The Gami Engine

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • onkelborg
    Medlem
    • 2003-07-31
    • 582

The Gami Engine

Hej!

Jag håller på med en spelmotor i asp.net/javascript för internet explorer (de andra läsarna klarar ju ingenting...) och skulle vilja ha lite kritik (helst positiv) Sidan ligger på egen server (dock inte arbetsdatorn som tur är)

...är adressen till sidan. Det finns just nu ett exempel som fungerar och det är hemskt simpelt (eller inte?), det enda som händer är att en alert visas, inget mer. Fast innan det händer en hel radda saker. T.ex. så laddas alla plugins dynamiskt från servern, alla spel-filer och så anropas en kontruktor och till sist när alla plugins/spel-filer har laddat det de behöver så körs ett event (onStartGame) där event-handlern i spel-filen visar en alert... (OBS! detta var en något förkortad variant av händelseförloppet, det sker mer som sagt)

Verkar det vettigt? Iframen som syns på sidan (exemplet) är bara för debuggning nu i början.
  • Qimen
    Medlem
    • 2001-06-29
    • 3568

Förstår inte vad du vill ut med detta, det var ingen design, och det du kallar "spelet" klicka ju bara till lite och sen kom en alert ruta upp. Lixom inget att visa, gör lite till och kom tillbaka sedan.

Comment

• solbulle
      Medlem
      • 2001-03-12
      • 4998

Välkommen till wF!

Kan bara hålla med Qimen, men annars verkar det väl iofs vettigt.

Men återkom gärna när det finns lite mer att "ta på", i alla fall om du ska ha ett utlåtande i denna avdelning.
      /solbulle
      Hemmabio | Spelautomater | The Who

Comment

• Chainsaw
        Medlem
        • 2000-09-16
        • 1282

...sen kan man ju även fråga sig vad andra läsare inte kan som IE gör så ohyggligt mycket bättre. Bortsett från att vara vansinnigt seg under Solaris, då.
        Mä.

Comment

• PeW
          Medlem
          • 2000-06-20
          • 6839

Re: The Gami Engine

[citat=onkelborg](de andra läsarna klarar ju ingenting...) och skulle vilja ha lite kritik...[/citat]+[citat] (helst positiv)[/citat]=0

Comment

• onkelborg
            Medlem
            • 2003-07-31
            • 582

[citat=Qimen]Förstår inte vad du vill ut med detta, det var ingen design, och det du kallar "spelet" klicka ju bara till lite och sen kom en alert ruta upp. Lixom inget att visa, gör lite till och kom tillbaka sedan. [/citat]

Hehe, jo, jag vet, det ser inte mycket ut, men det sker en himla massa saker i bakgrunden, mycket programmering... Just nu håller jag på med stöd för språk-filer (för felhantering, mycket trevligare ifall fel-hanteringen kommer på "rätt" språk)

Det är svårt att veta vad som skrev, men om du drar igång en nätverks-sniffer så ser du att det sker en hel del i bakgrunden... Jag har planer för det mesta utom 3d-programmeringen, där blir det a) någon får hjälpa mig med matte (seegt) eller 2) Använda någon form av activex-komponent... Alt. 3) Skippar det

Hur som haver, jag har nyss varit på ett läger så jag ursäktar att svaret dröjde...

Comment

• onkelborg
              Medlem
              • 2003-07-31
              • 582

[citat=Chainsaw]...sen kan man ju även fråga sig vad andra läsare inte kan som IE gör så ohyggligt mycket bättre. Bortsett från att vara vansinnigt seg under Solaris, då. [/citat]

Det finns ett antal saker som jag tycker gör IE bättre, som antagligen dock går att klara sig utan/programmera om, men det skulle betyda en hel del extra-arbete... :/

t.ex. document.all.object resp. document.getElementById("object") är ett bra exempel där ie vinner i klassen "lättläst"

Comment

• onkelborg
                Medlem
                • 2003-07-31
                • 582

[citat=solbulle]Välkommen till wF! [/citat]

Tackar!

