Är min hemsida för liten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poteta
    Medlem
    • 2005-05-13
    • 3014

Är min hemsida för liten?

Tjena!
    Först och främst, jag satsar inte särskilt mycket på min hemsida, den finns mest för att man ska kunna se vad mitt företag sysslar med. Tanken är att man inte ska behöva uppdatera sidan stup i kvarten utan informationen ska vara mer eller mindre statisk. En logga på min firmabil plus att adressen står på mina fakturor och visitkort är väl de enda sätten att hitta den, vilket duger alldeles utmärkt i dagsläget.

Jag har trots allt några funderingar.
    Sidan ser på min 19" skärm väldigt liten ut. Jag tänkte lägga in lite bilder på referensobjekt jag har gjort men de blir väldigt små. Är det kanske bättre att strunta i "ramen" och istället ha sidan som typ wF är? Alltså att bredden anpassar sig till skärmen?
    Duger innehållet till det som jag har tänkt att det ska duga till? Alltså bara information om vad jag sysslar med och lite info om vilka typer av kunder jag söker, typ privatpersoner och fastighetsägare.

Designen är väl ingen vidare men jag är totalt kass på design över huvud taget. Fråga min fru får ni höra... Nu har jag gjort sidan med ett program som heter Effective Studios, har ni tips på ok hemsidesprogram med färdiga mallar förutom Dreamweaver och Frontpage hade jag varit tacksam.

Adressen till sidan är http://stjernstrom.nu/antenn/
    Bring it on!
    Mitt företag
  • Lasp
    Medlem
    • 2000-07-29
    • 10197

Tyckte väl att den var väl liten första gången.
    Men det är inte storleken det beror på. Den är saklig och innehåller det du står för.
    Visst kan man tänka sig ett större typsnitt så den blir mer lättläst, men den funkar.
    Så kör vidare, friskt kopplat, hälften brunnit.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Comment

• Lindström
      Medlem
      • 2003-01-21
      • 553

Inte liten i sig kanske. Men kanske ihoptrycktaste laget.

Jag vet inte vad det är, men jag får känslan av att den är lite väl ihoptryckt. Se till att få lite mer luft i den så blir den nog bra i slutändan.
      Alla har vi våra hjärnspöken: www.livohelvete.se - Firar 7 år på nätet.
      Komma i kontakt: [email protected] | Övrigt: Skicka ett PM för att nå mig här på Webforum.
      Jobbar på att få webbshopen klar. Förväntas vara klar till Januari 2012. | [email protected]

Comment

• stoffe-2k
        Medlem
        • 2000-04-16
        • 7795

tycker bredden är perfekt! hatar webbsidor som inte går att surfa på under 500pixlars bredd!

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Comment

• Mackell
          Medlem
          • 2007-05-23
          • 145

Jag tycker inte heller att sidan är för liten.

Men texten är liten! Jo, jag vet att fler har samma storlek och att det går ändra i webbläsaren, men ... När jag söker på Googles och får upp ett antal svar så händer det gansk ofta att jag går tillbaka till söklistan istället om sidan är för "svårläst"

Kaske något att tänka på: Du har Support i menyn - är jag klickar där tänker jag mig att hitta support från dig men kommer istället till en sida med länkar till andra. VEt inte om t ex "resurser" eller något annat skulle vara bättre.

Ett tips - Gör inte om den nu med ny template etc utan fixa det du tycker är nödvändigt och låt den sedan vara ett tag. Spara under tiden allt på du själv kommer på eller får höra av andra. När högen med lappar är stor nog så kan det vara dags att göra om den i nytt program och template - och vem vet då kanske det kommit något nytt spännande program!

Comment

• hltm
            Medlem
            • 2004-11-16
            • 501

Förlåt..
            - Jag kunde inte låta bli att slänga ihop en 15-minutare på hur du skulle kunna lyfta sidan lite, mest bara för att väcka lite idéer.
            Annars tycker jag sidan funkar, undrar mest bara varför länkarna till Boxer, Canal Digital osv ligger i menyn när de ändå finns under länkar?
            - Och nej, jag tar inte illa upp om du dissar mitt förslag, det var bara roligare att leka lite med PS istället för att göra Powerpoint-bajs...
            Attached Files
            I am Sugardaddy, you are my apprentice

Comment

• Lasp
              Medlem
              • 2000-07-29
              • 10197

Bra initiativ hltm Flera sådana ger oss alla fräschare ögon.
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

Comment

• Poteta
                Medlem
                • 2005-05-13
                • 3014

Tack för alla kommentarer, de är väldigt uppskattade!
                Det är helt ovärdeligt att få in synpunkter från folk "utifrån".

Jag ska kolla över det där med Supportlänken, jag håller med om att man kan få intryck av att det är där man ska titta för att få råd från mig.

