Jag undrar vad som är lättast att lära sig för en nybörjare som jag
är det HTML eller är det något annat :q
Lättast?
22 svar · 1 032 visningar · startad av ZeCone
Vilka alternativ har du till HTML?
Dom flesta skulle jag tro jag kan inte så värst mycket :r
Så varför vil du lära dig något? skall du använda det till något? i så fall vad?
Skall du göra spel så är html inget att satsa på ;)
Skall du göra hemsidor är html ytterst lämpligt att börja med ;)
Wälkommen till wF :bire
HTML är definitivt enklast - men samtidigt en "återvändsgränd" såtillvida att dina möjligheter att styra en hemsidas utseende medför att du fastnar i fel tankesätt.
XHTML i sin "enklaste form" är HTML men med vissa tillägg (i väntan på tillrättavisning av Jarvklo.. :) ).
CSS i sig "är inget" utan (X)HTML). Med css kan du styra utseendet på sidan, medför en tydligare separation innehåll/struktur samt underlättar underhållet av hemsidan.
Dom flesta skulle jag tro jag kan inte så värst mycket
Har du bra bollsinne tycker jag att du ska lära dig jonglera (om det nu är ett alternativ till HTML) :l
HEJ!
ZeCone skrev:
Dom flesta skulle jag tro jag kan inte så värst mycket
Att inte kunna något/lite är grundläggande för att lära sig mer.
Man kan alltid lära sig mer; ju mer man vet ju bättre förstår man hur lite man förstod tidigare.
Fördelen med internet är att det är väldigt enkelt att hitta fakta om ämnet, oavsett om det är html eller jonglering.
Är det en hemsida man vill göra så är det väl enklare att lära sig ett verktyg som Dreamweaver. Men för att inte fastna i WYSIWYG träsket så är det bra att börja med HTML! ;)
Ett tips är att redan nu lära känna till skillnaderna mellan HTML och XHTML, och vilka fördelar XHTML erbjuder. :)
LeonL skrev:
Ett tips är att redan nu lära känna till skillnaderna mellan HTML och XHTML, och vilka fördelar XHTML erbjuder. :)
Och vilka fördelar skulle det vara?
Web-Tor skrev:
http://tantek.com/log/2003/01.html#L20030114t1345
http://old.alistapart.com/stories/xhtml/2.html
Jag tycker inte att det svarade på min fråga (som jag egentligen inte förväntade mig något riktigt svar på).
En del menar:
"Du, killen, du ska skriva ett snedstreck där i slutet på img-taggen, för så ska man göra i XHTML, och jag har hört att det är det så de coola kidsen gör idag!"
Jag menar att det finns ingenting du kan göra med XHTML 1.0, som du inte kan göra med HTML 4.01. Det är ju precis samma uppsättning HTML-element, med den enda skillnaden att man nu måste använda XML-regler (t ex att alla element måste avslutas).
CSS är inte något nytt påfund som kom med XHTML, och tabeller till design är lika lite förknippat med HTML som med XHTML.
(Svaret var inte riktat direkt till dig, Web-Tor, utan snarare till dem som känner sig träffade av hillbilly-uttalandet ovan.)
LeonL skrev:
Förklara, med egna ord, för ZeCone varför han bör använda XHTML istället för HTML.
Jag tror inte att argumenten "XHTML är en XML-modul" eller "XHTML kräver striktare syntax" biter speciellt hårt - speciellt inte när ZeCone verkar vara helt grön på HTML.
Jag menar inte att man inte ska använda sig av XHTML - jag skriver själv min kod enligt XHTML 1.0 Strict - men jag skulle inte vilja säga att någon som är ny på HTML kommer att märka av några fördelar om han väljer XHTML istället för HTML.
dectgap skrev:
LeonL skrev:
Förklara, med egna ord, för ZeCone varför han bör använda XHTML istället för HTML.
Jag tror inte att argumenten "XHTML är en XML-modul" eller "XHTML kräver striktare syntax" biter speciellt hårt - speciellt inte när ZeCone verkar vara helt grön på HTML.Jag menar inte att man inte ska använda sig av XHTML - jag skriver själv min kod enligt XHTML 1.0 Strict - men jag skulle inte vilja säga att någon som är ny på HTML kommer att märka av några fördelar om han väljer XHTML istället för HTML.
Men det finns alltså fördelar med XHTML, inte sant? ;) Det var det jag ville komma fram till.
Att en nybörjare inte märker av fördelar med XHTML är ju inte konstigt, men det är alltid bra att känna till dem. (Även om vissa av dem inte alltid kommer till pass.)
HTML och XHTML är inte två helt skillnad språk... XHTML är fortsättningen på HTML, HTML 5.0 mer eller mindre. Finns ju ingen anledning att inte går vidare. Och W3C gick i januari 2000 ut med officiell rekommendation att XHTML skulle börja användas istället för HTML.
Det är som du säger inte så stor skillnad mellan dem förutom att XHTML har mycket strängare regler för hur man skall koda. Man kan inte slänga ihop en hemsida hur man vill bara för att det ser bra ut i ms explorer.
Så varför ZeCone inte skall börja med XHTML direkt förstår jag inte, för det är ju trotts allt inte så stora skillnader.
(Så är min uppfattning av det i alla fall) :)
Html via en editor
Jonte23 skrev:
Html via en editor
...är helt fel sätt att lära sig någonting på.
XHTML är ju HTML (eXtended) förutom att det är lite tydligare då alla taggar måste avslutat.