Hej alla!
Jag undrar om det går att publicera texter från en databas i en flash-produktion?
------------------
Sofia
29 svar · 940 visningar · startad av soffan76
Hej alla!
Jag undrar om det går att publicera texter från en databas i en flash-produktion?
------------------
Sofia
Det går alldeles utmärkt, du får använda en mellanvärd typ PHP eller ASP.
------------------
Vi närmar oss jul med stormsteg.
Jag passar på att ställa en fråga här. Jag vet hur man hämtar in variabler med Flash.
Men går det att på något sätt hämta in en array eller något liknande så att man kan loopa ut länkar på en Flash sida?
Typ på asp sidan som jag länkar skriva:
links = new Array("Sida 1", "sida1.asp", "Sida 2", "sida2.asp")
Sen skulle det då loopas ut i flashen...
Går det?
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Det var ett tag sedan man hade tid att laborera i flash så jag tänkte att i helgen måste jag testa lite med just databaser. Det fanns inte såvärst mycket att tillgå i manualen angående detta och de flesta filer som finns att ladda hem visar mest diverse effekter och skenande symboler.
Har i.a.f. laddat upp ett exempel på http://script.webforum.nu/wf/Forum4/HTML/000035.html som förhoppningsvis kan vara till nytta för dem som vill börja med dynamiska flashfilmer.
Du skulle kunna skicka
links = "\"Sida 1\", \"sida1.asp\", \"Sida 2\", \"sida2.asp\"";
till flash och sedan loppa ut dem i en array i flash. I actionpanelen 'Object' finns det bra möjligheter att skapa arrayer och arbeta med dem.
Du skulle kunna infoga variabeln i en new Array() i flash.
Okej, får väl leka lite med det.
Flash ingår lite i min multimediakurs på medieprogrammet som jag läser på Incordia.
Så jag tänkte att det kunde vara lite roligare att lära sig att programmera och använda databaser i Flash än att rita luddiga cirklar och grejer som rör sig hit och dit. :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Det här skulle jag också vilja veta mer om, jag ska publicera en liten filmdatabas över alla filmer som jag har hemma, och vill använda flash mot en mySQL-server. Jag har php-koden klar, databasen och designen på flashpresentationen likaså. Men nu vill jag veta hur jag skickar en text för att söka i databasen och sedan direkt tar emot svaret för att visa det, så här ska det se ut:
http://www.knivby.nu/~n/skiss
Bry er inte om de röda strecken, det är riktlinjer för 3D-effekten.
Så i rutan med en grön knapp ska man kunna skriva exempelvis star wars episode i och så ska php-scriptet returnera det som redan står i fälten där (statiska nu). Hur gör man det?
För att skicka alla dina variabler till php:
loadVariables("din_fil.php","POST");
Jag brukar bara lagra de värden jag vill skicka vidare i ett MC så blir det inte så mycket.
this.loadVariables("din_fil.php","POST");
Jo, det har jag klart för mig, men jag vill skicka och sedan direkt ta emot resultatet. Jag fick en sökfunktion i flash att funka, men då kom resultatet i html:
Smärre sida
Nu returnerar php-scriptet faktiskt resultatet som färdigformaterat slask, redo att pumpa in det i flash. Det är det jag har problem med... fast jag fick de båda delarna att funka var för sig, alltså sök & returnera i html funkar, ta in info från php-script till flash funkar. Men inte båda samtidigt. Hur göra?
Hur ser koden ut för action på din knapp (blå)?
För att läsa in variabler måste du få tidslinjen att "gå framåt".
Ett förfarande typ såhär:
skicka variabler till php -> php gör vad den skall och generarar lite tillbaka( detta sker i bakgrunden medans flash snurrar på) -> Loopa mellan några frames om det inte kommit några värden, gå vidare om det finns och visa detta i dynamiska textfält.
Har du sökt lite bland forumet, principen är lika om du använder dig av asp.
Det gjorde jag
on (release) {
var search = _root.search
var c = new LoadVars();
c.text = search;
c.send("send.php", "text", "POST");
}
Där search är namnet på textfältet.