Länkarna till Boxer, CD och Viasat i menyn går inte till deras hemsida, det är meningen att man ska kunna läsa om vilken kampanj som gäller där. Att de sedan finns även under "Länkar" i menyn beror på att man då kommer till deras respektive hemsida. Det kanske blir rörigt, ska ta mig en funderare på om de ska vara kvar eller ej.

hltm, jag tar din version när som helst!
                Mycket snyggt, jag tror dessvärre inte jag klarar av att fixa till sidan så stiligt utan att lära mig mer om detta med hemsidor. Om du lovar att det är enkelt att få till det så snyggt så tar jag idén direkt!

/edit
                Shit, jag känner igen den där designen... Är den från Effective Site Studio?
                Var kommer bilden på parabolen ifrån?
                Mitt företag

Comment

• hltm
                  Medlem
                  • 2004-11-16
                  • 501

Effective Site Studio
                  - Det vet jag inte vad det är faktiskt?
                  Ang menyn vet jag att BBB hade ngn mörk,liknande tidigare det är som sagt var ett snabbt hopklick f att det var kul. Parabolen ryckte jag från Morguefile f att ha ngt som matchade
                  - Vil du ha det, så är d bara att messa mest bara glad att du inte tog illa upp f att jag donade runt

Comment

• Poteta
                    Medlem
                    • 2005-05-13
                    • 3014

Ok, nu har jag lekt lite.
                    Jag har försökt planka hltm:s design (hoppas det är ok!) eftersom jag tyckte den var mil bättre än min gamla.
                    Funkar det? Ska jag jobba vidare på samma koncept eller bara glömma det?
                    Kritik på själva texten undanbedes, jag har bara slängt ihop något utan större tanke bakom. Möjligtvis vill jag ha hjälp med den senare men just nu vill jag bara ha funderingar på själva utförandet och designen.

En fråga jag har funderat på, ska jag skriva "oss" om företaget trots att jag är ensam? "Kontakta oss" eller "Kontakta mig" t.ex. "Vi har jobbat bla bla" låter onekligen konstigt, "jag har jobbat bla bla" låter lite fattigt... Hur skriver man?

Sökrutan på hemsidan, är det onödigt? Känns lite som jag har lagt den där bara för att jag kan... Å andra sidan kanske hemsidan blir lite större med tips och trix senare, så jag vet inte. Nåja, alla funderingar är välkomna!

www.stjernstrom.nu/ny
                    Mitt företag

Comment

• headbug
                      Medlem
                      • 2006-09-29
                      • 858

Det är ett jättelyft med nya designen! Bra jobbat.

En sak som slår mig är att jag gillar den bruna tonen som är i första bilden där man ser lite vägg och parabol. Sedan när man surfar vidare så är det plötsligt en svartvit sida! Då saknade jag verkligen färgtonen, kan du leka lite och få in den eller lite annan färg på de övriga sidorna? Det skulle vara piffigt! Du kanske kan skära ut en liten del av den bilden och lägga in på något listigt ställe? Eller om du har mer av parabolbilden uppåt kanske den kan få fortsätta upp i "logo-området" och följa med på övriga sidor?

En annan sak är att jag tycker att Javascriptsmenyn är jätteful. Och jag menar inte just din men tycker den lösningen med en framploppande meny som sitter lite hipp som happ är lite retro, dvs omodern Speciellt som det visade sig vara möjligt att klicka på själv menyrutan som ligger något gömd av plopp-uppen, det känns ogenomtänkt!

Men jag har mer åsikter, det är inte slut än Jo, det är nästan en regel numera att om man klickar på loggan så kommer man till förstasidan, även om man har en länk till Hem/Start etc. Kändes konstigt när jag utan att tänka klickade där och inget hände!

Sökrutan tycker jag inte skadar, den använder folk när dom behöver, om dom behöver det.

Jag har precis som du funderat på oss/jag-problematiken men till slut fick jag rådet att köra på jag-form eftersom jag driver mig själv som enskild firma och helt klart är ett enmansföretag. Då blir det också personligare och det är dig själv du promotar och det är du personligen som både lovar och håller det du lovar på hemsidan. Så det behöver inte uppfattas som fattigt!

Jag tycker definitivt att det här försöket är värt besväret, jättemycket finare!
                      Albatross!

Comment

• aasah
                        Medlem
                        • 2003-03-16
                        • 3451

Hmmm... Antennbilden på version två ser ju proffsig ut i och för sig. Men samtidigt tyckte jag, personligen, att bilden på firmabilen med dig i var mer unik, lite mysig och avvikande på ett positivt sätt från hur många hemsidor presenteras. Den bilden presenterade väldigt tydligt dig och ditt företag. Det såg trevligt ut på ett sätt som passade till hur texten var skriven. Den här bilden är mycket mer anonym. Den skulle passa på vilket företag som helst som jobbar med antenner och/eller satellitmottagning i någon form.

Sedan undrar jag... Äger du rätten att använda antennbilden? Om det inte är din bild skulle jag vara mycket tveksam till att stoppa in den i en logga...

Däremot gillar jag uppdelningen hur du kan hjälpa företag/privatperson i vänstra kanten.

/red: sär skrivning ihopslagen
                        Last edited by aasah; 2007-07-11, 00:29.

