webForumDet fria alternativet

CSS eller tabeller?

27 svar · 719 visningar · startad av m_soderlund · sida 2 av 2

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

K@llen skrev:

Pace skrev:

Det företag som inte vill investera i det bör omvärdera sin syn på mediet.

Låt oss backa nu. Min erfarenhet hittills är att företag i allmänhet inte har kunskap om webben, även om det börjar bli bättre. Hade de haft det hade de inte anlitat "dig". Många blir chockade när de får höra att sidan kommer se olika ut hos olika besökare. Va, kan jag inte använda samma typsnitt som i vår katalog? Va, kommer utseendet att skilja sig åt? Va, måste vi ge avkall på bildernas kvalitet? Arghh, men vår målgrupp använder ju Netscape 4, buuu! Det är det som syns utåt som ofta prioriteras. Stringent utseende, text och grafik. Kan man sälja in det andra är det bra, men tyvärr är det svårt att övertyga om detta.

Jo, men nu pratar vi lite om äpplen och päron. :)

Typsnitt som inte finns, dålig kvalitét på bilder, olika utseende i webbläsarna och så vidare är fortfarande tekniska aspekter som inte har något med tillgänglighet att göra. Utseendet behöver inte heller ha något med tillgängligheten att göra.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Det blir fler som surfar med mobiltelefoner och färre som använder NN4 :)

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

En tillgänglig webbplats kan du göra oavsett om du använder CSS-design eller tabeller som diskussionen handlar om. Avgörande för valet är tekniska aspekter, dvs hur webbplatsen ska fungera för tilltänkt målgrupp.

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

zcorpan skrev:

Det blir fler som surfar med mobiltelefoner och färre som använder NN4 :)

Ett helt avgörande argument till företaget som har en målgrupp som knappt vet vad mobiltelefoner är. Många företag i dag är globala och då är målgruppen inte alltid stylade killar med en yuppie i handen. ;)

Återigen, bygg efter målgrupp och inte efter kodknackarens visioner.

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

k@llen skrev:

bygg efter målgrupp och inte efter kodknackarens visioner.

Absolut. De flesta bygger nog efter målgrupp också, även om det finns de som inte gör det. Aja baja..

Hur som helst så bestämde jag mig för att göra sajtdesignen m h a CSS. Dels för att lära mig CSS bättre, dels för att bara testa på. Så länge sajten ser likadan ut i IE, Opera och Firefox så spelar det ingen roll om den är uppbyggd m h a CSS eller tabeller. Jag bygger med CSS och ser till att den ser likadan ut i de tre största webbläsarna.

Intressant diskussion blev det också av denna tråd. Bra. Ger mer kött på benen.

I alla fall: jag är av den åsikten att man kan välja vilka *!@% tekniker som helst, bara målgruppen kan ta till sig det den ser utan att behöva byta webbläsare eller dyl.

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Jag tänkte på det ni sade om att typsnitten inte ser likadana ut som i företagets produktkatalog. Det finns en snygg lösning på det, nu!
http://www.mikeindustries.com/blog/archive/2004/08/sifr

Den är riktigt snygg också.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

vilket kräver att användaren har både flash och javascript, annars visas den vanliga fonten ;)

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Ja, det är väl bra :)?

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)