Jag har gjort så här för något år sedan i 5:n:
on (release) {
loadVariablesNum ("flash1.php?id=1", 0, "POST");
_root.gotoAndPlay ( "omstart");
}
Jag har flera länkar i ett MC och varje länk har ett id.
Bildetiketten "omstart" ligger några frames tidigare.
Jag har inte funnit mig tillfreds med MX ännu men jag skulle tro i ditt fall så bör det vara ngt såhär:
on (release) {
var search = _root.search
var c = new LoadVars();
c.text = search;
c.[B]load[/B]("send.php", "text", "POST");
}
Jo, nu börjar det släppa, mer och mer faller på plats, du kan ju kolla på min testsida, den skickar ett sökord (på titeln) och hämtar informationen. Men den hämtar Den film som ligger först i databasen hela tiden, vad är fel? (om det inte är något fel utan du får upp vad du söker på - bara fem filmer hittills, star wars 1, 4, 5 och 6 samt testfilmen exp - så har det väl löst sig).
Det funkar bättre, men inte bra:
När jag först söker så blir det fel, det verkar nästan som att den söker i en någon php-fil som redan finns, där alla filmer är listade. Sen trycker an på rensa och skriver in nytt sökord, då funkar det, men varje gång man söker så öppnas ett nytt php-fönster, det ska inte öppnas något alls!
http://www.knivby.nu/~n/php/re.swf
Verkar som om du inte anger något kriterie när du går igenom din databas t.ex
strSQL = "SELECT * From tblMov"
Response.Write "mTit=" & oRs("mTit") & "&mName=" & oRs("mName") & "&mYear=" & oRs("mYear")
Du är ju tvungen att sätta ett en matchingsregel grundat på den informationen du skriver in i din flashfilm t.ex
strSQL = "SELECT * From tblMov WHERE mName = '" & mName & "'"
Response.Write "mTit=" & oRs("mTit") & "&mName=" & oRs("mName") & "&mYear=" & oRs("mYear")
Jodå, SQL-php är riktigt, nu funkar det, fast det dyker upp ett fönster med sql-informationen i varje gång man söker. Och man måste stänga det för att sökningen ska utföras korrekt... hur får man bort fönstret?
hm.. hade också probbs me det när jag pillade ihop min lilla flashgästbok .. kommer dock inte ihåg hur jag löste skiten :l
$searchii = $HTTP_POST_VARS['text'];
$z=1;
echo "$searchii <BR>";
$frg= "select f.title, f.year, d.fname as 'dfName', d.lname as 'dlName', f.imdblink from film f, director d, filmdirector fd where f.filmid=fd.filmid and fd.directorid=d.directorid and f.title LIKE '%$searchii%'";
$x=mysql_query($frg,$koppling);
echo mysql_error();
if($z==1)
{
$z=0;
for ($i=0; $i < mysql_num_rows($x) ; $i++)
{
$row = mysql_fetch_array($x);
$string="&title".$i."=".$row[title]."&year".$i."=".$row[year]."&dfName".$i."=".$row[dfName]."&dlName".$i."=".$row[dlName]."&imdblink".$i."=".$row[imdblink];
echo $string;
}
}
mysql_freeresult($x);
mysql_close($koppling);
?>
Det ni inte får se här är lösenord och sånt för kopplingen. §e
Men sökfunktionen är ju så inkonsekvent?
JaktJanne? Hallå?
Hallå
Det gäller nog att fundera ut var problemet ligger, skriver jag något i din re.swf så visas samma text i på rad 1. Så bör det inte vara, men det spelar nog ingen roll om det nya fönstret.
R/
c.sendAndLoad("send.php", "text", "POST");
Tänkte att ersätta din php med en txt, det gick inte så snabbt, testa med ovanstående.
FlashManual skrev:
LoadVars.sendAndLoad
Tillgänglighet
Flash Player 6.
Användning
myLoadVars.sendAndLoad(url, targetObject[,metod])
Parametrar
loadVarsObject Det LoadVars-objekt som variabler ska skickas från.
url Den URL som variabler ska skickas till.
targetObject det LoadVars-objekt som tar emot de hämtade variablerna.
metod Metoden "GET" eller "POST" för HTTP-protokollet.