Comment

• hltm
                          Medlem
                          • 2004-11-16
                          • 501

Ett otroligt lyft!
                          Sökrutan ligger bra men samtidigt känns den lite onödig - har du så mkt content att man måste söka? Fundera en sväng på om inte en sitemap-länk i nederdelen skulle kunna göra jobbet?
                          Jag tycker du ska lyfta loggorna för Viasat, Boxer osv på förstasidan, det känns tryggt, folk känner igen dem och får "instant gratification" på att de har kommit rätt för att kunna lösa sina problem.

Jag/vi-diskussionen är svår men riktigt intressant. Min personliga åsikt är att om man mer eller mindre regelmässigt jobbar ihop med flera personer/företag kan man använda "vi".
                          I ditt fall känns "jag" som bättre på ett plan - samtidigt måste man matcha besökarens förväntningar. Du driver ett företag och har en blandning av kunder. Då är det inte fel att lyfta/tala om "företaget". Många texter kan lätt skrivas om - t ex istället för "kontakta oss", skriv "ring", istället för "Klicka här för mer information om hur vi kan hjälpa er." - byt ut "vi" till "Stjernströms" osv.
                          En potential kund som kontaktar dig vill ha ett jobb utfört - och anledningen till att han/hon ringer beror på intrycket den personen har fått. När du väl har kunden på tråden/kroken kan du berätta att det är ett enmans-bolag, men det är inget jag tycker man ska basunera ut om det inte finns någon anledning till det.
                          - Sen är inte jag en jättevän av inramning, tycker det känns lite begränsande i det här fallet.
                          - Men ett ruggigt bra lyft/steg framåt!

Comment

• Poteta
                            Medlem
                            • 2005-05-13
                            • 3014

Originally posted by headbug
                            En sak som slår mig är att jag gillar den bruna tonen som är i första bilden där man ser lite vägg och parabol. Sedan när man surfar vidare så är det plötsligt en svartvit sida! Då saknade jag verkligen färgtonen, kan du leka lite och få in den eller lite annan färg på de övriga sidorna? Det skulle vara piffigt! Du kanske kan skära ut en liten del av den bilden och lägga in på något listigt ställe? Eller om du har mer av parabolbilden uppåt kanske den kan få fortsätta upp i "logo-området" och följa med på övriga sidor?
                            Bra tips, ska testa att lägga in en smal remsa från överkant av bilden på de andra sidorna också.

En annan sak är att jag tycker att Javascriptsmenyn är jätteful. Och jag menar inte just din men tycker den lösningen med en framploppande meny som sitter lite hipp som happ är lite retro, dvs omodern Speciellt som det visade sig vara möjligt att klicka på själv menyrutan som ligger något gömd av plopp-uppen, det känns ogenomtänkt!
                            Håller med helt, ägnade en timma åt att försöka ta bort länken som dyker upp när man klickar på en meny med tillhörande undermeny. Problemet är att hela siten är uppbyggd med en färdig mall som jag har ändrat på lite, därför har jag ingen aning om hur jag ska ändra i själva menyn. Troligtvis tar jag bort undermenyerna och sätter dem som helt egna istället.

Jo, det är nästan en regel numera att om man klickar på loggan så kommer man till förstasidan, även om man har en länk till Hem/Start etc. Kändes konstigt när jag utan att tänka klickade där och inget hände!
                            Tackar, helt rätt! Det är lätt att fixa, ska göra det.

Jag har precis som du funderat på oss/jag-problematiken men till slut fick jag rådet att köra på jag-form eftersom jag driver mig själv som enskild firma och helt klart är ett enmansföretag. Då blir det också personligare och det är dig själv du promotar och det är du personligen som både lovar och håller det du lovar på hemsidan. Så det behöver inte uppfattas som fattigt!
                            Tål att tänkas på, ska se hur jag gör.

Jag tycker definitivt att det här försöket är värt besväret, jättemycket finare!
                            Tack!

Originally posted by aasah
                            Sedan undrar jag... Äger du rätten att använda antennbilden? Om det inte är din bild skulle jag vara mycket tveksam till att stoppa in den i en logga...
                            Som jag tolkar det så kan jag använda bilden fritt, se länk.
                            Jag försöker rikta mig mot fastighetsägare i första hand (brukar ge mer pengar) så tanken är att företaget ska se "stort" ut. Har fått för mig att det är bättre än enmansföretag men kanske tänker helt galet...

Originally posted by hltm
                            Jag tycker du ska lyfta loggorna för Viasat, Boxer osv på förstasidan, det känns tryggt, folk känner igen dem och får "instant gratification" på att de har kommit rätt för att kunna lösa sina problem.
                            Japp, verkar vettigt. Ska lägga in loggorna!

Åter igen tack för alla tankar!
                            Det är kanon när man sitter ensam hemma och snöar in sig totalt utan några referenser utifrån. Nu kommer jag inte att pilla så mycket med sidan den närmsta tiden men efter semestern drar jag igång igen.
                            Mitt företag

Comment

Working...