Comment

• PeW
                  Medlem
                  • 2000-06-20
                  • 6839

[citat]Det finns ett antal saker som jag tycker gör IE bättre, som antagligen dock går att klara sig utan/programmera om, men det skulle betyda en hel del extra-arbete... :/ [/citat]Ja det är väl det som skiljer de mer seriösa från de mindre seriösa?

Comment

• Chainsaw
                    Medlem
                    • 2000-09-16
                    • 1282

[citat=onkelborg]t.ex. document.all.object resp. document.getElementById("object") är ett bra exempel där ie vinner i klassen "lättläst"[/citat]Så du är beredd att offra kompatibilitet i (alla - 1) läsare för att du är van vid att skriva saker på ett annat sätt? Hoppas för guds skull att du inte jobbar med programmering eller annan form av utveckling.
                    Mä.

Comment

• onkelborg
                      Medlem
                      • 2003-07-31
                      • 582

[citat=Chainsaw][citat=onkelborg]t.ex. document.all.object resp. document.getElementById("object") är ett bra exempel där ie vinner i klassen "lättläst"[/citat]Så du är beredd att offra kompatibilitet i (alla - 1) läsare för att du är van vid att skriva saker på ett annat sätt? Hoppas för guds skull att du inte jobbar med programmering eller annan form av utveckling. [/citat]

Ja, webbläsar-scripting är en djungel enligt min mening, och eftersom att det här till 99% är byggt på javascript-kod så orkar jag inte lägga ner tid på att få det att fungera på nå't vettigt sätt... Självklart kan man skriva det kompitabelt med alla möjliga läsare, men det skulle va som att skriva en version för opera, en för netscape, en för mozilla och en för ie eftersom att vissa saker (ganska grundläggande saker) är beroende av vilken webbläsare man använder, dvs. det skulle bli jobbigare.
                      Däremot så skall ju allt vara pluginbaserat så att om man skriver spelen rätt så bör det inte vara några större problem att skriva om alla plugins till t.ex. en opera-kompitabel version etc.
                      Och ja, jag "jobbar" med programmering/utveckling, och skriver jag nå't så skriver jag det så att det fungerar på windows, det finns inte så mycket att vara kompatibel till då. Men webbutveckling med javascript där alla läsare beter sig olika under ytan är grötigt.

Comment

• spango
                        Medlem
                        • 2000-06-02
                        • 6147

[citat=onkelborg]Självklart kan man skriva det kompitabelt med alla möjliga läsare, men det skulle va som att skriva en version för opera, en för netscape, en för mozilla och en för ie eftersom att vissa saker (ganska grundläggande saker) är beroende av vilken webbläsare man använder, dvs. det skulle bli jobbigare.[/citat]
                        Och exakt vad åsyftas här? Såvitt jag kan minnas stöder IE5+, NS6+/Mozilla och Opera DOM alla tre. Och det fina med DOM är att det kommer funka i framtida webbläsare, eftersom det är en standard et.c.. Den enda webbläsaren som kräver document.all är IE4 som ingen sund person använder.
                        Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                        Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Comment

• onkelborg
                          Medlem
                          • 2003-07-31
                          • 582

[citat=spango][citat=onkelborg]Självklart kan man skriva det kompitabelt med alla möjliga läsare, men det skulle va som att skriva en version för opera, en för netscape, en för mozilla och en för ie eftersom att vissa saker (ganska grundläggande saker) är beroende av vilken webbläsare man använder, dvs. det skulle bli jobbigare.[/citat]
                          Och exakt vad åsyftas här? Såvitt jag kan minnas stöder IE5+, NS6+/Mozilla och Opera DOM alla tre. Och det fina med DOM är att det kommer funka i framtida webbläsare, i stället för sådana som är på väg att fasas ut... [/citat]
                          Om jag inte tar fel så finns det andra skillnader i bakgrunden, hur de fungerar som webbläsare som påverkar annat än bara DOM... Nu har jag inte undersökt det så mycket, men de saker som jag använder tror jag inte står i någon form av w3c-standard. Och skall man få samma sak att fungera under t.ex. Mozilla eller nå't annat så tror jag att det skulle behövas en hel de klurande...

Comment

Working...