt att se sig själv...tycker också att Notepad rockar fett...men Notepad++ är enu bättre...den har funktionen att man kan se vilken rad och kolumn man är på...vilket jag tycker är värdefullt...

------------------
MVH / Vide
henslow.4sale.se/vide

SuneMedlem sedan nov. 1999367 inlägg

Det var ju otroligt vad ni är känsliga för åldersdiskussioner!? :D
För min del så har det ingen större betydelse. Det finns smarta, korkade, erfarna och oerfarna personer inom alla åldrar.

Det viktiga är att lyssna till allas erfarenheter och att lära sig från dessa.
Jag menar... en "ung" är fortfarande inte "tyngd av erfarenhet" och en gammal kan "besitta kunskap från lång och trogen tjänst".

Det är viktigt att utnyttja allas kapacitet och få fram något värdefullt av detta. Om vi fastnar i ett "ålderskrig" så kommer ingen, vare sig ung eller gammal att utvecklas.

På detta forum finns alla kategorier av personer. Gamla användare (hit räknar jag mig själv ;) ) som har varit med sedan Netscape slog ut Mosaic och nya som kan de senaste finesserna (vilka många äldre inte orkat lära sig). Och så finns det undantag...

Strunta i åldern och se till vad de olika personerna tycker om saker och ting, läs mellan raderna och ta till vara de idéer Du gillar.

M v h
Sune

Men Sune då... ;)

...som du säger så spelar det ingen roll hur ung (eller gammal) man är...jag tyckte bara det var en kul idé med IT-år...och jag (om ni inte har märkt det) tycker det är ofantligt kul med idéer...

...Om någon såg dom här senaste inläggen så skulle inte den någon tro att det var ett HTML-forum...hehe...kanske skall avsluta den...eller?

------------------
MVH / Vide
henslow.4sale.se/vide

Jag tycker detta ämne har hamnat lite på sned... ;) Gammal som ung - skit samma !! Fula eller snygga hemsidor - skit samma !!! Huvudsaken det är kul ! ...Och att de funkar i Netscape !

NotePad++ ????????????????????????????????????????????????????? Hur får man tag i den lilla rackaren månntro ?? ;)

------------------
// BIRE
bire@telia.com

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Tycker det är ganska märkligt att det är så många som anser att Notepad är en bra editor :q

Finns det ingen här som använder TextPad

Den tycker jag däremot är en utmärkt editor för dom som kan skriva kod själva.
Dessutom så hanterar den Unixformat, vilket blir lite smidigare för dom som även vill använda den för Perl.

Testa den gärna (shareware) och jag lovar att ingen blir besviken.

Tråden kanske skulle flyttas till Webbeditorer istället

529 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
526 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)