webForumDet fria alternativet

Lättast?

22 svar · 1 032 visningar · startad av ZeCone · sida 2 av 2

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..

XHTML är fortsättningen på HTML, HTML 5.0 mer eller mindre

XHTML är ju HTML (eXtended)

XHTML 1.0 är *exakt* samma sak som HTML4.01 - men med skillnaden att xhtml följer språkreglerna i XML medan HTML4.01 följer dem i SGML. XHTML 1.0 är alltså en rak översättning av HTML:s SGML-baserade DTD:er (dokumenttyper) till XML-baserade DTD:er (dokumenttyper)
Största skillnaderna:

• xhtml är (tack vare att det bygger på XML) utbyggbart med nya taggar (XHTML står alltså för eXtensible HTML ;) ) genom de standardiserade mekanismer som finns i t.ex. XML Namespaces - men stödet i olika webbläsare är ännu såpass primitivt att det där med utbyggnad av språket med egna taggar inte riktigt är "var mans teknik" ännu - även om Microsoft fläskar på rätt friskt med namespace-baserade taggar i den xhtml som skapas av MSOffice)
  • XHTML:s regler för taggar är desamma som taggreglerna i XML och de är något mindre flexibla än de taggregler som gäller för HTML. HTML tillåter folk att "ta ut svängarna" lite mer genom att det t.ex. är tillåtet att utelämna en del sluttaggar (</li>,</td> och </p> t.ex.) - vilket alltså xhtml inte gör.

xhtml 1.1 är sedan exakt samma sak (nästan ;) ) som xhtml 1.0 Strict - som är samma sak som HTML4.01 Strict.
Skillnaden är att xhtml 1.1 bygger på en "modulariserad" version av xhtml 1.0 Strict:s DTD - dvs den dokumenttypdefinitionen är uppdelad i flera fristående moduler, vilket gör den mer komplex att läsa... xhtml 1.1 innehåller dessutom en modul för "Ruby-notation" - en ny uppsättning taggar som skribenter av orientaliska språk behöver för att kunna formulera sina webbsidor helt korrekt för en viss typ av skriftspråk.

Men vad skall man börja med då ?

Jag anser att det inte spelar någon roll om du börjar med HTML eller xhtml !

Det viktiga är att du hittar en kurs på nätet (eller en bok) som går igenom vad man kan och får göra utefter perspektivet att den kod man skriver skall följa standard (dvs att kurs/bokförfattaren lär dig att alltid validera din kod). Detta för att standard är det enda som alla webbläsarfabrikanter (både för webben, och för Mobiltelefoner) är överens om, och lär man sig koda efter det så blir det iallafall mindre "fel" mindre ofta ;)

Hittar du en sådan kurs/bok som du dessutom trivs med att läsa och som har roliga/lagom svåra övningar som du gillar att meka med - så kör hårt!

Anledningen att jag inte skriver "börja med xhtml" är att jag fortfarande saknar en riktigt bra grundkurs i xhtml på svenska på nätet att hänvisa till - och att jag heller inte sett någon *riktigt bra* svensk bok i ämnet som inte bara är en rak omskrivning av en äldre HTML-bok med något kapitel i början om skillnaderna och i slutet om möjligheterna, fast utan exempel...

Men det kanske mest är för att jag inte kollat på några sådana böcker på ett tag ;)

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Mycket informations- och lärorikt, jarvklo. :)

aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg

Bok tips!

En bok som kanske är lite som jarvklo säger, men väldigt omfattande.

Börja med XHTML (2000)
http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=20623

Jag tror att den är bra när man ska lära sig göra hemsidor.
Kolla Biblan!!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)